OP Sujuvat kaupat saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee OP Sujuvat kaupat -palvelun saavutettavuutta.

OP Sujuvat kaupat on kuluttajien välisen autokaupan mahdollistava täysin digitaalinen palvelu. Kauppakirjan laatimisen lisäksi palvelussa voi hakea rahoituksen ajoneuvokaupalle, maksaa ajoneuvokaupan, ostaa ajoneuvolle vakuutuksen ja tehdä ajoneuvon luovutusilmoituksen sekä rekisteröidä sen.

OP Sujuvat kaupat -palvelun tunnistautumisvaiheen saavutettavuuden tilasta kerrotaan OP:n tunnistautumisen selosteella. OP Sujuvat kaupat -palvelun verkkomaksuvaiheen saavutettavuuden tilasta kerrotaan OP Verkkomaksun saavutettavuusselosteella.

OP Sujuvat kaupat -palvelun saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 30.03.2023 ja sitä on viimeksi päivitetty 3.6.2024.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

OP Sujuvat kaupat -palvelu täyttää vaatimukset osittain.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

OP Sujuvat kaupat -palvelun saavutettavuudessa on joitain puutteita, jotka vaikeuttavat palvelun käyttöä näppäimistöllä ja / tai ruudunlukijalla. Ajoneuvon rekisteröinnin polku on täysin saavutettava. 

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000