Tämä seloste koskee asiakaspalveluun liittyvien palvelujen saavutettavuutta. Palvelut ovat osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Pohjolan yhtiöiden verkkosivusto.
Asiakaspalvelun saavutettavuutta ovat arvioineet OP Pohjolalle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat huhtikuussa 2024 ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.
Arviointi on suoritettu pääasiassa Windows-koneella ja Chrome-selaimella. Ruudunlukijatestaus on tehty NVDA-ruudunlukuohjelmalla ja joitain yksityiskohtia on tarkastettu muilla välineillä.
Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 10.6.2024 ja sitä on viimeksi päivitetty 18.8.2025.
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Asiakaspalvelun palvelut täyttävät vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset eritellään jäljempänä viestintävälinekohtaisesti.
Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia
Yleisesti asiakaspalvelun palveluissa on jonkin verran saavutettavuuspuutteita, jotka ovat poikkeamia WCAG 2.2-standardin (Web Content Accessibility Guidelines) A- tai AA-tason kriteereistä, saavutettavuuden parhaista käytännöistä ja jossain tapauksissa käytettävyysvaatimuksista. Löydökset vaihtelevat luokitukseltaan erittäin tärkeistä vähäisiin. Puutteita on esimerkiksi värien kontrasteissa ja graafisten elementtien tekstivastineissa. Palvelut eivät tue kaikilta osin avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden käyttöä ja näppäimistökäytössä on ongelmia.
Usein kysytyt kysymykset
Takaisin ylös -painikkeet eivät siirrä kohdistusta vaan ainoastaan vierittävät sivun ylälaitaansa. (WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet, 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys, 2.4.3 Kohdistusjärjestys, 4.1.2 Nimi, rooli, arvo.) Toisena saavutettavuuspuutteena ankkurilinkeiltä puuttuu otsikko, joka kertoisi, että linkit ovat sivun sisäisiä. Sivu hyppää linkeistä alaspäin eikä vieri, mikä vaikeuttaa hieman sen havaitsemista, että koko ajan pysytään samalla sivulla. (WCAG 2.4.4, 2.4.6, käytettävyys.)
Viestit
Viestipalvelu jakautuu henkilö- ja yritysasiakkaiden omiin palveluihin, koska näille asiakasryhmille on käytössä erilliset sovellukset. Saavutettavuuspuutteet eritellään sovelluskohtaisesti.
Henkilöasiakkaiden viestipalvelu
Henkilöasiakkaiden viestipalvelu täyttää saavutettavuus- ja käytettävyysvaatimukset pääosin. Puutteet ja niitä vastaavat WCAG 2.2-ohjeiston mukaiset saavutettavuusvaatimukset on lueteltu alla:
- Sovelluksen eri sivuja ei ole nimetty omilla otsikoilla, koska kyseessä on yhden sivun web-sovellus (WCAG 2.4.2)
- Kenttien paikanvaraajatekstin kontrasti (WCAG 1.4.3)
- Viestit-sivulla on ilmoitus, joka ohjaa asiakkaan chatiin. Ilmoitusta ei ole erotettu muusta sisällöstä ohjelmallisesti ja se sijaitse lukemisjärjestyksessä sivun pääotsikon yläpuolella. Myös ilmoituksen tekstilinkin värikontrasti (2,86:1) on alle sallitun raja-arvon. (WCAG 1.4.3, 1.3.1)
Yritysasiakkaiden viestipalvelu
Yritysasiakkaiden viestipalvelu täyttää saavutettavuus- ja käytettävyysvaatimukset pääosin. Puutteet ja niitä vastaavat WCAG 2.2-ohjeiston mukaiset saavutettavuusvaatimukset on lueteltu alla:
- Kenttien paikanvaraajatekstin kontrasti (WCAG 1.4.3)
- Viestit-sivulla on ilmoitus, joka ohjaa asiakkaan chatiin. Ilmoitusta ei ole erotettu muusta sisällöstä ohjelmallisesti ja se sijaitse lukemisjärjestyksessä sivun pääotsikon yläpuolella. Myös ilmoituksen tekstilinkin värikontrasti (2,86:1) on alle sallitun raja-arvon. (WCAG 1.4.3, 1.3.1)
Palvelua kehitetään jatkuvasti vastaamaan saavutettavuusvaatimuksiin.
Chat
Chat täyttää saavutettavuusvaatimukset pääosin.
Alla lueteltuna ne WCAG:n mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita chat ei vielä täytä:
- Jos asiakasneuvojalta tulee uusi viesti, kun asiakas on navigoimassa op.fi:ssä, hänelle ilmoitetaan uusista viesteistä ja niistä kuuluu merkkiääni. Kun asiakas palaa chatiin, viestejä ei lueta ruudunlukijalla automaattisesti, ja ne on etsittävä manuaalisesti. (WCAG 2.4.4)
Palvelua kehitetään jatkuvasti vastaamaan saavutettavuusvaatimuksiin.
Verkkoneuvottelu
Verkkoneuvottelu täyttää saavutettavuusvaatimukset.