op platinum kortti

OP Platinum

Ett unikt kort för oförglömliga upplevelser. Du får utvalda förmåner, bekymmersfria resor och skydd för alla stunder i ditt liv.
Aktuellt

OP Platinum förnyas i maj

OP Platinum-kortets tilläggstjänster förnyas från 1.5.2023. Du får ännu bättre utvalda förmåner än tidigare, bekymmersfria resor och skydd för alla stunder i ditt liv. Många av de nuvarande förmånerna hålls oförändrade och några förmåner upphör.

Läs mer om förnyelsen
Läs mera Stäng

-

  • Reseförsäkring, avbeställningsskydd vid resa och hyrbilsförsäkring då du ska ut och resa

    OP Platinum är kortet för den som reser mycket. I kortet ingår Pohjolas omfattande reseförsäkring och avbeställningsskydd vid resa. I hyrbilsförsäkringen ingår avskaffandet av självrisken för hyrbil upp till 2 000 euro i Finland och utomlands.

  • Priority Pass öppnar dörrarna till lounger

    Priority Pass ger dig och en person i ditt sällskap avgiftsfritt tillträde till loungerna på hundratals flygplatser.

  • Concierge-tjänsten underlättar ditt liv

    Den avgiftsfria Concierge-tjänsten hjälper dig att sköta löpande ärenden. Du kan ringa och be assistenten boka hotellrum, beställa blommor eller skaffa födelsedagspresenter.

  • Fira ditt drömslag med Hole in one-försäkringen

    Med Hole in one-försäkringen firar du ditt drömslag med champagne tillsammans med andra medspelare.

  • ID-skyddet ger sinnesro

    I kortet ingår ett ID-skydd. Med hjälp av råd från experter kan du förebygga att bli offer för identitetsstöld, eller vid behov får du hjälp med att begränsa påföljderna.

Ansök om kort

Betalningar

  • Betala med debit- eller credit-funktionen. Behändig kontaktlös betalning av inköp under 50 euro.
  • Flexibilitet i livet. Kredit från 2 000 euro upp till 20 000 euro, kreditgräns efter ditt behov och din betalningsförmåga.
  • Då du betalar med kredit får du en räntefri betalningstid på i genomsnitt 35 dagar.
  • Inköpsskydd enligt konsumentskyddslagen hjälper i problemsituationer. Du kan ansöka om att få pengarna tillbaka från kreditkortsbolaget vid situationer som gäller kredit-inköp och säljarföretagets avtalsbrott.
  • Som ägarkund får du ett Produktskydd till varor som du betalat med OP Platinum. Produktskydd skyddas i händelse av skada eller stöld för 365 dagar upp till 2 000 euro.
  • Minska antalet kort i din plånbok. Lägg till K-Plussa till ditt OP:s Visa-kort.
  • Anslut ditt kort till Apple Pay eller Google Pay™️ och betala behändigt med din smartenhet, var du än är.

Stöd för kortanvändning 

OP Platinum-kundtjänsten på numret 0100 0510 hjälper i frågor som gäller ditt kort. På samma nummer når du också concierge-tjänsten, ID-skyddet och försäkringstjänsterna.

Skaffa ett behändigt infokort till din telefon. På det ser du alla OP Platinum-förmåner och kontaktinformation för dem. I iOS-telefoner sparas infokortet i Apple Wallet och i Android-telefoner i YourWallet, som kan laddas ner via appbutiken. Ladda ner infokortet till din telefon på adressen op.fi/platinum-infokort.

Pris

OP Platinum-paketet kostar 50,00 euro per månad inklusive månadsavgiften för kortet 2,95 euro och de tilläggstjänster som ansluter sig till kortet, samt det valda faktureringssättet (inkl. avgiften för pappersfaktura).

 

 

Ansök om kort

Kortets tilläggstjänster

 

Du kan glömma överfulla avgångshallar – i loungen får du lugn och avskildhet. Med OP Platinum-kortet får du ett Priority Pass-kort, som ger dig och en person i ditt sällskap rätt att av-giftsfritt använda lounger på hundratals flygplatser.

I loungen har du förutom serverings- och restaurangtjänster tillgång till bl.a. Wi-Fi, gratis dags- och veckotidningar, möjlighet att arbeta i trivsamma och lugna utrymmen eller konferensrum, underhållning samt möjlighet att tvätta dig och vila. Du har alltid tillträde till loungerna oberoende av med vilket flygbolag eller i vilken flygklass du reser. 

• Du kan njuta av den avskildhet som Priority Pass ger dig i mer än 1000 lounger i över 130 länder och 500 städer i hela världen.
• Loungerna ser du på adressen www.prioritypass.com.
• Då du besöker en lounge måste du visa upp ditt Priority Pass-kort.

I ärenden som gäller Priority Pass kan du vända dig till OP-Visa Platinum-tjänsten på numret 0100 0510 ( välj 5: Platinum-tilläggstjänster). 

 

Pohjola Reseförsäkring omfattar både en person- och resgodsförsäkring.

Reseförsäkringen (i villkoren Reseskydd för företag) gäller till 86 års ålder för alla OP Platinum-kunder. Försäkrade är utöver dig också de familjemedlemmar under 18 år som är med på resan. Försäkringens giltighet förutsätter inte att resan betalas med kortet.

  • Reseförsäkringen gäller på högst 45 dygn långa resor på fritiden överallt i världen. I Finland gäller reseförsäkringen under resor som görs till platser som fågelvägen ligger minst 50 kilometer från den försäkrades bostad, arbetsplats, studieplats och fritidsbostad. Försäkringen gäller emellertid inte på dessa platser eller under resor mellan dessa platser.
  • Du kan anlita Pohjola Försäkrings unika servicenät utomlands. Kontoren som hör till servicenätet betalar ersättning direkt redan på ort och ställe, hjälper till med valet av läkare och sjukhus samt vid anskaffningen av brotts- och undersökningsprotokoll. Pohjola Försäkrings egna ersättningsexperter svarar på nödsamtal dygnet runt.
  • Via Pohjola Försäkrings skadejour vid resor 24 h +358 10 253 0011 får du på en utlandsresa hjälp med att välja en pålitlig läkare eller ett pålitligt sjukhus, personligt stöd vid sjukdom eller skada, en betalningsförbindelse för sjukhusvård, operation eller något annat ingrepp och kontakt med en läkare, med vilken du kan diskutera till exempel den vård som man föreslagit för dig. Vänligen informera försäkringsbolaget om reseförsäkringens nummer 16-634-291-2, då du ansöker om ersättning.

OP Platinum avbeställningsskydd vid resa

  • Då du betalar din utlandsresa och tjänsterna i anslutning till den med OP Platinums credit-funktion kan du för en avbeställd resa få en ersättning på 75 procent för resekostnader och tjänster i anslutning till resan, såsom resebiljetter och inkvartering. Du kan avbeställa resan utan särskild orsak. 

Läs försäkringsbeskedet och försäkringsvillkoren för både reseförsäkringen och avbeställningsskyddet vid resa:

Med hyrbilsförsäkringen slopas självrisken för hyrbilar upp till 2 000 euro i Finland och utomlands. 

Försäkringens giltighet är inte bunden till användningen av OP Platinum-kortet. 

För mer information om hyrbilförsäkring och hjälp i händelse av en olycka, kontakta OP Platinum kundtjänsten på 0100 0510.

  • Som ägarkund får du pengarna tillbaka av oss, om en produkt som du köpt med kortet går sönder eller blir stulen inom ett år.
  • Du behöver ingen separat försäkring till exempel för din nya telefon.
  • Självrisken är endast 75 euro, med andra ord mindre än för traditionell hemförsäkring.

Vilka inköp skyddar Produktskyddet?

Ibland händer det ett och annat, telefonen slinker ur din hand, du spiller kaffe på din bärbara dator eller söndrar dina nya glasögon.

Produktskyddet skyddar du dina inköp i händelse av skada eller haveri. Du behöver alltså ingen separat försäkring till exempel för din nya telefon.

När gäller försäkringen?

Produktskyddet ersätter dina inköp med OP Platinum-kredit- och debitkort, dina inköp är alltså alltid skyddade när du betalar med OP Platinum.

Skyddet skyddar inköpen 365 dagar från det ögonblick när kortinnehavaren tar emot produkten.

Skydda inköp med Produktskyddet vare sig du betalar på webben, i specialaffären eller med ApplePay.

Har skyddet en självrisk eller en maximal summa för ersättningsbeloppet?

När skadan är framme är skyddets självrisk 75 euro. För ett enskilt föremål ersätts högst 2 000 euro.

Vad ska jag göra om något händer?

Om det sker ett missöde gör du skadeanmälan i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi.

Villkor och ytterligare information om Produktskydd

Produktskyddet beviljas av Pohjola Försäkring Ab.

Enligt konsumentskyddslagen kan du ansöka om att få pengarna tillbaka från kreditkortsbolaget vid situationer som gäller kredit-inköp och säljarföretagets avtalsbrott. Det är fråga om ett avtalsbrott exempelvis om en produkt eller en tjänst du köpt med kredit-funktionen är felaktig, försvinner under transporten eller om säljarföretaget går i konkurs innan du hinner få produkten.

Du kan också ansöka om att få pengarna tillbaka om flygbolaget eller researrangören går i konkurs eller om researrangören avbokar resan utan att ersätta kostnaderna.

För att bevisa säljarens avtalsbrott och för att sköta ärendet rekommenderar vi att du kontaktar säljarföretaget först. Gör omgående en reklamation till kreditgivaren då det är klart att säljaren begått ett avtalsbrott.

Så här gör du en reklamation till kreditbolaget

Tjänsten ID-Skydd, som ingår i kortet, hjälper att förebygga, upptäcka och begränsa identitetsstölder. Erfarna experter står till tjänst då du behöver hjälp.

Identitetsstöld innebär att en person, rentav en närstående person, får tag på dina personuppgifter och utnyttjar dem för att få ekonomisk vinning till exempel genom bedrägeri eller andra brottsliga gärningar såsom kreditansökan utan ditt tillstånd. Det här kan hända vem som helst och när som helst. Dina uppgifter kan hamna i fel händer också vid dataläckor eller om till exempel ditt pass eller körkort försvinner eller blir stulet. Det är helt möjligt att bedragaren tar kredit, öppnar telefonabonnemang, beställer varor eller ansöker om lagfart för din fastighet. Bedragaren behåller allt av värde och du står ensam med förpliktelserna och betalningskraven. Det är obehagligt och tidskrävande att bli offer för en identitetsstöld, och det kan också leda till ekonomiska förluster.

ID-Skyddets experter hjälper dig med förebyggande åtgärder och ger dig råd om hur du ska minska risken för att råka ut för bedrägeri. Om du misstänker att du råkat ut för en identitetsstöld, hjälper experterna dig att kartlägga stöldens omfattning för att kunna förebygga missbruk och ekonomiska förluster. Om du råkar ut för identitetsstöld eller ekonomiskt bedrägeri, hjälper experterna dig att reda ut situationen och begränsa följderna till exempel genom att hjälpa dig:

  • bestrida obefogade betalningskrav
  • annullera abonnemang
  • avlägsna betalningsanmärkningar som kreditkortsbolagen gjort

Med global Conciergetjänsten kan du t.ex. beställa en blomstersändning till en bekant, även i utlandet. Concierge hjälper dig att hitta och leverera en födelsedagspresent till exempel till din partner eller ditt fadderbarn. Tjänsten sköter också stugbokningen till midsommar eller höstlovet åt dig. Med Concierge beställer du bekvämt biljetter till konserter, musikaler och sportevenemang, bord på restauranger och gör bokningar på gästlistan till restauranger och nattklubbar i de nordiska länderna. Du kan också höra dig för om lokala råd och tips av våra experter som har tillgång till omfattande nätverk och lokala samarbetspartner. 

Du kan kontakta Concierge per telefon må–fre kl. 09.00–22.00 och lördag 10.00-18.00 genom att ringa OP Platinum-kundtjänsten 0100 0510, välj 5.

Tjänsten kan användas avgiftsfritt så ofta som det behövs. Eventuella köp debiteras kortet. 

Lyckades du slå hole  in one? Hole in one -försäkringen ersätter champagneserveringen till de spelare som var på banan samtidigt som du.

Ytterligare information får du via OP Platinum-tjänsten på numret 0100 0510.

Då du får OP Platinum-kortet får du samtidigt två nyckelringar med ett personligt nummer. Den som råkar hitta nycklarna ombes föra nycklarna till närmaste postlåda. Posten sänder nycklarna till dig som ett rekommenderat brev.

Om nyckelringen skadas, kan du avgiftsfritt en gång om året få en ny genom att ringa OP Platinum-tjänsten på numret 0100 0510 (välj 5: Platinum-tilläggstjänster).

Om ditt OP Platinum-kort skadas eller försvinner, kan du få nödkontanter så att din resa tryggas. Vid sådana situationer ska du kontakta OP Platinum-kundtjänsten på numret 0100 0510. Tjänsten är öppen dygnet runt alla dagar.

OP Platinum kundtjänst 0100 0510 (öppen dygnet runt)

  • Välj 1: OP Platinum-kunders kortkundtjänst, öppen dygnet runt 
  • Välj 2: spärrtjänst, öppen dygnet runt 
  • Välj 3: Försäkringstjänster eller reseförsäkring, skydd för inställd resa, hole in one, produktskyddsförsäkring, öppen mån.–fre. kl. 8–17. Hyrbilsförsäkring öppen mån.–fre. kl. 9–17. 
  • Välj 4: ID-Skydd, öppen mån.–fre. kl. 9–17 (öppen dygnet runt på engelska) 
  • Välj 5: Concierge- och Priority Pass-tjänst, öppen mån.–fre. kl. 9–22, lör. kl. 10–18

Skaffa ett behändigt infokort till din telefon. På det ser du alla OP Platinum-förmåner och kontaktinformation för dem. I iOS-telefoner sparas infokortet i Apple Wallet och i Android-telefoner i YourWallet, som kan laddas ner via appbutiken. Ladda ner infokortet till din telefon på adressen op.fi/platinum-infokort eller genom att skanna QR-koden.

image

 

Information om kortet

 

  • OP Platinum-paketet kostar 50,00 euro per månad inklusive månadsavgiften för kortet 2,95 euro och de tilläggstjänster som ansluter sig till kortet, samt det valda faktureringssättet (inkl. avgiften för pappersfaktura).
  • Ränta 3 månaders euribor + 8,95 %, då krediten har skuld med ränta.
  • Kontoavgiften är 3,50 euro per månad då krediten har skuld med ränta.

Den effektiva räntan på en kredit på 2 000 euro i bruk är 17,93 % (01/23). I kalkylen har inte beaktagats ägarkundens rabatter eller dylika erbjudanden. Kalkylen har upprättats under antaganden om att månadsavgiften för kortet är 2,95 euro, kontoavgiften är 3,50 euro per månad, faktureringen sker med avgiftsfri e-faktura, krediträntan samt avgifterna och provisionerna är oförändrade hela kredittiden samt att krediten betalas tillbaka i 12 lika stora poster med en månads mellanrum. Den uppskattade totalkostnaden för krediten är 2 176,60 euro. 

  • Kredit från 2 000 euro upp till 20 000 euro, kreditgräns enligt ditt behov och din betalningsförmåga.
  • Du väljer om du vill betala med debit-funktionen, så att inköpen debiteras ditt bankkonto direkt eller med credit-funktionen, så att du kan utnyttja kortets betalningstid eller kredit.
  • Du får i snitt 35 dagar räntefri betalningstid.
  • Du kan välja en förfallodag för bland fyra alternativ: den 7, den 15, den 23 eller den sista dagen i månaden.
  • Du kan ansluta K-Plussa-egenskapen till kortet.
  • Du kan ta ut kontanter vid kassorna i K-mataffärer och Tokmanni-butiker.
  • Med den kontaktlösa funktionen betalar du snabbt små inköp på högst 50 euro utan att du behöver knappa in din kod.
  • Du kan lätt följa upp dina korttransaktioner i OP-mobilen, Pivo och op.fi-tjänsten.
  • Du kan samla besparingar varje gång du betalar med debit-funktionen, då du tar i bruk Sparbössan och funktionen Spara vid kortbetalning.
Du kan ansöka om OP:s Visa då du:

 

  • har fyllt 18 år
  • är huvudsaklig kund hos OP
  • har regelbundna löne- eller pensionsinkomster
  • har en tillräcklig betalningsförmåga och har skött dina penningaffärer klanderfritt och
  • har en fast boplats i Finland.

Samla Plussa-pengar behändigt med ditt OP-kort. Du kan enkelt ansluta K-Plussa-funktionen till ditt kort då du ansöker om kortet.

Betala tryggt på nätet Visa Secure (tidigare Verified by Visa)

Visa Secure (tidigare Verified by Visa) är en tjänst som gör det tryggare att betala på nätet. I tjänsten identifieras både köpmannen och köparen tillförlitligt. Du känner igen de nätaffärer som anlitar tjänsten på symbolen Visa Secure.

Börja betala mobilt Apple Pay och Google Pay

Anslut ditt kort till Apple Pay eller Google Pay. De är betalningsappar med vilka du kan betala i butiker, på nätet och i appar genom att endast använda din smartenhet. Du behöver varken ditt kort eller dina kortuppgifter när du betalar. 

Med Apple Pay och Google Pay kan du betala kontaktlöst också inköp på över 50 euro. 

Du kan börja använda Apple Pay eller Google Pay när du har OP:s koder för privatkunder. Observera att du ska vara minst 13 år för att använda Apple Pay och minst 16 år för att använda Google Pay.

Läs mer om mobilbetalning

Du kan justera säkerhetsgränserna för ditt betalkort, höja kreditgränsen och göra betalningsplanen flexiblare enkelt på nätet eller i OP-mobilen. Kom också ihåg att utnyttja kortets förmåner!

Som ägarkund i andelsbanken samlar du OP-Bonus för:

  • Pengar på konton för sparande

  • Bolån, studielån och banklån med säkerhet

  • Fonder och fondanknutna försäkringar

  • Betalda premier för till exempel hem- och fordonsförsäkring eller fortlöpande reseförsäkring

OP-bonus används för bankens serviceavgifter och premier.

Kortet beviljas av OP Detaljkunder Abp, som också är försäkringstagare till de försäkringar som ingår i kortet samt avtalskund för kortets övriga tilläggstjänster. Reseförsäkringen och hyrbilsförsäkringen beviljas av försäkringsbolaget Inter Partner Assistance SA / AXA. Hole in one-försäkringen och Produktskyddet beviljas av Pohjola Försäkring Ab. ID-skyddet, Concierge-tjänsten och Nyckeltjänsten tillhandahålls av Tenerity AB. Apple Pay erbjuds av Apple. Google Pay är ett varumärke som tillhör Google LLC.

 

Kortet beviljas av OP Detaljkunder Abp.