OP Tilinpäätösaineistopalvelun saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee OP Tilinpäätösaineistopalvelun saavutettavuutta verkko-osoitteessa: op.fi/ostopolut/auth/tilinpaatosaineistopalvelu.

Käyttäjä voi tilata ja noutaa edustamansa yrityksen tilinpäätösaineistoja palvelusta. Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

OP Tilinpäätösaineistopalvelun saavutettavuus on arvioitu itsearviointina sekä projektiluontoisesti OP:lle työskennelleiden saavutettavuusasiantuntijoiden toimesta. Arviointi suoritettiin pääasiassa Firefox- ja Safari-selaimilla. Myös Chrome- ja IE-selaimia käytettiin joidenkin yksityiskohtien tarkastamiseen. Kriteerien tarkistuksessa käytettiin apuna WebAIM WAVE -selainlisäosaa. Ruudunlukuohjelmatestaus toteutettiin tietokoneella macOS:n ruudunlukuohjelma VoiceOverilla ja Windowsissa ruudunlukuohjelma NVDA:lla.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 28.12.2020.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

OP Tilinpäätösaineistopalvelu ei täytä kaikkia saavutettavuuden vaatimuksia. Mikään havaituista puutteista ei kuitenkaan estä palvelun pääasiallista toimintaa eli tilinpäätösaineiston tilausta tai noutoa. Saavutettavuuspuutteita on muun muassa siinä, että sivusto vielä tue kaikilta osin avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden käyttöä tai sivusto ei ole optimoitu mobiililaitteilla käytettäväksi.

Digipalvelun ei-saavutettava sisältö (WCAG-kriteerien mukaan)

Saavuttamaton sisältö ja puutteet

WCAG 2.4.1 Yleistä: Sivujen alusta puuttuu niin sanottu hyppylinkki, jolla pääsee siirtymään suoraan varsinaisen sisällön alkuun.

WCAG 1.4.4, 1.4.10 Yleistä: Palvelu ei ole kaikilta osin responsiivinen eikä sisältöä ole optimoitu mobiililaitteella käytettäväksi.

WCAG 2.4.3, 4.1.3 Uusi kysely: Kun ruudunlukijakäyttäjä vaihtaa prosessin vaihetta, kohdistus ei automaattisesti siirry uuteen prosessin vaiheeseen.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia kohtuuttoman rasitteen perusteella

OP Tilinpäätösaineistopalvelua jatkokehitetään vuoden 2021 aikana. Tässä yhteydessä palvelun saavutettavuuspuutteet on tarkoitus korjata.

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000