Resor – 10 tips för bekymmersfria resor

Du behöver inte stressa på semestern om du skaffar skydd för överraskande situationer på förhand. Vi sammanställde en minneslista över sådant som är bra att tänka på före resan.

1. Boka resan och betala den med kreditkort

Planeringen av en bekymmersfri resa börjar redan när du bokar resan. När du bokar flyg rekommenderar vi att du använder ett kreditkort. Endast då ersätter banken direkt priset på flygbiljetterna om flygbolaget går i konkurs.

Kreditkortet kommer också till nytta i många andra sammanhang på resan. Det behövs i allmänhet ett kreditkort till exempel för att boka hotell och hyra bil.

Före resan är det bra att kontrollera om kortets kreditgräns är tillräckligt hög för den eventualitet att det sker någonting överraskande. En högre kreditgräns påverkar inte kostnaderna för kortet, och du kan själv bestämma hur mycket du använder kortet och hur du betalar av räkningen.

2.  Skydda resenärerna och resgodset med försäkring

Ju bättre du garderar dig för eventuella tråkiga händelser under resan, desto mindre behöver du oroa dig på resan. Under resan kan en resenär bli sjuk eller skadad, eller så kan resgods komma bort eller gå sönder. Därför rekommenderar vi att du tryggar resan genom att skaffa en reseförsäkring i god tid innan du åker iväg.

Du kan skräddarsy Pohjola Reseförsäkring så att den ersätter skador på både resenärer och resgods. Du kan välja mellan en tidsbestämd eller fortlöpande försäkring. En tidsbestämd försäkring gäller en enskild resa, medan en fortlöpande försäkring alltid gäller på resor som oavbrutet är kortare än 45 dygn. Den fortlöpande försäkringen är det förmånligaste alternativet om du reser utomlands minst två gånger om året.

3.  Ta Pohjola Skadehjälpen med på resan

Pohjola Skadehjälpen är en sökmotor för skador. I tjänsten Skadehjälpen hittar du instruktioner för olika skadesituationer i vardagen, kontaktinformation till våra assisterande partner när en skada uppstår och mer information om vad försäkringarna från Pohjola Försäkring ersätter. Pohjola Skadehjälpen finns på adressen skadehjalpen.pohjola.fi och i OP-mobilen. Det betyder att Skadehjälpen är behändigt med dig även på resan.

4. Skadejouren vid resor hjälper 24/7

Från Pohjola Försäkrings skadejour vid resor får du snabbt hjälp om du till exempel plötsligt blir sjuk under resan, om du råkar ut för ett olycksfall eller om du behöver hälsoråd. Pohjola Försäkrings skadejour vid resor (+358 102 530 011) hjälper dig att hitta en pålitlig läkare eller ett sjukhus utomlands. Från tjänsten får du också stöd om du råkar ut för sjukdom eller skada samt kontakt med en läkare som du kan diskutera t.ex. den vård som föreslagits dig. Med hjälp av tjänsten kan du också be om att få en betalningsförbindelse för sjukhusvård, operation eller något annat ingrepp. I Pohjola Skadehjälpen hittar du snabbt en lista över utländska läkare och sjukhus som Pohjola Försäkring rekommenderar.

5. Det lönar sig att betala med kort när du reser utomlands

När du betalar med kort behöver du inte bekymra dig över valutaväxling utan du kan koncentrera dig på att njuta av din semester.

När du betalar med kort är valutaväxlingskursen alltid förmånligare än den kurs som valutaväxlingsställen använder. Det är också tryggare att betala med kort eftersom banken gottgör kostnaderna för eventuellt missbruk om ditt kort blir stulet. Tänk på att du ska välja betalning i den lokala valutan när du betalar med kort. Då tar köpmannen inte ut någon ersättning för valutaväxling.

Det är bra att ta minst två betalkort med på resan. Om det ena kortet blir skadat eller kommer bort har du alltid ett fungerande betalkort i reserv.

Glöm inte att sköta om att dina kredit- och uttagsgränser är uppdaterade. Kontrollera också betalkortens giltighetstider före resan.

6. Ta ut kontanter från en bankomat i destinationslandet

Förmånligast får du kontanter genom att ta ut pengar från en bankomat först i destinationslandet. Uttag som görs på plats har förmånligare växlingskurser än valuta som beställts på förhand. Ha endast lite kontanter med dig. Om kontanter kommer bort, kan hela summan i värsta fall gå förlorad.

Tänk på att när du som ägarkund betalar med OP Visa-kreditkort, får du automatiskt en 180 dagars produktskyddsförsäkring för den produkt som du köper. Försäkringen har i allmänhet en förmånligare självrisk än hemförsäkringar.

7. Bekanta dig med riskerna i destinationslandet på förhand

Kontrollera behovet av vaccinationer och säkerhetsläget i destinationslandet. På adressen op.fi/riskomraden hittar du behändigt information om riskområden. Listan bygger på utrikesministeriets landspecifika meddelanden.

8. Ladda ned OP-mobilen och Pivo i din telefon

Som kund hos OP lönar det sig för dig att ladda ned applikationen OP-mobilen på telefonen senast före resan. Då har du alltid ditt elektroniska reseförsäkringskort med dig, tillsammans med Pohjola Försäkrings tjänster i Skadehjälpen.

Med mobilbetalningsapplikationen Pivo följer du behändigt upp dina semesterutgifter och får ett realtidsmeddelande om alla kortköp som du gjort. Det ger trygghet på resan. Med båda applikationerna kan du också göra Siirto-betalningar i realtid endast med ett telefonnummer. Med Siirto kan du enkelt dela rese-, inkvarterings- eller restaurangkostnader med ditt sällskap.

9. Komplettera din reskassa

När du reser är det också bra att ha flexibilitet i budgeten för överraskande situationer. I tjänsten op.fi kan du höja kreditgränsen för ditt OP Visa-kort efter behov. Ett annat alternativ som du kan använda för att utöka din reskassa är Flexkredit utan säkerhet, som du behändigt kan ansöka om i tjänsten op.fi.

10. Anteckna de viktigaste numren

Innan du reser ska du spara de viktigaste numren i mobilen. Anteckna dem också på papper eller skriv ut dem på ett separat dokument som du tar med dig. Viktiga nummer är bl.a. dina närståendes och medresenärs telefonnummer och hotellets telefonnummer. Andra viktiga nummer är:

Pohjola skadejouren: +358 10 253 0011
Spärra dina kort genom att ringa OP Spärrtjänsten på numret +358 100 0555 och dina nättjänstkoder genom att ringa spärrtjänsten på numret +358 20 333.
Skadejour vid bilskador 24 h +358 10 253 0012

Numren ovan svarar dygnet runt, alla veckodagar. Anteckna även telefonnumret till den lokala ambassaden.