Falska e-postmeddelanden i OP:s namn

OP:s kunder har under den senaste tiden fått falska e-postmeddelanden som sänts i OP Gruppens namn. Det är möjligt att bedragarna också försöker fiska efter andra bankers nätbankskoder.

I meddelandena kan det påstås att kunden har matat in fel lösenord till nätbanken eller att kundens konto har frysts och att hen ska återställa sina rättigheter eller aktivera kontot genom att klicka på en länk. Länken i meddelandet kan leda till en bluffwebbplats som påminner om tjänsten op.fi och som ber om t.ex. nätbankskoder och lösenord.

Lämna aldrig ut koder eller lösenord till någon

Lämna aldrig ut och avslöja inte dina koder eller nyckeltal för någon annan – inte ens banken eller myndigheterna ber om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post t.ex. för uppdatering av uppgifter eller vid lagändringar. I oklara fall ska du alltid kontakta vår kundtjänst.

Gör så här om du misstänker att du har blivit offer för ett falskt e-postmeddelande

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du göra så här:

  • Spärra omedelbart dina nätbankskoder genom att ringa telefontjänsten på numret 0100 0500.
  • Då telefontjänsten är stängd, ska du spärra dina koder genom att ringa OP Spärrtjänsten på numret +358 100 0555 (24 h/dygn).
  • Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.

Så här försäkrar du dig om att du är i tjänsten op.fi

Den rätta tjänsten op.fi känner du igen bl.a. på följande sätt:

  • Certifikatet för webbplatsen har beviljats OP Gruppen (t.ex. OP Osuuskunta).
  • Certifikatet har OP:s nätadress (domain)
  • Certifikatet har beviljats/utfärdats av Symantec, Entrust eller DigiCert
  • Certifikatet är i kraft

Exempel på falskt e-postmeddelande:

Exempel på en falsk webbplats: