Vanliga frågor om kreditkorts fakturering

Allmän information om fakturering och fakturabetalning

Debit-betalningarna betalas med bankkort eller med kombikortets debit-funktion och debiteras bankkontot. Credit-betalningarna betalas med kreditkort eller med kombikortets credit-funktion.

På credit-betalningarna får du en gång per månad en faktura och i genomsnitt 35 dagar räntefri betaltid för betalningarna. När du har fått fakturan kan du välja om du betalar den i de överenskomna månadsbetalningarna, allt på en gång eller något däremellan.

OP:s kreditkortsfakturor kan faktureras som e-faktura, direktbetalning eller pappersfaktura. För e-fakturan behöver du dina nätbankskoder till en finländsk bank. Direktbetalningen och pappersfakturan fungerar också utan nätbankskoder. E-faktura och direktbetalning är avgiftsfria faktureringssätt, för pappersfakturan debiteras 3 euro/faktura.

Om du har OP:s koder, kan du kontrollera faktureringssättet för ditt kreditkort så här:

  • OP-mobilen: Konton och kort - Välj kort - Faktura - Faktureringssätt
  • Tjänsten op.fi: Pengar (eller Kort) - Mina kort - Välj kort - Fakturering - Faktureringssätt

Om du inte har OP:s koder, kan du kontrollera ditt faktureringssätt via chatten eller genom att ringa oss.

E-fakturorna och betalningsförslagen som gäller dem ser du i OP-mobilen och i op.fi minst två veckor före fakturans förfallodag. Om det inte finns något som ska betalas på e-fakturan, går fakturan direkt till ankomna e-fakturor.

Fakturornas arkiveringsversioner finns i Mitt arkiv, oberoende av faktureringssätt. Mitt arkiv är det enklaste sättet att se de ankomna kreditkortsfakturorna.

Till Mitt arkiv kommer du så här:

  • OP-mobilen: Annat > Min profil > Mitt arkiv  
  • tjänsten op.fi: ditt namn > Mitt arkiv

När du har fått en kreditkortsfaktura kan du, beroende på faktureringssätt, betala den som e-faktura, med hjälp av streckkoden på fakturan eller genom att skriva in eller kopiera fakturans betalningsuppgifter.

Du kan välja automatisk betalning för e-fakturorna, varmed kreditkortsfakturan betalas automatiskt på fakturans förfallodag från det konto du valt. Vid automatisk betalning debiteras det belopp av kreditkortsfakturan som du har valt som månadsbetalning för kreditkortet. Du kan alltid ändra fakturans belopp före förfallodagen. Du kan också välja att betalningar under ett belopp som du anger ska godkännas automatiskt. Fakturor som överstiger maximibeloppet godkänner du också i fortsättningen separat i op.fi, OP:s mobilappar. Inställningarna och gränserna för automatisk betalning av e-fakturor gäller alltid alla OP:s kreditkortsfakturor.

Du kan också amortera krediten eller betala hela fakturan genom att använda knappen Amortera kredit i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi. Då syns amorteringen av krediten genast i kredittransaktionerna och är genast tillgänglig. I OP-mobilen kan du enkelt och i realtid amortera krediten också genom att överföra pengar från kontot till kortkrediten med knappen Egen girering på ingångssidan.

Mottagare: OP Detaljkunder Abp
Kontonummer: FI10 5000 0120 3374 71
Referens: Kontrollera din kortspecifika referens i OP-mobilen, tjänsten op.fi eller i en pappersfaktura.

I OP-mobilen: Konton och kort - Välj kort - Fakturering -  Referensnummer
I tjänsten op.fi: Pengar (eller Kort) - Mina kort - Välj kort - Fakturering - Fakturans referensnummer eller på pappersfakturan.

Betalningsmottagaren och mottagarens kontonummer är alltid de samma för alla OP:s kreditkort. Referensen är kortspecifik och byts alltså inte ut varje månad.

Om ditt kort byts ut, det vill säga om det förnyas till exempel på grund av att det föregående kortet försvunnit, dess giltighetstid gått ut eller kortet gått sönder, hålls betalningsuppgifterna oförändrade.

Du kan amortera krediten med ett valfritt belopp eller betala tillbaka hela krediten. Det går enkelt att sköta amorteringen i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi. Välj kortet och sedan Amortera kredit.

Extra amorteringar är avgiftsfria för dig, och du kan amortera den utnyttjade krediten så ofta du vill. En amortering som du gör via knappen Amortera kredit syns genast i kredittransaktionerna och är genast tillgänglig.

I OP-mobilen kan du enkelt amortera krediten också genom att överföra pengar från kontot till kortkrediten med knappen Egen girering på ingångssidan. Också det här amorteringssättet syns genast i kreditsaldot.

När du betalar din kreditkortsfaktura, registreras den som betald med 1–2 dygns dröjsmål beroende på vilken tid på dygnet du gjort betalningen. Dröjsmålet beror på att betalningen registreras på ett uppsamlingskonto, från vilket den enligt referensnumret du använt styrs till rätt kortkredit en gång per dag. 

Du kan också amortera krediten eller betala hela fakturan genom att använda knappen Amortera kredit i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi. Då syns amorteringen av krediten genast i kredittransaktionerna och är genast tillgänglig. I OP-mobilen kan du enkelt och i realtid amortera krediten också genom att överföra pengar från kontot till kortkrediten med knappen Egen girering på ingångssidan.

 

Fakturans innehåll och transaktioner

Fakturan innehåller alla transaktioner och betalningar som kommit på krediten under faktureringsperioden. Det är möjligt att inköp du gjort strax innan faktureringsperioden byts kommer först på följande faktura. Det här beror på att inköpen inte registreras på krediten genast, utan med några dagars dröjsmål beroende på när säljarens betalningsmaterial sänds. I samband med inköpet görs en täckningsreservering för det, vilket innebär att säljaren ges försäljningstillstånd, men täckningsreserveringarna syns ännu inte som transaktioner på fakturan.

Transaktionerna visas enligt det ursprungliga inköps- eller transaktionsdatumet. På fakturan visas betalningsmottagarens officiella namn, vilket kan avvika en hel del från det namn som allmänt används om företaget eller som står på kvittot.

Minimibeloppet som enligt fakturan eller e-fakturans eller direktbetalningens betalningsförslag ska betalas innehåller den överenskomna månadsbetalningen, eventuella förfallna månadsbetalningar och eventuell överskridning av kreditgränsen.

När det gäller K-Plussa Maksuaika-kortet kan månadsbetalningen innehålla också månadsbetalningen för separata kampanjinköp.

Om det finns ett parallellkort anslutet till ditt kort eller om ditt kort förnyats med nytt nummer, visas på fakturan transaktionerna för alla kort specificerade enligt kortnummer.

Om det inte finns något att betala på fakturan, är dess belopp 0 euro. Om det finns något att betala på fakturan och faktureringssättet är pappersfaktura, läggs en tilläggsavgift för pappersfakturan till i enlighet med tariffen. E-fakturan och direktbetalningen är avgiftsfria.

Funderar du över något i kreditkortsfakturan? Som hjälp har vi skrivit en artikel, i vilken vi förklarar detaljerat alla ställen och belopp som finns på kreditkortsfakturans framsida och baksida.  

Läs här hur du läser din kreditkortsfaktura

En faktura bildas alltid när det finns transaktioner eller betalningar på kreditkortet. Det kan alltså vara fråga om ett kontoutdrag över en betalning som du gjort på krediten.

På fakturan visas betalningsmottagarens officiella namn, vilket kan avvika en hel del från det namn som allmänt används om företaget eller som står på kvittot. Också företagets hemort kan vara en annan än den ort som syns på kvittot. Du kan på nätet till exempel via Google söka betalningsmottagarens namn på basis av det officiella namnet.

På fakturan visas också vilken dag inköpet har gjorts. Transaktionen visar dock inte om inköpet har gjorts på nätet eller i en affär. Fundera om du kan ha handlat någonstans ifrågavarande dag.

Om det finns transaktioner som du inte känner igen på fakturan, ska du omedelbart kontakta vår kundtjänst. Om kundtjänsten har stängt, ska du kontakta OP Spärrtjänsten på numret 0100 0555 (lna/msa, öppet dygnet runt) och utan dröjsmål spärra ditt kort. Efter att kortet spärrats får du ett nytt kort och en ny kortkod på det leveranssätt du valt om 1–2 veckor.

En faktura innehåller alltid ungefär fyra veckors transaktioner. Faktureringsperioden börjar dagen efter föregående faktureringsdag och slutar följande faktureringsdag.

Fakturan innehåller alla transaktioner och betalningar som registrerats på krediten under faktureringsperioden. Det är möjligt att inköp som görs strax innan faktureringsperioden byts registreras först på följande faktura. Transaktionerna syns i allmänhet på krediten några dagar efter transaktionen och täckningsreserveringen för den.

I tabellen visas de möjliga förfallodagarna för kreditkortsfakturan samt faktureringsdagen och faktureringsperioden, det vill säga den period vars transaktioner fakturan innehåller.

Förfallodag (debitering) Faktureringsdag Faktureringsperiod (transaktioner under perioden)
den 7 dagen den 17 dagen månaden innan 18-17
den 15 dagen den 24 dagen månaden innan 25-24
den 23 dagen den 1 dagen innevarande månad 2-1
Månadens sista dag den 9 dagen innevarande månad 10-9

Om du vill ha en kalendermånads transaktioner på din faktura, lönar det sig att som förfallodag välja den 23:e. Då bildas fakturan den 1 dagen samma månad, och fakturan innehåller transaktionerna från den 2 dagen månaden innan till den 1 dagen innevarande månad.

I tjänsten op.fi ser du transaktionerna enkelt per faktureringsperiod. Gå till avsnittet Mina kort, välj kortet och sedan fliken Transaktioner.

För användningen av krediten debiteras en månatlig kontoavgift när krediten har skuld med ränta. Kreditkortets första faktura innehåller aldrig ränta och således inte heller någon kontoavgift. Om den totala kreditskulden inte betalas på fakturans förfallodag, beräknas på krediten efter förfallodagen både ränta och kontoavgift, vilket läggs till i följande faktura.

 

E-faktura och direktbetalning

En e-faktura är en faktura som kommer till tjänsten op.fi och OP-mobilen i elektronisk form. Den är enkel att betala med dator, datorplatta eller smarttelefon. E-fakturan är enkel, smidig och säker att använda, och dess koldioxidavtryck är bara en tredjedel av pappersfakturans.

Du får fakturan minst två veckor före förfallodagen. Du kan själv välja när du betalar fakturan, från vilket konto du betalar den och vilket belopp du betalar.

  • Om du har OP:s koder, kan du beställa din kreditkortsfaktura som e-faktura i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi.
  • Om du inte har OP:s koder, ber vi dig läsa din banks anvisningar om hur du börjar använda e-faktura.

I OP-mobilen är det mycket lätt att beställa en e-faktura:

  1. Gå till uppgifterna om kortet på fliken Fakturering. 
  2. Gå ner till rubriken Faktureringssätt och välj där Beställ e-faktura. Du behöver inga uppgifter för beställningen, eftersom fakturerarens uppgifter och kreditens referens hämtas automatiskt till e-fakturabeställningen.
  3. Välj betalkonto, om du vill.
  4. Du kan också välja att fakturan ska godkännas och betalas automatiskt på förfallodagen. Då du väljer automatisk betalning, ska du komma ihåg att kontrollera transaktionerna i fakturan före förfallodagen. Betalningsinställningarna du valt gäller alla e-fakturor för OP:s kreditkort.
  5. Nu har du beställt en e-faktura. Du får meddelanden om ankomna e-fakturor genom att aktivera meddelandena i appens inställningar.

I tjänsten op.fi beställer du en e-faktura så här:
 
  1. Kontrollera först referensen för din kredit. Gå till Kort, välj Mina kort och det kort för vilket du vill kontrollera kreditkortsfakturans referens. Välj sedan fliken Fakturering, så ser du fakturans referensnummer. Referensnumret syns också på pappersfakturan.
  2. Välj därefter Byt till e-faktura i faktureringsinställningarna.
  3. Skriv OP Detaljkunder Abp i sökfältet. Välj faktureraren OP Detaljkunder Abp med Visa/Mastercard-faktura som faktureringsgrund och klicka på Fortsätt.
  4. SSkriv referensnumret för din kredit.
  5. Välj betalkonto.
  6. Du kan också välja att fakturan ska godkännas och betalas automatiskt på förfallodagen. Då du väljer automatisk betalning, ska du komma ihåg att kontrollera transaktionerna i fakturan före förfallodagen. Betalningsinställningarna du valt gäller alla e-fakturor för OP:s kreditkort.
  7. Välj Beställ e-faktura. I samband med beställningen av en e-faktura kan du också beställa meddelanden om ankomna e-fakturor.

Du kan ta bort en ankommen e-faktura om du redan har betalat den. E-fakturan finns fortfarande i ankomna e-fakturor och i Mitt arkiv. Ditt faktureringssätt är fortfarande e-faktura, och följande faktura får du som en e-faktura.

I op.fi kan du ta bort en ankommen e-faktura genom att vid ifrågavarande faktura välja Ändra (pennikon) – Ta bort betalningen.

I OP-mobilen väljer du betalningen antingen bland de godkända betalningarna eller betalningarna som inte godkänts – Ta bort betalningen.

Ändra förfallodagen till den dag du önskar, till exempel innevarande dag, och godkänn fakturan.

Om du inte har möjlighet att använda OP-mobilen eller tjänsten op.fi, är direktbetalning det enklaste och säkraste sättet att betala räkningar. Vid direktbetalning sköter banken din räkning för dig på förfallodagen. Du får ett direktbetalningsmeddelande i form av ett brev där du ser beloppet som debiteras och transaktionerna som gjorts med kortet.

Om du vill börja använda direktbetalning, kan du ringa din banks kundtjänst och komma överens om det. Håll din senaste faktura till hands, så att du kan kontrollera de uppgifter som behövs för betalningen i den.

Om du har valt automatisk betalning för dina e-fakturor eller om du använder direktbetalning, försöker systemet betala fakturan på förfallodagen och de därpå följande två vardagarna på morgonen och på kvällen. Om det inte finns tillräckligt med pengar på kontot för att betala fakturan, får betalningen statusen Saknar täckning. Betalningen visas med statusen Saknar täckning i två veckor efter förfallodagen. Du kan inte ändra uppgifterna för en betalning som har statusen Saknar täckning, utan du måste göra en ny betalning med samma betalningsuppgifter.

 

Pappersfaktura

Om du har beställt e-fakturan efter faktureringsdagen, är det först följande faktura du får som en e-faktura. Faktureringsdagen är tre veckor före fakturans förfallodag.

Om också följande faktura kommer som en pappersfaktura, ska du kontrollera att du bland dina e-fakturabeställningar har en beställning där faktureraren är OP Detaljkunder Abp, faktureringsgrunden Visa/Mastercard-faktura och referensen den referens som visas i ditt korts faktureringsuppgifter:

OP-mobilen: Referens: Konton och kort - Välj kort - Faktura - Amortera kredit – Referens
Tjänsten op.fi: Referens: Pengar (eller Kort) - Mina kort - Välj kort - Fakturering - Fakturans referensnummer

Du kan också ta bort e-fakturabeställningen, göra om den följande dag och se om faktureringssättet för ditt kreditkort ändras. Vid behov kan du kontakta oss via chatten, per telefon eller med ett meddelande i OP-mobilen eller tjänsten op.fi.

Ändringarna i villkoren för Visa- och Mastercard-krediter och i servicetariffen trädde i kraft 1.12.2021. En av ändringarna var att en pappersfaktura för OP Visa- och OP-Mastercard-krediten kostar 3 euro per faktura, då det finns något att fakturera för krediten.

Tillägg för pappersfaktura är en avgift för en kompletterande tjänst där kreditkortsfakturan sänds i pappersformat. Avgiftsfria alternativ för fakturan är e-faktura och direktbetalning. Tillägg för pappersfaktura tas alltid ut när det för krediten sänds en faktura där det finns något att fakturera, det vill säga minimibeloppet som ska betalas är större än 0 euro. Däremot tas ingen avgift ut om det endast är fråga om ett så kallat kontoutdrag, där faktureringsperiodens transaktioner ges till kännedom utan att det på fakturan finns något som ska betalas. Tillägget för pappersfakturan debiteras genast från och med den första fakturan.

Övergå till e-faktura eller direktbetalning. De är avgiftsfria faktureringssätt.

  • Om du har OP:s eller någon annan banks koder, kan du börja använda e-faktura.
  • Om du inte har möjlighet att använda OP-mobilen eller tjänsten op.fi, kan du börja använda direktbetalning.

Så här börjar du använda e-faktura – Se instruktioner för: Hur beställer jag en e-faktura?

Så här börjar du använda direktbetalning – Se instruktioner för: Vad är direktbetalning och hur kan jag börja använda det?

Vi rekommenderar att du beställer fakturan som e-faktura. Då hålls den alltid i förvar.

Oberoende av faktureringssätt hittar du en kopia av fakturan i Mitt arkiv.

Till Mitt arkiv kommer du så här:

OP-mobilen: Annat - Min profil - Mitt arkiv eller
tjänsten op.fi: ditt namn - Mitt arkiv

 

Förfallodag och månadsbetalningar

Som referensränta för krediten används 3 mån. euribor som justeras fyra gånger per år, alltså den första januari, april, juli och oktober. I samband med justeringen uppdateras också den räntesats som debiteras så att den motsvarar referensräntan. I enlighet med det allmänna ränteläget har också euribor stigit, vilket höjer räntan på din kortkredit i fortsättningen.

I tabellen visas de möjliga förfallodagarna för kreditkortsfakturan samt faktureringsdagen och faktureringsperioden, det vill säga den period vars transaktioner fakturan innehåller.

Förfallodag (debitering) Faktureringsdag Faktureringsperiod (transaktioner under perioden)
den 7 dagen den 17 dagen månaden innan 18-17
den 15 dagen den 24 dagen månaden innan 25-24
den 23 dagen den 1 dagen innevarande månad 2-1
Månadens sista dag den 9 dagen innevarande månad 10-9

Om du vill ha en kalendermånads transaktioner på din faktura, lönar det sig att som förfallodag välja den 23:e. Då bildas fakturan den 1 dagen samma månad, och fakturan innehåller transaktionerna från den 2 dagen månaden innan till den 1 dagen innevarande månad.

Om förfallodagen är den sista dagen i månaden och den infaller under ett veckoslut eller en helgdag, flyttas förfallodagen till nästa månad. Då kan förfallodagen för kreditkortsfakturan för två olika månader vara inom samma kalendermånad. Om du har valt automatisk betalning, och förfallodagen är sista dagen i månaden, rekommenderar vi att du i stället för beloppsgräns per månad väljer beloppsgräns per faktura.

Du kan byta förfallodag i op.fi. Du kan göra ändringar i förfallodagen för ditt kreditkort en gång per 6 månader.

  • op.fi: Mina kort - Välj kort - Uppgifter om kortet och krediten - Fakturering - Fakturans förfallodag - Ändra

Du kan välja förfallodag för kreditkortsfakturan bland fyra alternativ: den 7:e, 15:e, 24:e eller sista dagen i månaden. Om du byter förfallodag gäller ändringen från och med följande faktura som bildas. Observera att den pågående faktureringsperioden kan vara kortare eller längre än normalt på grund av ändringen. Om förfallodagen infaller på en helgdag eller under ett veckoslut, flyttas den fram till följande vardag.

Om du inte har OP:s koder, kan du ändra förfallodagen via chatten eller genom att ringa oss.

Månadsbetalningen är en procentuell andel av skuldsaldot på faktureringsdagen. Då saldot minskar, minskar också månadsbetalningen. Den är ändå alltid minst 30,00 euro, förutom om saldot är mindre än detta.

När du har fått fakturan kan du välja om du betalar den avtalade månadsbetalningen, hela skuldsaldot eller något däremellan. Om du betalar mindre än hela skuldsaldot på fakturan, beräknas efter förfallodagen på den återstående andelen ränta och kontoavgift.

Du kan ändra månadsbetalningen i op.fi. Du kan göra ändringar i månadsbetalningen för ditt kreditkort med sex månaders mellanrum.

  • op.fi: Mina kort - Välj kort - Uppgifter om kortet och krediten - Fakturering - Kreditens månadsbetalning - Ändra

Som månatlig minimibetalning för kreditkortet kan du välja 3–100 % av skuldsaldot på faktureringsdagen. Ändringen gäller från och med följande faktura som bildas.

Minimibetalningen är det belopp som du åtminstone måste betala på den förfallodag som du har valt. Om du väljer 100 % av skuldsaldot som minimibetalning, debiteras på förfallodagen alla betalningar som du har gjort med krediten. Då kan du inte betala ett mindre belopp, utan fakturan måste betalas i sin helhet.

Om du inte har OP:s koder, kan du ändra månadsbetalningen via chatten eller genom att ringa oss.

 

Ränta

Inköp som gjorts med ett kreditkort eller ett kombikorts credit-funktion är räntefria ända till den första förfallodagen. Om du betalar fakturan i sin helhet på förfallodagen, betalar du alltså varken ränta eller kontoavgift. Den räntefria perioden är i genomsnitt 35 dagar. Om du gör ett inköp strax före faktureringsdagen, är den räntefria perioden minst 21 dagar och högst nästan 50 dagar.

Om krediten har skuldsaldo efter förfallodagen, faktureras ränta och kontoavgift för beloppet på följande faktura.

Räntebeloppet beror på det skuldbelopp som har ränta och på hur många dagar skulden med ränta har funnits på krediten.

Om krediten har skuld med ränta är krediträntan 3 månaders euribor + 8,95 % och kontoavgiften 3,50 euro per månad.

Räntan tas alltid ut i efterskott. När skulden med ränta har betalats i sin helhet, debiteras på följande faktura räntan ända till den dag då skulden betalats. Om inget annat än ränta faktureras på fakturan, ingår ingen kontoavgift i den. 

Exempel 1: Om du betalar ett inköp på 599 € med ditt kreditkorts credit-funktion och återbetalar det med 50 €/mån., blir det totalt 14 betalningsposter. Under den här tiden betalar du totalt 86,76 € i kostnader, varav 41,26 € är ränta och 45,50 € kontoavgifter.

Exempel 2: Om du betalar ett inköp på 599 € med ditt kreditkorts credit-funktion och återbetalar det i sex lika stora poster, är beloppet som ska betalas 105,50 €/mån. Under den här tiden betalar du totalt 33,50 € i kostnader, varav 16,00 € är ränta och 17,50 € kontoavgifter.

Inköp som gjorts med kreditkort är räntefria fram till följande fakturas förfallodag. Om du bestämmer dig för att endast betala en del av fakturan, debiteras för det återstående beloppet ränta och kontoavgift på följande faktura.

Den ränta som samlas mellan faktureringsdagen och förfallodagen ingår inte i skuldsaldot. Om du har amorterat krediten i poster och nu betalar hela skuldsaldot, debiteras räntan fram till betalningsdagen på följande faktura. Om det inte finns något annat på fakturan är ränta, debiteras ingen kontoavgift.

Den effektiva räntan är ett verktyg för jämförelse av kreditkostnader vid ansökan om kredit. Den visar inte de exakta faktiska kostnaderna, som utgörs av kortets eventuella månadsavgift samt av kontoavgiften och krediträntan, vilka debiteras endast när krediten har skuldsaldo med ränta. Kreditkortet är ämnat för kontinuerligt bruk och krediten kan amorteras flexibelt, vilket inte beaktas i beräkningen av den effektiva räntan.

Den effektiva räntan anges när du ansöker om krediten. Den effektiva räntan beaktar utöver räntan också alla andra kreditkostnader.

Den effektiva räntan beräknas med antagandet att hela krediten tas ut på en gång, månadsavgiften för kortet är 2,95 euro, kontoavgiften är 3,50 euro per månad, faktureringen sker med avgiftsfri e-faktura och krediten betalas tillbaka i 12 lika stora poster med en månads mellanrum.

Till exempel månadsavgiften för kortet är för ägarkunder förmånligare än i beräkningen av den effektiva räntan, då månadsavgiften ingår i ägarkundens paket med dagliga tjänster. Månadsavgiften betalas dessutom i första hand med OP-bonus.

Nedan finns exempel på effektiv ränta som beräknats för ett OP Classic-kort:

Utan paketet med dagliga tjänster eller andra förmåner är den effektiva räntan på en kredit på 2 000 euro i bruk 19,67 % (04/24). Den uppskattade totalkostnaden för krediten är 2 193,14 euro.

Den gällande tariffen hittar du på adressen op.fi/tariff.

 

Annat

Du kan inte direkt betala räkningar med kortet, men du kan överföra kredit till ditt bankkonto och efter det betala räkningen från kontot. Observera att sådana tjänster som inköpsskydd och ägarkundens produktskydd inte gäller då du betalar från kontot. De förutsätter att betalningen görs direkt med kortet.

Överför kredit så här:

  • OP-mobilen – Välj kort - Faktura – Överför kredit till konto eller via funktionen Egen girering
  • op.fi – Mina kort – Välj kort – Överför kredit till konto eller via funktionen Girering till eget konto

För överföringen tas det ut en avgift i enlighet med tariffen. Den gällande tariffen hittar du på adressen op.fi/tariff.

OP Detaljkunder Abp beviljar och handhar OP:s betal- och kreditkort.

OP Detaljkunder Abp verkade före 1.6.2020 under namnet OP-Kortbolaget Abp. Övriga uppgifter såsom kontonummer ändrades inte i samband med den här ändringen. Kunderna informerades om villkorsändringen via ett meddelande i OP:s digitala tjänster eller per brev två månader före ändringen.