Just nu: Varning för bluffsamtal i OP:s namn

Vi har fått många anmälningar från våra kunder om situationer där de har blivit uppringda från ett utländskt nummer och personen som ringt presenterat sig som till exempel banktjänsteman. Under samtalen berättas om tvivelaktiga transaktioner på kundens konto.

Samtalen har kommit från såväl utländska som finländska telefonnummer. Uppringaren talar en god finska, kan vara en person eller en inspelning och utger sig vanligen för att vara banktjänsteman eller en representant för cybersäkerhet. 

Under samtalet försöker uppringaren till exempel intala kunden att någon håller på att göra en utlandsbetalning från hens konto eller att någon håller på att ta ett lån i hens namn. Kunden borde därför snabbt förhindra det eller överföra pengarna till ett ”säkerhetskonto” genom att själv bekräfta betalningen eller överlåta sina bankkoder till uppringaren. I verkligheten bekräftar kunden då en betalning som bedragaren gör och överlåter sina koder till bedragaren.

Här är en beskrivning av ett samtal: ”Först berättade en inspelning att det förekommer obestämda transaktioner på kontot och för att reda upp saken ombads jag att välja nummer 1, så att samtalet förenas till OP:s säkerhetsnummer. När jag gjorde så och samtalet förenades till bedragaren, ombads jag att identifiera mig med nätbankskoderna för att stoppa kontoöverföringarna.”

Hur ska jag göra om jag får ett sådant samtal?

  • Håll dig lugn. Bedragarna vill skrämma upp kunden och skapa en känsla av brådska genom att berätta att dina pengar är på något sätt i fara och att du måste göra någonting genast.
  • Kom ihåg att banken aldrig ber dig om nätbankskoder eller lösenord per telefon eller med meddelanden.
  • Bankerna har inga säkerhetskonton som kunderna kan överföra pengar till i säkerhet. I en sådan situation hamnar pengarna alltid på bedragarens konto. 
  • Kontrollera de korrekta kundtjänstnumren på din banks webbplats.
  • Om du använder OP-mobilen kan du alltid begära att samtalet kontrolleras i samband med telefonsamtalet.

Läs anvisningarna om hur du kontrollerar samtal: Kontrollera samtal

Gör så här om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du spärra dina OP-koder genom att ringa 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Vår kundtjänst betjänar mån.–fre. kl. 8–16. Vid övriga tider ring OP:s spärrtjänst 0100 0555, som betjänar dygnet runt. Anmäl det som hänt också till kundtjänsten när den har öppnat.