Voit muokata saapuneita e-laskuja
Voit selata ja tarkastella saapuneita e-laskujasi. Tila kertoo, onko lasku hyväksymättä, hyväksytty ja odottaa eräpäivää vai muu (esim. käsittelyssä, peruttu, tai puutteellinen). Maksetuissa laskuissa maksun tilaa ei mainita erikseen. Saapuneissa e-laskuissa muiden kuin maksettujen laskujen tila voi olla:
-
Hyväksymättä, jolloin e-laskuna tullutta maksua ei ole vielä hyväksytty maksuun. Voit vielä muokata maksun eräpäivää, maksutiliä tai summaa. Voit esimerkiksi maksaa laskun heti, kun se saapuu eikä sen tarvitse odottaa eräpäivää.
-
Hyväksytty maksu odottaa eräpäivää. Voit kuitenkin eräpäivään saakka vielä muokata maksun eräpäivää, maksutiliä ja summaa.
-
Muu, esimerkiksi peruttu, jolloin e-laskusta tehty maksutoimeksianto on poistettu tai siitä on tehty peruutuspyyntö laskuttajan taholta.
OP-mobiilissa saapuneet e-laskut löytyvät etusivulta Maksut -osiosta. Laskut löytyvät tilan mukaan Hyväksymättömät tai Hyväksytyt -osiosta. Pääset muokkaamaan saapunutta e-laskua klikkaamalla aktiiviseksi sen maksun, jota haluat muokata.
Voit asettaa e-laskun myös automaattiseen maksuun ja laskuja ei tarvitse hyväksyä erikseen. Veloitus tehdään automaattisesti eräpäivänä.
Voit tilata ilmoituksen saapuneesta e-laskusta
Voit tilata saapuneesta e-laskusta ilmoituksen. Voit saada ilmoituksen sähköpostina tai tekstiviestinä. Tekstiviesti-ilmoituksesta veloitetaan palveluhinnaston mukainen palvelumaksu.
Vaihtoehtoisesti tai lisäksi voit tilata ilmoituksia e-laskuista OP-mobiiliin. Sovellus muistuttaa sinua, jos sinulla on vielä eräpäivänä e-lasku hyväksymättä.
Voit tilata e-laskuja ennakkoon
Aina ei tarvitse odottaa ensimmäistä paperista laskua, vaan voit tilata e-laskuja etukäteen. Voit hakea oikeaa laskuttajaa tämän nimen, Y-tunnuksen tai tilinumeron perusteella. Tarvitset laskuttajalta yksilöintitiedon, jonka perusteella e-laskutilauksesi kohdistuu oikeaan asiakkuuteen.
OP-mobiilissa pääset tilaamaan e-laskuja etusivulta kohdasta Maksut – E-laskut – Tilaa ja muokkaa e-laskuja.