Usein kysyttyä TOP5

Usein kysytyt kysymykset

Verkkotunnukset lukossa - Mitä teen, kun tunnukseni menivät lukkoon?

Jos käyttäjätunnuksesi tai avainlukulistasi on mennyt lukkoon näppäilyvirheestäsi johtuen, saat kirjautumisyrityksesi yhteydessä ilmoituksen 24 tunnin lukituksesta. Tunnukset vapautuvat käyttöösi, kun kirjaudut 24 tunnin jälkeen avainlukulistalla OP:n verkkopalveluun ja annat käyttäjätunnuksesi, salasanasi ja avainluvun oikein. Jos tarvitset tunnuksesi nopeammin käyttöösi tai näppäilet ne uudelleen väärin, sinun tulee käydä osuuspankin konttorissa. 

Konttorissa asioidessasi sinulla tulee aina olla mukana voimassa oleva henkilöllisyystodistus, joka kelpaa verkkopalvelutunnuksen myöntämiseen. Esimerkiksi ajokortti ei käy tähän tarkoitukseen. 

Tarkista pankin hyväksymät henkilöllisyystodistukset

Jos epäilet OP:n tunnuksiesi joutuneen vääriin käsiin, sulje ne välittömästi soittamalla OP:n asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella soita OP Sulkupalveluun (24h). Jos teet sulkupyynnön soittamalla OP Sulkupalveluun, ilmoita tapahtuneesta myös OP:n asiakaspalveluun sen avauduttua.

Ota yhteyttä asiakaspalveluun tai OP Sulkupalveluun

Mobiiliavain – Miten otan Mobiiliavaimen käyttöön?

Mobiiliavaimen voit ottaa käyttöön puhelimessa tai tabletissa. Asenna OP-mobiili tai OP-yritysmobiili -sovellus. Ensimmäisellä käyttökerralla tarvitset käyttäjätunnuksesi, salasanasi ja avainlukulistasi. Käyttöönotossa saat vahvistustekstiviestin puhelinnumeroosi, jonka olet liittänyt tunnukseesi lisävahvistusnumeroksi. 

Lue tarkemmat ohjeet miten otat Mobiiliavaimen käyttöön OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa.

Lisävahvistus ei toimi - Etkö saanut tekstiviestiä?

Jos puhelinnumero, johon viesti lähetettiin ei ole enää käytössäsi, ota yhteyttä OP:n asiakaspalveluun.

Lisävahvistusnumeron voit tarkistaa op.fi-palvelusta:

  • Kirjaudu palveluun OP:n tunnuksellasi 
  • Avaa sivun yläreunasta oman nimesi alta löytyvä valikko ja valitse Tunnusten hallinta > Lisävahvistusnumero > Tarkista lisävahvistusnumero. 

Jos puhelinnumero on oikein, mutta et saanut tekstiviestiä, sammuta ja käynnistä puhelin uudelleen ja tarkista asetuksista, että numeroa +358 40 7118180 ei ole estetty.

Korttini ei toimi - Mikä voi olla syynä?

Syy kortin toimimattomuuteen löytyy usein kortin turvarajasta, käyttövarasta, voimassaoloajasta tai kortin lukkiutumisesta. Jos kortti ei toimi, voit usein ratkaista ongelman itse.

Miksi kortti ei toimi? Lue tarkemmat ohjeet

Eräpäivän tai lainan maksuerän muutos – Miten voin muuttaa lainani maksusuunnitelmaa

Voit muuttaa eräpäivää tai lainan maksuerää, eli lyhennyksen määrää, op.fi:ssä.

  • Vakuudelliset lainat, kuten asuntolaina, opintolaina ja pankkilaina: hae muutosta tekemällä hakemus kirjautuneena asiakkaana.
  • Vakuudettomat lainat, kuten Joustoluotto ja Täsmäluotto: muutokset voi tehdä ilman hakemusta kirjautuneena asiakkaana.

Hakemusten käsittelyssä on tällä hetkellä ruuhkaa. Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Kun lyhennysvapaahakemus on käsitelty, ilmoitamme tästä viestillä.

Katso tarkat ohjeet maksuohjelman muutokseen täältä >


Hyvä tietää eräpäivän ja maksuerän muutoksesta:

  • Voit yhdellä hakemuksella hakea samanaikaisesti muutosta useampaan lainaan. Haettavia muutoksia voivat olla lyhennysvapaa, maksuerän muutos pienemmäksi tai suuremmaksi sekä eräpäivän muutos.
  • Hakemuksessa kysytään mihin lainaan tai lainoihin haet muutosta, millaista muutosta haet, mitkä ovat tulosi ja menosi, sekä syy muutoksen hakemiseen.
  • Jos lainalla on useampi velallinen, lähetetään tekemäsi hakemus kanssavelallisen verkkopalveluun tarkistettavaksi ja hyväksyttäväksi. Hakemus tulee käsiteltäväksi pankkiin, kun kaikki velalliset ovat hyväksyneet hakemuksen. Muutoksesta veloitetaan palveluhinnaston mukainen kulu. Tutustu hinnastoon ennen hakemuksen lähettämistä.