Mies kannettavalla tietokoneella.

Korttireklamaation tekeminen

Jos korttisi katoaa, varastetaan, se jää automaattiin tai kortillasi on tapahtumia, joita et tunnista, sulje korttisi viipymättä soittamalla OP Sulkupalveluun 0100 0555 (avoinna vuorokauden ympäri).  

Heti kun teet sulkuilmoituksen, vastuu maksukortista siirtyy pankille ja suljemme korttisi välittömästi. Toimi näin myös silloin, jos puhelimesi katoaa ja sinulla on käytössä Pivo, Apple Pay tai Google Pay, joihin olet lisännyt tämän maksukortin. Näin et menetä rahojasi, jos joku käyttää korttiasi luvatta. 

Tunnistamattomat credit- tai debit-korttitapahtumat

Tee reklamaatio eli oikaisupyyntö heti, kun huomaat tiliotteellasi tai luottokorttilaskullasi korttitapahtumia tai luotolta siirtoja, joita et tunnista. Jos korttisi tai korttitietosi on varastettu, tee myös rikosilmoitus.

Huomioithan, että autovuokraamoilla on oikeus veloittaa maksamattomat tankkaukset, tietullit ja sakot jälkikäteen. Hotelleilla on oikeus veloittaa käyttämättä jätetty ja peruuttamaton varaus (ns. no-show-maksu) varausehtojen mukaan sekä maksamaton minibaariostos jälkeenpäin. 

Credit-korttitapahtumat sopimusrikkomuksissa

Olet oikeutettu reklamoimaan korttisi luotto-ominaisuudella maksetuista ostoista, jos et ole saanut maksamaasi palvelua tai tuotetta, koska myyjä on tehnyt konkurssin tai syyllistynyt sopimusrikkomukseen.

Esimerkkejä sopimusrikkomuksista:

  • Et ole saanut maksamaasi tuotetta tai palvelua.
  • Tapahtuma on veloitettu kahteen kertaan.
  • Tuote tai palvelu ei ole sopimuksen mukainen.

Yritä aina ensin selvittää asia suoraan myyjän kanssa, sillä sinun pitää todentaa myyjän sopimusrikkomus. Kun sopimusrikkomus on selvä, tee viipymättä reklamaatio luotonantajalle eli OP:lle. Tarvitsemme oikaisupyyntöön tarkat tiedot tapahtuneesta. Jos kaikkia pyydettyjä tietoja ja liitteitä ei ole toimitettu, voi pyynnön käsittely viivästyä tai estyä. 

Näin teet reklamaation

1. Sulje korttisi viipymättä soittamalla OP Sulkupalveluun 0100 0555 (avoinna vuorokauden ympäri). Ulkomailta soitettaessa numero on +358 100 0555

2. Tee tutkintapyyntö eli rikosilmoitus poliisille. Siirry tekemään rikosilmoitus

3. Tarkista, että sinulla on kaikki tarvittavat tiedot:

  • tapahtumatiedot (aika, summa, veloittajan nimi sekä kopio tiliotteesta tai luottokorttilaskusta)
  • kopio tehdystä rikosilmoituksesta

4. Täytä oikaisupyyntölomake huolellisesti ja listaa siihen kaikki reklamoitavat tapahtumat. 

Liitä oikaisupyyntöön kopio tiliotteesta tai luottokorttilaskusta sekä vahvistus rikosilmoituksen tekemisestä ja mahdolliset muut lisäselvitykset.

Oikaisupyyntölomakepalvelusta vastaa Signom Oy. Siirry oikaisupyyntölomakkeeseen  

5. Voit myös lähettää lomakkeen tai lisätietoja ja liitteitä postitse. Oikaisupyyntölomake (pdf) 

Lähetä lomake osoitteeseen

OP Asiakaspalvelu
Tunnus: 5021582
00003 VASTAUSLÄHETYS

6. Saat tukea korttireklamaation tekemiseen tai laskusi selvittämiseen Korttiasiakaspalvelusta 0100 0500. Katso aukioloajat

1. Tarkista, että sinulla on kaikki tarvittavat tiedot:

  • tapahtumatiedot (aika, summa, veloittajan nimi sekä kopio tiliotteesta tai luottokorttilaskusta)
  • mahdollinen kirjeenvaihto sinun ja myyjän välillä
  • tilaus- tai sopimusehdot
  • tilausvahvistus, kuitti tai molemmat
  • mahdollinen muu materiaali, joilla voit todentaa oikeutesi reklamaatioon

2. Täytä oikaisupyyntölomake huolellisesti listaten siihen kaikki reklamoitavat tapahtumat.

Liitä oikaisupyyntöön kopio tiliotteesta tai luottokorttilaskusta sekä mahdolliset muut lisäselvitykset.  

Oikaisupyyntölomakepalvelun tarjoaa Signom Oy. Siirry oikaisupyyntölomakkeeseen  

3. Voit myös lähettää lomakkeen ja liitteitä postitse. Oikaisupyyntölomake (pdf)

Lähetä lomake osoitteeseen:

OP Asiakaspalvelu
Tunnus: 5021582
00003 VASTAUSLÄHETYS

4. Saat tukea korttireklamaation tekemiseen ja laskusi selvittämiseen Korttiasiakaspalvelusta 0100 0500. Katso aukioloajat

Jos haluat liittää jo lähettämääsi oikaisupyyntöön lisätietoja, kuten vahvistuksen rikosilmoituksen tekemisestä, kopion kuitista, tiliotteesta tai luottokorttilaskusta, kopion myyjän kanssa käymästäsi keskustelusta tai muuta tietoa tapahtuneesta, toimi seuraavalla tavalla:

1. Liitä lisätieto tai liite aiemmin tehtyyn reklamaatioon oikaisupyyntölomakkeen kautta. Palvelun tarjoaa Signom Oy. Siirry oikaisupyyntölomakkeeseen.

2. Tarvittaessa saat tukea reklamaatiokäsittelyyn asiakaspalvelusnumerosta 010 252 9871 (ark. 9:00 – 16:30).

3. Voit myös lähettää lisätietoja ja liitteitä postitse osoitteeseen:

OP Asiakaspalvelu
Tunnus: 5021582
00003 VASTAUSLÄHETYS