Laskutuspalvelun saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee op.fi:n yritysasiakkaiden Laskutus-palvelun saavutettavuutta. Palvelut ovat osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto.

Palveluiden saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 8.12.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 27.11.2024.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Laskutuspalvelu ei täytä saavutettavuuden vaatimuksia. Mikään havaituista puutteista ei kuitenkaan estä palvelun pääasiallista toimintaa eli laskun tekemistä ja lähetystä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Kun oikeaan laitaan aukeaa sisältöä, kohdistus ei siirry ainakaan aina automaattisesti siihen. Ruudunlukija- ja näppäimistökäyttäjät joutuvat etsimään sisällön itse. Vastaavasti kohdistus ei siirry aina myöskään oikeasta laidasta takaisin pääsisältöön, kun prosessi valmistuu. Kohdistus ei aina siirry automaattisesti erilaisiin modaalidialogi-ikkunoihin vaan jää dialogin alla olevalle sivulle. Dialogeihin pääseminen on ruudunlukija- ja näppäimistökäyttäjille äärimmäisen vaikeaa. Sivu ei skaalaudu riittävästi. Palvelun taulukoiden määrittelyissä on joukko puutteita. Ruudunlukijakäyttäjät eivät saa palautteita toiminnoista. Heille jää epäselväksi, onko heidän yrittämänsä toiminto tullut suoritetuksi. Moniin lomake-elementteihin liittyy ohjeita, mutta niitä ei ole liitetty elementteihin ohjelmallisesti. Lomakkeilla näytettäviä virheilmoituksia ei lueta automaattisesti ruudunlukijalla. Kun lomakkeella on virheitä ja käyttäjä yrittää edetä, ruudunlukijakäyttäjän näkökulmasta ei tapahdu mitään. Erilaisten hakujen valmistumisesta ei saa ruudunlukijalla palautetta. Kohdistettavia elementtejä on sijoitettu sisäkkäin ja aiheuttaa muun muassa sen, että liikuttaessa sarkainnäppäimellä elementtien välillä sisemmän elementin saavutettavaa nimilappua ei lueta. Näppäimistökohdistus näkyy painikkeissa erittäin heikosti. Sivujen otsikoinnissa on hieman puutteita. Päivämäärävalitsimessa ei ole merkitty kuluvaa päivää ohjelmallisesti. Suurennuslasikuvaketta on käytetty eri merkityksissä. Osa toimintopainikkeista eivät toimi näppäimistöllä, vaan ainoastaan hiirellä tai ruudunlukijalla. Ilmoituksia ei ole erotettu ohjelmallisesti muusta sisällöstä ja ruudunlukijakäyttäjälle ei selviä niiden luonne. Ajanjakson molempien kenttien ohjelmallinen nimilappu on sama. Työmaihin liittyviä kenttiä ja painikkeita ei ole ryhmitelty ohjelmallisesti. Ruudunlukijakäyttäjä ei kenttään tai painikkeeseen kohdistaessaan saa tietoa, mihin työmaahan liittyvä elementti on kyseessä. Vaihepolku on toteutettu elementillä, joka on tarkoitettu kauan kestävien prosessien esittämiseen. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi) 

WCAG 1.4.10 Responsiivisuus

WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

WCAG 2.1.1 Näppäimistö

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys

WCAG 2.4.6 Otsikko ja nimilaput 

WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus

WCAG 2.5.3 Nimilappu nimessä 

WCAG 3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia etkä löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000