OP Lasku saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee OP Lasku maksamisen palvelun (lisätietoa osoitteessa  https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset/maksaminen/op-lasku) saavutettavuutta. Sivusto on osa OP Yrityspankki Oyj:n palvelutarjontaa.

OP Lasku maksamisen saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures) ja VoiceOver-lukuohjelmistolla.

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 9.12.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 25.7.2024.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

OP Lasku maksamisen palvelu täyttää vaatimukset osittain.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

OP Lasku maksamisen palvelussa ilmenee muun muassa seuraavia saavutettavuuspuutteita: Sivuston värien kontrastit eivät täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia. Sivusto ei vielä tue kaikilta osin avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden käyttöä sekä näppäimistökäytössä on ongelmia. Lisäksi palvelussa on yleisimmin puutteita esimerkiksi graafisten elementtien tekstivastineissa. Sivujen saavutettavuuspuutteet ovat lueteltu alla tarkemmin:

Tekstivastineet

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

Mukautettava

1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus

Erottuva

1.4.3 Kontrasti (minimi)

Käytettävissä näppäimistöltä

2.1.1 Näppäimistö

Navigoitava

2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)

Syötteen avustaminen

3.3.2 Nimilaput tai ohjeet

Yhteensopiva

4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Puutteiden korjaus on käynnissä ja selostetta päivitetään korjausten valmistumisen myötä.

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000