Palveluraportointi ja Sopimusten hallinta -palvelun saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee op.fi:n yritysasiakkaan, vain tietyn käyttäjäryhmän käytössä olevia Palveluraportointi sekä Sopimusten hallinta -palvelun saavutettavuutta. Palvelut ovat osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto.

Palveluiden saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures) ja VoiceOver-lukuohjelmistolla.

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 30.11.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 27.11.2024.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Palveluraportointi sekä Sopimusten hallinta -palvelu eivät täytä vaatimuksia.

Palveluraportointi-palvelun sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Joissakin taulukon otsikoissa voidaan käyttää rivejä lajittelevaa toimintoa. Tämän toiminnon kanssa on useita ongelmia. Raportti-pudotusvalikolla ei ole ohjelmallista nimeä. Ruudunlukijakäyttäjä ei kuule elementin nimeä. Yritys-valinta on monimutkainen ja siinä on useita saavutettavuusongelmia, kuten ohjelmallisten nimien puuttuminen päivämääräkentiltä. Päivämääräkentät eivät ole ohjelmallisesti ryhmitettyjä, minkä vuoksi ruudunlukijakäyttäjä ei kuule elementin nimeä ei saa tietoa niiden välisestä suhteesta. Sivun lataamisen jälkeen kohdistus on usein asetettu epätyypilliseen kohteeseen, kuten alatunnisteeseen, mikä on hyvin hämmentävää. Ruudunlukijakäyttäjälle ei anneta palautetta virheilmoitusten tai hakutulosten määrästä sivun lataamisen jälkeen. Tekstin kontrasti on ongelmallinen joissain kohdissa. Lomake ei sovi 320 CSS-pikselin levyiselle näytölle vaakasuuntaista vieritystä käyttämättä. Virheilmoituksissa on joitain saavutettavuus- ja käytettävyysongelmia. Päivämäärävalitsimia ei voi käyttää näppäimistöllä tai ruudunlukijalla. Näppäimistökohdistus on joskus huonosti näkyvissä. Sivutus-elementtiä ei ole ohjelmallisesti erotettu muusta sivun sisällöstä, mikä voi tehdä sen ymmärtämisen ruudunlukijakäyttäjälle vaikeaksi. Ohjeet-linkillä ei ole ohjelmallista nimeä, joten ruudunlukijakäyttäjät eivät tiedä, mitä linkki tekee. Ohjeen välilehdissä on useita ongelmia. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

WCAG 1.4.10 Responsiivisuus

WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys

WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput 

WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Sopimusten hallinta-palvelun sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Saavutettavuuspuutteita on muun muassa siinä, että nimilaput puuttuvat käytännössä kaikilta lomakekentiltä, joten ruudunlukijakäyttäjä ei saa tietoa, mikä kenttä milloinkin on kyseessä. Ruudunlukijakäyttäjä ei saa tietoa virheilmoituksesta ilman kohdistuksen siirtoa, myöskään kenttäkohtaisia virheilmoituksia ei ole liitetty kenttiin ohjelmallisesti. Toimintojen suorittamisesta ei saa palautteita ruudunlukijalla. Näppäimistökohdistus ei näy kaikissa elementeissä, joten näppäimistökäyttäjä ei tiedä, missä elementissä kohdistus on. Joissain tapauksissa sarkainjärjestys poikkeaa linkkien järjestyksestä sivulla, myöskään kalenterielementit eivät ole sarkainjärjestyksessä. Sivuja on aseteltu taulukoilla, mikä aiheuttaa ruudunlukijoille ylimääräistä luettavaa eikä taulukoissa ei ole huomioitu responsiivisuutta. Sivujen otsikkotiedot pysyvät samoina prosessien eri vaiheissa, jonka vuoksi ruudunlukijakäyttäjä ei saa selkeää palautetta siitä, mitä on tapahtumassa. Sovelluksen tekstin ja taustan välisissä kontrastisuhteissa on puutteita.  Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

WCAG 1.3.3 Aistinvaraiset ominaispiirteet

WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)

WCAG 1.4.10 Responsiivisuus

WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

WCAG 2.4.2 Sivuotsikot

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys

WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput

WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus

WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen

WCAG 3.3.2 Nimilaput ja ohjeet

WCAG 4.1.1 Jäsentäminen

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia etkä löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000