002_OP_Kortit_lifestyle_final_hires

Med kreditkort betalar du tryggt på nätet

Läs varför det är tryggare att betala med kreditkort och varför det lönar sig att betala med kreditkort särskilt på nätet.

Då du betalar med kreditkort är dina pengar i tryggt förvar

Då du betalar med kreditkort fungerar kreditkortsbolaget som en buffert mellan dina pengar och nätbutiken. Vid en kreditkortsbetalning tas beloppet för inköpen ut från det kreditkonto som anslutits till kortet, alltså inte direkt från ditt bankkonto såsom vid betalning med bankkort.

Du får en gång per månad en faktura på dina credit-betalningar, det vill säga de betalningar du gjort med kreditfunktionen, och kan då välja om du betalar hela beloppet på en gång eller i delar. Om du betalar hela fakturan uppstår inga extra kostnader. Du får en räntefri betalningstid på i genomsnitt 35 dagar.

Du får inköpsskydd enligt konsumentskyddslagen

Enligt konsumentskyddslagen kan du vid säljarens avtalsbrott ansöka om att få pengarna tillbaka från kreditkortsbolaget, då du har betalat ett inköp med kortets kreditfunktion. Det är fråga om ett avtalsbrott till exempel om en produkt eller en tjänst som du har köpt är felaktig, försvinner under transporten eller om säljaren går i konkurs innan du hinner få produkten.

Du kan också ansöka om att få pengarna tillbaka om ett flygbolag eller en researrangör går i konkurs eller om de avbokar din resa utan att ersätta kostnaderna.

Stark autentisering skyddar betalningarna

Inom EU-området kräver betaltjänstdirektivet stark autentisering av kunden vid användning av kontoinformation eller betaltjänster. Du kan alltså tryggt mata in dina kortuppgifter i nätbutiken.

När du har matat in uppgifterna om ditt kort i nätbutiken kommer du automatiskt till OP:s identifieringstjänst, där du identifierar dig med Mobilnyckeln eller dina nätbankskoder. Efter identifieringen kan du godkänna betalningen och se fram emot att få ditt inköp. 

Läs mer om identifieringen

Du kan enkelt granska dina korttransaktioner 

Det är lätt att följa upp och kontrollera kortbetalningarna bland kreditkortstransaktionerna eller i fakturan, både i tjänsten op.fi och i OP-mobilen. Återkommande betalningar, till exempel för Spotify eller Netflix, lönar det sig att betala med kreditkort så att de inte blandas ihop med andra dagliga utgifter.

Om du upptäcker kreditkortstransaktioner som du inte känner igen, ska du genast spärra kortet genom att ringa OP Spärrtjänsten 0100 0555 (öppet dygnet runt). Efter det kan du göra en begäran om rättelse av korttransaktionerna, det vill säga en reklamation.

Gör en reklamation

Kom också ihåg att sätta ut säkerhetsgränser för kortet 

Hur försiktig du än är, kan det hända att ditt kort försvinner eller blir stulet. Då skyddar säkerhetsgränserna kortet mot missbruk.

Vi rekommenderar att du anger säkerhetsgränser för kortet så att de motsvarar din dagliga användning. Du kan ange dygnsvisa säkerhetsgränser för kontantuttag, inköp som betalas med betalterminal samt inköp på nätet och i appar. Om du bara sällan köper något på nätet, är det bäst att ange en låg säkerhetsgräns för inköp på nätet. Om du väljer en säkerhetsgräns på 0 euro, kan ditt kort inte alls användas för inköp på nätet.

Säkerhetsgränserna kan alltid vid behov enkelt ändras i tjänsten op.fi eller i OP-mobilen. De nya säkerhetsgränserna träder i kraft genast.

Kontrollera säkerhetsgränserna för ditt kort

Läs mer om ändring av säkerhetsgränserna för kort

Vad är ett kreditkort?
Drar du full nytta av ditt kreditkort? Använder du det på ett fiffigt sätt? Läs hur kreditkortet fungerar.
Henkilö muuttaa maksukortin turvarajoja puhelimella OP-mobiilissa.
Så här ändrar du ditt korts säkerhetsgränser
Du kan snabbt och lätt ändra säkerhetsgränserna för ditt betalkort eller kreditkort i tjänsten op.fi eller OP-mobilen.