Lisävahvistus on turvaominaisuus

Maksujen ja tapahtumien lisävahvistaminen

Mikä on lisävahvistus ja miten se tehdään?

Lisävahvistuksella varmistamme, että tunnustasi käyttävä henkilö olet oikeasti sinä. Kun tarvitsemme maksun tai muun verkkotapahtuman yhteydessä lisävahvistuksen, lähetämme tunnukseesi liitettyyn puhelinnumeroon tekstiviestin. 

Saamasi viesti sisältää käsillä olevan maksun tai tapahtuman tiedot. Tarkista ensin, että ne ovat oikein. Älä vahvista tapahtumaa, jonka tiedot ovat väärin tai jota et itse ole juuri sillä hetkellä tekemässä. Huomaa myös, että lisävahvistusviestit tulevat aina numerosta +358 40 711 8180.

Lisäksi tekstiviestissä on vahvistamiseen tarvittava ohje, eli tunnistautumistavastasi riippuen Mobiiliavaimen lisävahvistuskoodi tai avainlukulistan järjestysnumero. 

Näin teet lisävahvistuksen Mobiiliavaimella

Kun vahvistat tapahtumasi Mobiiliavaimella ja sinulta pyydetään PIN-koodin syöttämisen jälkeen lisävahvistusta, saat lisävahvistamiseen tarvitsemasi koodin tekstiviestitse. 

Tarkista ensin viestissä olevat tiedot. Jos ne ovat oikein, näppäile tekstiviestissä oleva koodi sovellukseen. 

Näin teet lisävahvistuksen, kun käytät avainlukulistaa

Kun olet vahvistamassa tapahtumaa avainlukulistalla, saat lisävahvistuksena tekstiviestin, joka sisältää avainluvun järjestysnumeron. 

Varmista ensin, että tekstiviestin tiedot vastaavat tapahtumaa, jota olet vahvistamassa. Etsi sitten avainlukulistalta se avainluku, jonka järjestysnumero on ilmoitettu tekstiviestissä. Anna avainluku palveluun. 

Ilmoita meille, jos numerosi muuttuu

Jos puhelinnumerosi vaihtuu, ole yhteydessä puhelinpalveluun tai omaan osuuspankkiisi. 

Et saa lisävahvistuksen vaatimia tekstiviestejä, jos tunnukseesi ei ole liitetty puhelinnumeroa. Voit lisätä tai tarkistaa lisävahvistukseen käytettävän puhelinnumerosi kirjautumalla op.fi-palveluun ja menemällä siellä omaan profiiliin. 

Lisävahvistukseen käyttämäsi puhelinnumero ei voi olla liitettynä toisen henkilön tunnukseen. 

Mitä jos et saa lisävahvistusviestiä? 

Jos et saa lisävahvistukseen liittyviä tekstiviestejä, tarkista op.fi-palvelusta, että tunnukseesi liitetty lisävahvistuksen puhelinnumero on oikein. Jos puhelinnumero, johon viesti lähetettiin, ei ole enää käytössäsi, ota yhteyttä OP:n asiakaspalveluun tai omaan osuuspankkiisi.

Jos puhelinnumero on oikein, mutta et saanut viestiä, sammuta ja käynnistä puhelin uudelleen. Tarkista myös puhelimesi asetuksista ja tekstiviesteistä, että numeroamme ei ole estetty tai asetettu roskapostinumeroksi. Saat lisävahvistuksen tekstiviestit aina numerosta +358 40 711 8180. Niiden allekirjoittaja on OP. 

Saitko epäilyttävän vahvistusviestin?

Jos saamasi viesti sisältää kehotuksen kirjautua tai tehdä muita toimenpiteitä linkin kautta, kyseessä on huijaus. Pankki ei koskaan lähetä sinulle linkkejä, joiden kautta kirjaudutaan verkkopalveluun.

Älä myöskään vahvista toimeksiantoa, jota et ole itse tekemässä tai jonka tiedot ovat väärin. Tällaisissa tapauksissa lukitse tunnukset op.fi:ssä, soittamalla asiakaspalveluun tai asioimalla osuuspankin konttorissa. Asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella lukitse tunnukset soittamalla sulkupalveluun. Ilmoita tapahtuneesta aina OP:lle.