Kontrollera att du har rätt uppgifter
Kontrollera att du har matat in kortuppgifterna (kortets nummer, giltighetstid och säkerhetskod) rätt. Säkerhetskoden, det vill säga CVC-koden, är en tresiffrig kod som finns på baksidan av kortet. Giltighetstiden anges på kortets framsida i formatet mm/åå.
Kombikorten har separata uppgifter för debit- och credit-betalningar. Kontrollera att du matar in rätt uppgifter enligt den funktion du använder: Betalar du direkt från bankkontot eller med kreditkort? Kortet låser sig om du upprepade gånger matar in fel kortuppgifter. Läs mer om hur du öppnar ett låst kort under "Kortet är låst".
På OP:s kombikort anges kreditkortets nummer (credit) på kortets framsida.

Kreditkortets säkerhetskod, det vill säga CVC/CVV, finns på kortets baksida bredvid signaturfältet.
Bankkortets nummer (debit) finns på kortets baksida, nere till vänster. Sifferserien följs av bankkortets säkerhetskod, det vill säga CVC-koden.

Om du har ett nytt betalkort, ska du i samband med en betalning uppdatera kortets uppgifter i nättjänsten. Nättjänsten kan komma ihåg en kund och automatiskt använda det gamla kortets uppgifter.
Kontrollera säkerhetsgränserna
Säkerhetsgränsen för betalningar på nätet och i appar kan förhindra användningen av kortet. Kontrollera kortets säkerhetsgränser och ändra dem enkelt i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi. Logga in i tjänsten op.fi och kontrollera säkerhetsgränserna
Användningsbegränsningen för det konto som anslutits till kortet kan också förhindra användningen av kortet, om du samma dag till exempel har gjort en stor betalning eller girering från kontot. Logga in i tjänsten op.fi och kontrollera kontots användningsbegränsningar
Kontrollera webbläsarens inställnignar
Misslyckades identifieringen i samband med en nätbetalning? Kontrollera att verifieringen via Visa Secure eller Mastercard Identity Check lyckas. Ibland kan betalningstransaktioner på nätet förhindras av webbläsarens säkerhetsinställningar, såsom blockering av popup-fönster eller tredjepartscookies. Kontrollera i webbläsarens inställningar att popup-fönster och tredjepartscookies är tillåtna under inköpet. Se vilka webbläsare som stöds. Vid problem kan det också hjälpa att tömma webbläsarens/appens cacheminne.
Du har väl OP:s koder?
Om du använder kortet på nätet eller i appar, behöver du OP:s koder för att bekräfta inköp. Till OP:s koder hör OP Användarkod eller ett OP Tjänstkod samt en Mobilnyckel eller en nyckeltalslista. För inköp som görs i appar (telefonens appar eller exempelvis spelkonsoler) går det i allmänhet bara att identifiera sig med Mobilnyckeln. Om du vill bekräfta med nyckeltalslistan, måste du i ditt avtal om OP:s koder och digitala tjänster ha rätt telefonnummer för tilläggsbekräftelse av betalning. Numret för tilläggsbekräftelse kan läggas till i tjänsten op.fi, och det kan tas bort eller ändras via OP:s kundtjänst och på bankkontoren. Du kan kontrollera numret i tjänsten op.fi under ditt eget namn – Hantering av koder – Telefonnummer för tilläggsbekräftelse – Kontrollera ditt nummer för tilläggsbekräftelse. Mer information om OP:s koder och om nätbetalningar.
Kontrollera köptransaktionerna
Om en köptransaktion avbröts, kan du kontrollera i korttransaktionerna om betalningen syns som en täckningsreservering för kontot eller krediten. Om du aktiverar meddelanden i OP-mobilen, får du ett meddelande om betalningar som lyckats eller misslyckats. Mer information om aktivering av meddelanden i OP-mobilen.