OP Ryhmä siirtyy käyttämään vakavaraisuuden standardimenetelmää vuoden 2023 ensimmäisellä vuosineljänneksellä

OP Osuuskunta
OP Yrityspankki Oyj
OP-Asuntoluottopankki Oyj
14.3.2023 klo 13.15

OP Ryhmä on päättänyt siirtyä vakavaraisuuslaskennassaan ja -raportoinnissaan standardimenetelmään vuoden 2023 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Standardimenetelmään siirtymisellä ei arvioida olevan olennaista vaikutusta OP Ryhmän vakavaraisuuteen ja riskiprofiiliin.

Euroopan keskuspankki (EKP) antoi 13.3.2023 päätöksensä standardimenetelmän käyttämiseksi OP Ryhmän vakavaraisuuslaskennassa.

OP Ryhmä jätti 30.9.2022 hakemuksen EKP:lle standardimenetelmän käyttämiseksi vakavaraisuuslaskennassa sisäisten mallien (IRBA) ja käytössä olevan standardimenetelmään perustuvan riskipainotettujen erien lattiatason sijaan. Hakemuksen taustalla olivat lisääntyneet sääntelyn vaatimukset ja pankkivalvoja EKP:n kanssa käydyt keskustelut sisäisten luottoluokittelumenetelmien soveltamisesta. OP Ryhmä päätti 1.3.2022 ottaa käyttöön standardimenetelmään perustuvan riskipainotettujen erien lattiatason vakavaraisuuslaskennassaan vuoden 2022 toisella neljänneksellä.

OP Osuuskunta
OP Yrityspankki Oyj
OP-Asuntoluottopankki Oyj

OP Ryhmän sijoittajasuhteet, IR@op.fi