OP Verkkomaksun saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee OP Verkkomaksu-palvelun saavutettavuutta.

Käyttäjä ohjataan suoraan verkkokauppiaan tai maksunvälittäjän palvelusta maksupolkuun osoitteessa verkkomaksu.op.fi. OP Verkkomaksu-palvelun tarjoaa osuuspankit ja OP Yrityspankki. Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 17.9.2020.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

OP Verkkomaksu ei täytä kaikkia saavutettavuuden vaatimuksia. Mikään havaituista puutteista ei kuitenkaan estä palvelun pääasiallista toimintaa eli maksun tekemistä. Saavutettavuuspuutteita on muun muassa siinä, että sivuston värien kontrastit eivät täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia eikä sivusto vielä tue kaikilta osin avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden käyttöä sekä näppäimistökäytössä on ongelmia. Puutteet korjataan, kun otetaan käyttöön OP Ryhmän uusin käyttöliittymäelementtien kirjasto. Käyttöönoton arvioitu aikataulu on vuoden 2020 loppuun mennessä.

Verkkosivuston saavutettavuus on arvioitu itsearviointina sekä projektiluontoisesti OP:lle työskennelleiden saavutettavuusasiantuntijoiden toimesta.

Digipalvelun ei-saavutettava sisältö (WCAG-kriteerien mukaan)

Saavuttamaton sisältö ja puutteet

WCAG 2.4.6 Tunnistautuminen: Avainlukukentän nimilapuksi on määritelty ohjelmallisesti vain ”****”, joten ruudunlukijakäyttäjän on vaikea ymmärtää, mistä kentässä on kyse.
Jäljellä olevien avainlukujen määrää ei ole liitetty kenttään ohjelmallisesti.

WCAG 1.3.2, 2.4.3 Tunnistautuminen: Kohdistus ei siirry automaattisesti Tietoa mobiiliavaimesta -dialogiin vaan jää alkuperäiselle sivulle. Dialogiin on vaikea löytää ruudunlukijalla ja näppäimistöllä.

WCAG 1.4.3, 1.4.11 Yleistä, kontrastit: Puutteita tekstin ja taustan välisissä kontrastisuhteissa sekä käyttöliittymäkomponenttien ja graafisten elementtien kontrastisuhteissa.

WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.1.1, 2.4.3 Maksun hyväksyminen: Haitarit eivät ole mukana sarkainjärjestyksessä, joten näppäimistökäyttäjä ei pysty käyttämään niitä ja lukemaan maksun tarkempia lisätietoja. Lisäksi haitarien otsikot eivät ole HTML-otsikoita, joten sivun hierarkiaa on hieman vaikea hahmottaa.

WCAG 3.3.2 Maksun hyväksyminen: Viesti omalle tiliotteelle -kentällä ei ole nimilappua.

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000