Ett kort som är låst fungerar inte förrän det har öppnats igen. Det kan vara endast kortets debit- eller credit-sida som är låst eller båda två. Båda måste öppnas separat.
Om kortet har låst sig i en Otto-automat eller vid en nätbetalning kan du kontrollera det i tjänsten op.fi på sidan Mina kort.
OP-Visa Electron- och OP-Mastercard-kort försvinner tillfälligt ur nätbanken när de låser sig i en Otto-automat eller vid en nätbetalning. Efter att korten har öppnats igen kan de användas normalt.
Om kortet däremot har låst sig i en betalterminal syns det inte på sidan Mina kort. Oftast framgår det att kortet låsts i en betalterminal till exempel ur det felmeddelande som betalterminalen i en butik ger.
Kort som låsts i en betalterminal
Kortet låser sig om man upprepade gånger matar in fel PIN-kod i en betalterminal.
Ett kort som låsts i en betalterminal kan öppnas i en Otto-automat. För in kortet i Otto-automaten och utför en transaktion, till exempel en saldoförfrågan eller ett kontantuttag. Följ automatens instruktioner. Kortet öppnas först när transaktionen är slutförd. Ett låst kort kan öppnas endast i Otto-automater. Andra automater öppnar inte kort som låsts i betalterminaler. Hitta närmaste Otto-automat
Kort som låsts i en Otto-automat
För att öppna ett kort som har låsts i en Otto-automat måste du kontakta OP:s kundtjänst. Logga in i tjänsten op.fi och sänd ett meddelande till kundtjänsten
Du kan även ringa kundtjänsten. Ta fram dina bankkoder och din nyckeltalslista så att du kan identifiera dig. Kontaktinformation till kundtjänsten för privatkunder
Kort som låsts på nätet
Kortet låser sig om kortets säkerhetskod, dvs. CVC-koden, upprepade gånger matas in fel. CVC-koden är en tresiffrig kod som finns på baksidan av kortet. Debit- och credit-betalningarna har egna CVC-koder.
För att öppna ett kort som låsts i samband med en nätbetalning måste du kontakta kundtjänsten. Logga in i tjänsten op.fi och sänd ett meddelande till kundtjänsten
Du kan även ringa kundtjänsten. Ta fram dina bankkoder och din nyckeltalslista så att du kan identifiera dig. Kontaktinformation till kundtjänsten för privatkunder
Kort som låsts i en insättningsautomat
Kortet låser sig om du upprepade gånger matar in fel PIN-kod i en TalletusOtto-automat. För att öppna ett kort som låsts i en TalletusOtto-automat måste du kontakta OP:s kundtjänst. Logga in i tjänsten op.fi och sänd ett meddelande till kundtjänsten
Du kan även ringa kundtjänsten. Ta fram dina bankkoder och din nyckeltalslista så att du kan identifiera dig. Kontaktinformation till kundtjänsten för privatkunder
Mitt kreditkort är låst
Kortet kan ha låsts på grund av en obetald faktura. Betala fakturan. Kortet fungerar igen inom två (2) bankdagar.
Kortet kan ha låsts om saldot på det konto som anslutits till kortet är på minus. Rätta till kontots saldo. Kortet fungerar igen inom två (2) bankdagar.