OP:s Mobilnyckel

Identifiera dig enkelt och säkert

Mobilnyckeln är ett personligt identifieringsverktyg

Mobilnyckeln ingår i appen OP-mobilen eller OP-företagsmobilen, och med den loggar du snabbt in i OP:s digitala tjänster. Du kan använda den också för att identifiera dig när du ringer vår kundtjänst, för att bekräfta betalningar och för att identifiera dig i myndigheternas tjänster såsom MittKanta och FPA.

Mobilnyckeln är lättanvänd och säker

Mobilnyckeln fungerar endast med din enhet i den app med vilken du aktiverat den. Vi rekommenderar att du skyddar din smarta enhet med PIN-kod, fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.

Du kan aktivera Mobilnyckeln i OP:s mobilapp om du har OP:s koder

Mobilnyckeln fungerar överallt – också då du identifierar dig i tjänsten op.fi via en webbläsare på en dator. I samband med aktiveringen väljer du en 4–8-siffrig PIN-kod för Mobilnyckeln. Med den identifierar du dig och bekräftar transaktioner.

Så här aktiverar du Mobilnyckeln

För att kunna använda OP:s digitala tjänster behöver du OP:s koder. Du får koderna antingen på ett kontor eller genom att bli kund hos oss via nätet.

Också barn och unga kan använda OP-mobilen och Mobilnyckeln för att sköta sina ärenden. Förutom i OP:s digitala tjänster kan Mobilnyckeln användas till exempel för att bekräfta kortinköp på nätet. Barn över 12 år kan med vårdnadshavarnas samtycke identifiera sig i tjänster som kräver stark autentisering, såsom Studieinfo, MittKanta och FPA.

Läs mer om koder för minderåriga

Om du inte har OP:s koder men är försäkringskund, kan du använda OP-mobilen för dina försäkringsärenden.

Bruksanvisningar för Mobilnyckeln

Du använder Mobilnyckeln när du loggar in i appen OP-mobilen eller OP-företagsmobilen och när du bekräftar transaktioner. När du identifierar dig i andra digitala tjänster med OP:s koder och väljer Mobilnyckeln som identifieringssätt, bekräftar du identifieringen med din Mobilnyckel i OP:s mobilapp.

Vanliga frågor om Mobilnyckeln

Har du glömt din Mobilnyckel-PIN-kod? Fungerar inte din Mobilnyckel? Läs svaren på vanliga frågor om Mobilnyckeln och användningen av den.

Vad ska jag göra om min telefon försvinner?

Om din telefon försvinner eller blir stulen, ska du genast kontakta OP:s kundtjänst eller OP Spärrtjänsten. Vi tar bort Mobilnyckeln från din enhet som försvunnit. Kontrollera tjänsternas kontaktinformation.
Aktivera Mobilnyckeln på nytt i din nya telefon. Om din gamla telefon hittas efter det att vi tagit bort Mobilnyckeln från den, kan du aktivera Mobilnyckeln på nytt med dina koder.