Sijoituskoulu demo

OP Sijoituskoulu

OP Sijoituskoulussa opit kaiken mitä sinun tarvitsee tietää, jotta voit aloittaa sijoittamisen.

 

 

Asiakastutkimusten valossa sijoittamisen suurin haaste on tiedon puute. Vasta-alkaja ei tiedä, mitä hänen pitäisi tehdä. OP Sijoituskoulu tarjoaa selkeitä vastauksia hänelle, joka ei vielä tunne sijoittamisen maailmaa lainkaan.

Ongelma, jota lähdimme ratkaisemaan

Edessämme oli sekä yksilön että yhteiskunnan ongelma. Viime vuosikymmenen aikana sijoittaminen on tullut koko kansan ulottuville. Tänään lähes jokaisella on mahdollisuus kartuttaa varallisuuttaan sijoittamalla. Sijoittaminen itsessään ei kuitenkaan ole muuttunut kansantajuiseksi ja kansankieliseksi. Vaikka sijoittaminen on demokratisoitunut, sijoittaminen nähdään haastavana. Lukuisat asiakastutkimuksemme ovat osoittaneet kipukohtia säästämisen ja sijoittamisen aloittamisessa. Monelle sijoittaminen ja sitä ympäröivä kieli ovat vieraita. Mielikuvissa sijoittaminen on edelleen monimutkaista ja aikaa vievää. Moni ajattelee, että tietoa pitää omaksua valtavasti ennen kuin voi edes aloittaa sijoittamisen. Ihmiset eivät tiedä, mistä heidän pitäisi aloittaa, saatika mitä pitää ennen sijoittamisen aloittamista tietää.

Lähdimme selvittämään:

  • Miten voisimme tarjota jokaiselle mahdollisuuden ottaa sijoittaminen osaksi hyvää oman talouden hallintaa?
  • Miten voisimme luoda mahdollisuuksia vaurastua ja toteuttaa omia unelmia?
  • Miten voisimme lievittää sijoittamiseen liittyvää tuskaa?

Näin aloitimme suunnittelun

Lähdimme ratkaisemaan ongelmaa muotoiluprosessin avulla. Kahlasimme läpi lukuisia asiakastutkimuksia sekä osallistimme asiakkaita syvähaastattelun ja kyselytutkimuksen keinoin. Löysimme paljon sijoittamisen kipupisteitä. Jo ensimmäiset löydökset kirjallisuuskartoituksesta olivat pysäyttäviä. Vasta-alkajan mielikuvissa sijoittaminen oli vaikeaa, ja hän koki hukkuvansa tietotulvaan. Jo aiemmin sijoittanut henkilö tunsi itsensä epävarmaksi ja koki termit vaikeiksi.

Infografiikka 1 Infografiikka 1

Vasta-alkaja on jo hämmennyksissä sijoittamisen ilmiöstä ja tietomäärästä. Hänen mielikuvissaan sijoittaminen on tähtitiedettä.
 

Kirjallisuuskatsauksella syväsukellus asiakasymmärrykseen

Kirjallisuuskatsauksessa tutustuimme sijoittamiseen liittyviin asiakastarpeisiin eri näkökulmista. Suurimmat löydökset koskivat vasta-alkajia sijoittajina ja heidän edellytyksiään aloittaa sijoittaminen. Opimme, että vasta-alkaja on hämmennyksissä jo pelkästään sijoittamisen ilmiöstä ja tietomäärästä. Asiaan vihkiytymättömän mielikuvissa sijoittaminen on tähtitiedettä. Vasta-alkaja ajattelee, että hänen täytyy omaksua valtava määrä tietoa ennen kuin voi edes aloittaa sijoittamista. Ja se vaatii aikaa. Aloittelevaa mietityttää, pystyykö hän edes siihen itse. Osa vasta-alkajista haluaa ulkoistaa sijoittamisen, omatoiminen yrittää itse.

Toisaalta, myös jo sijoittaneella on epävarmuus läsnä. Aiemmin sijoittaneista opimme, että hänellä saattaa olla näkemystä, mutta koska hän on tutkinut sijoittamisen sisältöjä tuntematta termejä, hän tuntee olonsa epävarmaksi. Jo aiemmin sijoittanut keskittyy itselleen tuttuihin asioihin: kuluihin, vastuullisuuteen, kasvuun ja riskiin ilman kontekstia. Hän hakee tukea sijoitusvideoista, -podcasteista ja -blogeista, joissa sijoittamisesta puhuu samaistuttava tavallinen henkilö. Kuka arvioi, ovatko nämä neuvot hänelle oikeita?

Lisäksi, sijoittamiseen liittyvät termit ovat monelle vieraita. Ymmärrettävyys kuitenkin koetaan tärkeäksi silloin, kun tehdään päätöstä ja sitoudutaan säästämiseen tai sijoittamiseen. Erityisesti tuotetermit kuten ETF, erikoissijoitusrahastot, vaihtoehtoiset sijoitukset ja sijoitusvakuutusratkaisut ovat tuntemattomia. Emme ole toimijoina pystyneet tarjoamaan riittävästi ymmärrettävää ja selkeää tietoa sijoittamisen tueksi.

Grand one lainaukset Grand one lainaukset
OP Sijoituskoulu OP Sijoituskoulu

 

Kilpailija-analyysi osoitti jotain hätkähdyttävää. Olisi kysyntää palvelulle, jonka asiakas ei tiedä sijoittamisesta vielä mitään.
 

Markkinapositio kilpailija-analyysin avulla

Kilpailija-analyysi osoitti jotain hätkähdyttävää. Olisi kysyntää palvelulle, jonka asiakas ei tiedä sijoittamisesta vielä mitään. Asiakastutkimusten lisäksi teimme kattavan benchmark-harjoituksen. Tutkimme sijoittamisen markkinaa ja kartoitimme kilpailijakenttää. Positioitumisharjoituksessa löysimme tulokulman, jollaista kilpailijoillamme ei toistaiseksi ole. Muiden toimijoiden sijoituskoulut olettivat, että asiakas tietää jo hieman sijoittamisesta. Muissa sijoituskouluissa tietoa myös valutettiin asiakkaalle yhdensuuntaisesti, asiakkaalle kaataen, ei keskustellen. Kilpailija-analyysi osoitti jotain hätkähdyttävää. Olisi kysyntää palvelulle, jonka asiakas ei tiedä sijoittamisesta vielä mitään. Heureka! Löysimme positiomme. Halusimme tehdä palvelun, joka olisi suunnattu henkilölle, jotka ei tiedä sijoittamisesta yhtään mitään. Palvelu ei olettaisi, että henkilöllä on minkäänlaisia ennakkotietoja, vaan se kertoisi sijoittamisesta selkeällä kielellä, ja aloittaisi täysin nollasta.

Kilpailija-analyysilöydös muotoilua ohjaavaksi strategiaksi

Löydettyämme markkinapositiomme, teimme siitä ohjenuoran koko tulevalle muotoilutyöllemme. Emme luonnollisestikaan halunneet tehdä samaa mitä kilpailijat olivat jo tehneet – siitäkään syystä, että kilpailija-analyysi opasti meitä eri suuntaan. Lähestymisen piti olla aivan toisenlainen. Halusimme erottautua selkeällä ja ymmärrettävällä sijoituskoululla, joka aloittaisi aivan sijoittamisen alkeista. Mitä sijoittaminen tarkoittaa? Miten teet ensimmäisen sijoituksen? Sijoituskoulun kieli olisi kansantajuista ja selkeää. Asiakkaalla olisi myös mahdollisuus interaktiivisuuteen tehden kurssitehtäviä, suunnitelmia ja laskelmia. Kun tavoitepositiomme oli selvillä, lähdimme ratkomaan ongelmaa Design Sprintin kautta.

Ensimmäinen konsepti ja prototyyppi Design Sprintin avulla

Design Sprintissä pureudumme pohtimaan konseptia, joka parhaiten vastaisi markkinapositioomme ja toteuttaisi asiakkaiden vielä täyttämättä olevat tarpeet. Teimme Design Sprintin poikkitieteellisellä asiantuntijajoukolla. Tavoitteenamme oli löytää parhaiten niin asiakkaiden tarpeisiin kuin liiketoiminnan tavoitteisiinkin istuva konsepti. Ja tässä onnistuimmekin niin hyvin, että teimme prototyypin, jota lähdinmme testaamaan asiakkailla.

Laadullinen tutkimus osoitti, että vasta-alkajat hyötyisivät OP Sijoituskoulusta. Määrällinen tutkimus puolestaan valaisi, että OP Sijoituskoulusta hyötyisivät myös keski-ikäiset ja jo sijoittavat nuoret.
 

Asiakasymmärryksen kasvattaminen ja konseptin validointi

Jotta voisimme testata konseptia, osallistimme 15 asiakasta syvähaastattelun keinoin. Haastateltavien ikähaarukka oli 20–45 vuotta, ja mukana oli niin mies- kuin naisoletettuja. Järjestimme haastattelut Helsingissä.

Vasta-alkajalle helposti ymmärrettäviä kiteytyksiä

Puolistrukturoidun haastattelun alussa syvensimme ymmärrystämme siitä, miten sijoittaminen aloitetaan ja miten sijoittamiseen suhtaudutaan. Sen jälkeen tarkastelimme haastateltavan kanssa OP Sijoituskoulun prototyyppiä ja validoimme sen konseptia. Havaitsimme, että konsepti oli vasta-alkajille hyödyllinen. Etenkin personoidut suositukset ja työkalut koettiin arvokkaiksi. Vasta-alkaja kaipasi kiteytyksiä ja vaihtelevia sisältöjä tiiviissä muodossa, helposti ymmärrettävällä kielellä. Kävi myös selväksi, että läpinäkyvyys ja osalle asiakkaista myös puolueettomuus oli erittäin tärkeää. Olisi kiinnitettävä huomiota suosittelujen ja myymisen tasapainoon.

Omien sijoitusten suunnittelu osoittautui tärkeäksi

Testasimme ratkaisun houkuttelevuutta laajemmalla asiakasryhmällä. Teimme kvantitatiivisen kyselytutkimuksen 401:lle eri finanssitoimijoiden asiakkaalle. Halusimme ymmärtää tarkemmin, mitkä OP Sijoituskoulun osiot puhuttelisivat eri asiakaskohderyhmiä ja mitä sisältöä olisi syytä julkaista ensimmäisenä. Kvantitatiivisen tutkimuksen osallistujat olivat 18–64-vuotiaita henkilöitä, joiden sijoitusvarallisuudet erosivat toisistaan. Osallistujissa oli vasta-alkajia, sijoittamista jo harrastaneita ja aktiivisesti sijoittavia henkilöitä. Laadullinen tutkimus osoitti, että vasta-alkajat hyötyisivät OP Sijoituskoulusta. Määrällinen tutkimus puolestaan valaisi, että OP Sijoituskoulusta hyötyisivät myös keski-ikäiset ja jo sijoittavat nuoret. Havaitsimme, että oman sijoituskokonaisuuden suunnittelun ja rakentamisen osiota pidettiin kaikkein tärkeimpinä. Osioiden tärkeysjärjestyksessä ei ollut vasta-alkajien, harrastajien ja aktiivisten välillä merkittäviä eroja. 18–24-vuotiaat ja 45–54-vuotiaat ilmoittivat todennäköisimmin käyttävänsä OP Sijoituskoulua. Myös aktiivisijoittajat, joiden sijoitusvarallisuus oli 10 000–50 000, kokivat OP Sijoituskoulun kiinnostavaksi. Suurin osa vastaajista piti itsenäistä ja ohjattua sijoittamisen opiskelua verkossa lähiopetusta mielekkäämpänä.

Vastuullisuus ja vaikuttaminen kiinnostivat mainoksissa

Testasimme 15 asiakkaalla myös markkinointiviestinnän vaikuttavuutta laadullisen tutkimuksen menetelmin. Haastattelussa kävimme läpi erilaisia lähestymistapoja, joilla asiakasta voisi ohjata OP Sijoituskoulun pariin markkinointiviestinnän keinoin. Havaitsimme, että vastuullisuus ja vaikuttamissijoittaminen puhuttelivat. Etenkin sanalliset kuvaukset sijoitustuotteiden vastuullisuudesta herättivät luottamusta. Saimme tietää tutkimuksesta, että samankaltaisia markkinointisisältöjä koetaan tulevan vastaan paljon, ja ne mielletään tasapaksuiksi. Monen mielestä itselle sopivan ja puhuttelevan sisällön löytäminen on vaikeaa. OP Sijoituskoulun markkinoinnin tulisi siis olla samaistuttavaa ja pysäyttävää. Suunnittelimme lopullisen konseptin näiden havaintojen mukaan; palvelun tulisi puhutella vasta-alkajia – mutta myös nuoria jo sijoittavia sekä keski-ikäisiä, jotka yllättäen myös kiinnostuivat konseptista.

Suunnittelimme lopullisen konseptin näiden havaintojen mukaan; palvelun tulisi puhutella vasta-alkajia – mutta myös nuoria jo sijoittavia sekä keski-ikäisiä, jotka yllättäen myös kiinnostuivat konseptista.
 

Toteutus ja ratkaisu

OP Sijoituskoulussa teimme muotoilua kolmesta eri näkökulmasta:

  • palvelumuotoilu
  • käyttöliittymäsuunnittelu
  • content design markkinointiviestintään

Palvelumuotoiluprosessin lopputuotoksena syntyi konsepti, johon luotimme. Tämän konseptin pohjalle rakensimme käyttöliittymän. Kehitimme käyttöliittymän yhdessä OP Desigin sekä sovelluskehityksen kanssa. Samaan aikaan sisältömuotoilua luotsattiin työryhmässä, johon kuuluivat copywright, sisältömuotoilu, liiketoiminta sekä Legal.

Tarkoitus

Suunnittelimme op.fi:hin uuden interaktiivisen, informatiivisen ja valmentavan OP Sijoituskoulu -palvelun säästämisen ja sijoittamisen perusteista. Sivulla on tekstiä, työkaluja, kuvia ja graafeja, ja se toimii valmentavana työkaluna ja tietopakettina. Palvelun tärkein kohderyhmä ovat nuoret ja sijoittamisen aloittamisesta kiinnostuneet tai jo sijoittavat asiakkaat. Palvelua voivat hyödyntää myös pankkien toimihenkilöt.

Tavoite

Tavoitteemme oli vahvistaa mielikuvaa OP:sta talouden valmentajana ja lähestyttävänä toimijana. Tavoitteemme oli myös muuttaa mielikuvaa sijoittamisesta ja sen termistöstä. Halusimme saada suomalaiset pohtimaan talouteensa liittyviä valintoja ja ottamaan sijoittamisen mukaan taloudellisen turvan luomiseen. OP Sijoituskoulu voi myös olla nuoren ensikosketus sijoittamisen maailmaan. Haluamme luoda pitkiä asiakassuhteita ja yhä parempaa asiakaskokemusta.

Ratkaisu

Nykyisellään sijoittamisen aloittamiseen liittyvä tieto on hajanaisesti löydettävissä, eikä se ole aina helposti ymmärrettävää. OP Sijoituskoulu tarjoaa tietopaketin, josta asiakas löytää kaiken olennaisen sijoittamiseen liittyvän tiedon, helposti ja ymmärrettävästi. Palvelu tarjoaa perustietoa sijoittamisesta, madaltaa aloittamisen kynnystä ja auttaa asiakasta pohtimaan omia taloudellisia tavoitteitaan.

OP Sijoituskoulu OP Sijoituskoulu
OP Sijoituskoulu OP Sijoituskoulu
OP Sijoituskoulu OP Sijoituskoulu

Loistava alku, jo ennen varsinaista lanseerausta!

Julkaisimme OP Sijoituskoulun soft launchina marraskuussa 2024. Päivitämme jatkuvasti palvelun sisältöä yhä paremmaksi. Vaikka palvelu on julkaistu vasta soft launchina, eikä sitä ole vielä markkinoitu, olemme saaneet jo reilusti yli 6000 sijoituskoululaista. Lisäksi asiakkailta jo nyt tullut hyvää palautetta palvelusta. Huikeaa on, että vaikka OP Sijoituskoulusta on jopa jo nyt generoitunut sijoittamisen aloittamista ja sijoitustuotteita on hankittu OP Sijoituskoulun innoittamana. Lisäksi OP:n toimihenkilöt ovat myös kovasti kiitelleet OP Sijoituskoulua ja kertoneet, että palvelusta on ollut apua heidän työssään. Tästä osoituksena se, että olemme saaneet toimihenkilöltä jo kehitysideoita siitä, miten sijoituskoulua voisi viedä eteenpäin, jotta se palvelisi vielä paremmin asiakkaita heidän sijoituspolullaan.

Odotamme innokkain tunnelmin palvelun laajempaa julkaisua ja sen markkinointia. Mikä yhteiskunnallinen vaikutus OP Sijoituskoululla voikaan vielä olla?

Lähde oppimaan kanssamme sijoittamiesta ja tutustu tästä:

OP Sijoituskoulu

Työskentelimme poikkitieteellisesti tiiminä

Työskentelimme koko muotoiluprosessin ajan poikkitieteellisenä moniosaajatiiminä. Mukana Sijoituskoulun muotoilussa olivat OP Design, Varallisuudenhoidon eri liiketoimintaosaajat sekä Sovellyskehitys. Sijoituskoulun muotoilutyö ylitti organisaatiorajat ja keräsi mukaan suunnitteluun ison joukon OPlaisia eri puolilta yritystä.

Matkalaukku Matkalaukku