K-Auto.fi saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee K-Auton sivuilla www.k-auto.fi julkaistuja Pohjola Vakuutuksen sisältöjen saavutettavuutta.

Palvelun saavutettavuuden ovat arvioineet projektiluontoisesti K-Autolle työskentelevät saavutettavuusasiantuntijat.

Arvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Windows 11
    • Chrome ja Firefox -selaimet
    • NVDA-ruudunlukija
    • ZoomText-ruudunsuurennusohjelmisto
  • macOS Sonoma
    • Chrome ja Safari -selaimet
    • VoiceOver-ruudunlukija
  • Color Contrast Analyzer -kontrastityökalu
  • Mm. seuraavat selainlaajennukset: WAVE, Siteimprove Accessibility Checker, aXe
  • Accessibility Insights for Web, WCAG Color contrast checker
  • Erilaiset bookmarkletit

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 06.09.2024 ja päivitetty 30.09.2024

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain.

Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Dialogien ohjelmallisesti luettavat otsikot puuttuvat. Osa sivuston värien kontrasteista ei täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia. Palvelussa on ylimääräisiä avustavien teknologioiden ohjetekstejä ja ne eivät ole suomeksi. Näkyvä kohdistus ei toimi kaikkialla oikein. Avautuvien osioiden painikkeista puuttuu tilatieto ja avautuvien osion kohdistus ei palaudu takaisin elementtiin suljettaessa. Lomakkeiden ohjelmalliset virheviestit ovat puutteellisia. Elementtien ulkonäkö ei välttämättä vastaa sen toimintaa näppäimistöllä. Semanttisessa rakenteessa on ongelmia. Jotkin ei-toivotut elementit ovat kohdistettavissa näppäimistöllä.

Vaihtoehtoiset asiointikanavat: Auton ja vakuutuksen siihen voi hankkia sivustolla myös sivuston chat-toiminnallisuutta käyttäen tai K-Auton myyntipisteestä.

Tekstivastineet

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

Mukautettava

1.3.1 Informaatio ja suhteet

Käytettävissä näppäimistöllä

2.1.1 Näppäimistö

Navigoitava

2.4.3 Kohdistusjärjestys
2.4.7 Näkyvä kohdistus

Luettava

3.1.2 Osien kieli

Syötteen avustaminen

3.3.1 Virheen tunnistaminen
3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
3.3.3 Virheen korjausehdotus

Yhteensopiva

4.1.2 Nimi, rooli, arvo
4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000