Hippo.fi verkkopalvelun saavutettavuus

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten Hippo.fi verkkopalvelu noudattaa lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Tästä palvelusta vastaa OP-Ryhmä. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palveluitamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä. 

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen arviointiin siitä, täyttääkö palvelu laissa määritellyt vaatimukset. 

Tämä seloste on laadittu 20.11.2024.
Selostetta on päivitetty viimeksi 3.1.2025.

Miten saavutettava palvelu on?

Tämä palvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1 ja 2.2). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana. 

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Palvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia

Havaittavuus

  • Palvelussa on joitain tekstejä ja painikkeita, joiden kontrastit ovat riittämättömät. (WCAG 1.4.3 ja 1.4.11)
  • Palvelussa on linkkejä ja painike-elementtejä, joiden kohdalla näppäinkohdistin erottuu heikosti, tai ei lainkaan. (WCAG 1.4.11 ja 2.4.7)
  • Joissain peleissä oikeat vastaukset osoitetaan vain väreillä. (WCAG 1.4.1)
  • Palvelussa on joitain askarteluohjeita, jotka ovat tekstiä esittäviä kuvia. (WCAG 1.4.5)

Hallittavuus

  • Navigaatiopalkki on mobiilinäkymässä vaikeasti tavoitettavissa näppäimistöllä ja ruudunlukijoilla, sillä se on navigaatiojärjestyksessä sivun lopussa. (1.3.2 ja 2.4.3) 
  • Palvelussa on joitain linkkejä ja painikkeita, joita ei voi tavoittaa pelkällä näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1)
  • Kaikkia pelejä ei ole pelattavissa näppäimistöllä, sillä osa peleistä toimii tällä hetkellä vain hiirellä ja kosketuseleillä. (WCAG 2.1.1) 
  • Jotkin pelit edellyttävät hiirellä tehtäviä raahauseleitä, jotka voivat olla motorisesti haastavia. (WCAG 2.5.7)
  • Etusivulla on jatkuvasti liikkuva animaatio, jota ei voi pysäyttää. (WCAG 2.2.2) 

Palvelun käyttö ruudunlukijalla ja puheohjauksella

  • Haku-toiminnon ja sivutuksen nuolipainikkeiden saavutettavat nimet ovat englanninkielisiä ja melko vaikeaselkoisia. (WCAG 2.4.6)

  • Logo-linkin ohjelmallinen nimi ei vastaa näkyvää nimeä, eikä se ole välttämättä puheohjauksella käytettävissä. (WCAG 2.5.3)

  • Palvelussa on joitain informatiivisia kuvia, joilla ei ole tekstivastinetta. Palvelussa on myös koristeellisia kuvia, joilla ei ole tunnistetta. (WCAG 1.1.1)

  • Palvelussa on sulkemispainikkeita ja karuselleja ohjaavia painikkeita, joilta puuttuu saavutettava nimi ja rooli. (WCAG 4.1.2) 

  • Ruudunlukijakäyttäjät eivät aina saa riittävästi palautetta toimintojen onnistumisesta tai sivulla tapahtuneista muutoksista. (WCAG 4.1.3)

  • Ruudunlukijat löytävät välillä ylimääräistä tietoa sivuilta, mikä voi häiritä olennaisen tiedon ymmärtämistä ja löytämistä. (WCAG 1.3.1)

  • Jotkin pelit ja puuhat eivät ole ruudunlukijoilla saavutettavia kuvien puutteellisen merkitsemisen ja vastauskenttien ohjelmallisen toteutuksen vuoksi. (WCAG 1.3.1)

  • Palvelussa on tilanteita, joissa tietojen ryhmittely ja suhteet ei välity ruudunlukijalla oikein: Joiltain otsikoilta puuttuu otsikkotunnisteet. Toisinaan joillakin teksteillä on otsikkotunniste, vaikka ne eivät todellisuudessa ole otsikoita.  (WCAG 1.3.1)

  • Ruudunlukijakäyttäjät eivät tavoita kaikkea olennaista tietoa, joita on viestitty esimerkiksi kuvilla, väreillä tai symboleilla. (WCAG 1.1.1)

  • Osa tehtävistä on ladattavia PDF-asiakirjoja, jotka eivät ole ruudunlukijalla täysin saavutettavia. (WCAG 1.1.1, 1,3,1, 1.3.2 ja 3.1.1)

Poikkeukset

Hippo.fi sivustolla on pelejä ja puuhia, kuten piirtopelit ja väritystehtävät, jotka eivät ole ruudunlukijoilla saavutettavia. Ne ovat perusluonteeltaan visuaalisia ja edellyttävät näkökykyä. Tällaisten pelien kohdalla saavutettavuusvaatimusten noudattaminen aiheuttaisi sellaisen muutoksen, jonka seurauksena pelin perusluonne muuttuisi perustavanlaatuisesti.
 

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000