Just nu: Bluffsamtal i OP Pohjolas namn med inspelat säkerhetsmeddelande

Vi har fått ett stort antal meddelanden från våra kunder om bluffsamtal från utländska nummer. Samtalet börjar med ett inspelat säkerhetsmeddelande. Samtalet handlar om obehöriga överföringar eller en obehörig inloggning från en okänd enhet.

Motsvarande samtal har även mottagits från finländska nummer. Inspelningen är uppläst på korrekt och naturlig finska och samtalet påstås komma från OP Pohjolas enhet för cybersäkerhet eller bedrägeribekämpning. Inspelningen uppmanar att trycka på exempelvis siffran 0 så att samtalet kopplas till OP Pohjolas enhet för cybersäkerhet, bedrägeribekämpning eller säkerhet.

Kunder har även blivit ombedda att bekräfta sin identitet eller att samtalet är äkta genom att uppge sin OP-användarkod. Därefter säger bedragaren att en bekräftelse av samtalet kommer att skickas till OP-mobilen, men i själva verket skickas en begäran om bekräftelse för bedragarens inloggning i tjänsten op.fi. I så fall kommer bedragaren in på kundens nätbank.

Bedragaren kan försöka få kunden att tro att någon har gjort intrång på kontot från en okänd enhet eller att någon precis då försöker göra en utlandsbetalning från kontot. I vissa samtal påstår bedragaren att någon försöker ta ut ett lån i kundens namn. Bedragaren kan till exempel påstå att banken måste skanna kontot för virus och att pengarna snabbt måste överföras till ett "säkerhetskonto" genom att kunden bekräftar en betalning eller ger den som ringer sina bankkoder. I verkligheten bekräftar kunden i så fall en betalning som bedragaren gör och överlåter sina koder till en brottsling.

Så här har en kund beskrivit samtalet: "Först sades det i inspelningen på finska att 'Det här är ett brådskande datasäkerhetsmeddelande från OP-banken' och att någon obehörig försöker komma in på mitt konto. För att reda ut saken bad de mig att trycka på siffran 0 för att bli kontaktad av OP:s bedrägeribekämpningsteam. Jag tryckte på nollan och samtalet bröts. Därefter blev jag uppringd och personen som ringde berättade att någon gjort intrång på mitt konto från utlandet. De kunde inte säga hur mycket pengar som höll på att försvinna från kontot, men ville ha min användarkod för att kunna skanna mitt konto för virus. Bedragaren sade att de aldrig ber om min PIN-kod i ett telefonsamtal. Bedragaren sade också att om de inte kan skanna för virus kommer mitt konto att låsas i 3–7 dagar, och att de kan få sparken."

Hur känner du igen ett bluffsamtal?

Bedragarna försöker skapa en känsla av brådska och rädsla att förlora dina pengar för att få dig att fatta förhastade beslut. Bedragarna är yrkesbrottslingar som försöker manipulera folk dagligen. Förhåll dig skeptisk till alla samtal där du pressas att agera snabbt. I verkligheten är inget bankärende så brådskande att du inte har tid fundera på det och återkomma senare.

  • Banken ringer aldrig kunder och ber dem att snabbt göra något för att rädda sina pengar.
  • Om du får ett samtal som påstås komma från en bank eller myndighet ska du alltid vara kritisk och ifrågasätta det. Bluffsamtal går att känna igen på att uppringaren kräver snabba åtgärder och påstår att det blir allvarliga konsekvenser om åtgärderna inte vidtas.
  • Du ska aldrig avslöja dina koder eller bekräfta en begäran i mobilen om någon ber om det.
  • Läs varje bekräftelsebegäran noggrant och bekräfta endast transaktioner som du själv har gjort.
  • Du kan be att få samtalet bekräftat i OP-mobilen. Samtal bekräftas i OP-mobilen genom att kunden själv går till Anvisningar och inställningar – Kundtjänst – Identifiera dig i kundtjänsten.
  • Var noggrann att du i stället för samtalet inte bekräftar bedragarens inloggning i tjänsten op.fi eller en betalning.
  • Om du misstänker bedrägeri, avbryt samtalet och kontrollera situationen genom att ringa bankens kundtjänst.

Gör så här om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du spärra dina OP-koder genom att ringa 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Vår kundtjänst är öppen mån.–fre. kl. 8–16. Vid övriga tider ring OP Spärrtjänst 0100 0555, som betjänar dygnet runt. Anmäl det som hänt också till kundtjänsten när den har öppnat.