Just nu: se upp för falska nätbutiker och abonnemangsfällor

Antalet falska nätbutiker och abonnemangsfällor har ökat kraftigt.

Våra kunder stöter just nu på exceptionellt många falska nätbutiker av olika slag. I de falska nätbutikerna säljs allt från telefoner till kläder. Ofta används populära och kända märkesprodukter som lockbete så att de säljs väldigt billigt. 

  • Falska nätbutiker annonserar i synnerhet i sociala medier och bland sökmotorernas sökresultat. 
  • Produkterna som säljs i falska nätbutiker existerar inte i verkligheten, utan produktbilderna på sidorna har ofta kopierats från riktiga nätbutikers webbplatser.
  • På en falsk nätbutiks webbplats kan det finnas exceptionellt goda recensioner och produkter som inte längre kan fås någon annanstans då de varit så populära. 
  • Beställnings- och leveransvillkoren är svåra att hitta eller finns inte alls på webbplatsen.
  • Språket på webbplatsen kan vara knaggligt och erbjudandet kan gälla en mycket kort tid. 

Även om tekniken bakom den falska nätbutiken är komplex, är själva bedrägeriet enkelt. Offret beställer en produkt från den falska nätbutiken men får den aldrig, och bedragaren får pengarna. 

Abonnemangsfällan lockar med ett alltför bra erbjudande

Också abonnemangsfällorna har ökat. Abonnemangsfällorna lockar vanligtvis med ett exceptionellt bra erbjudande såsom en dator för en euro eller en mystery box för två euro. 

När offret nappar på erbjudandet och matar in sina betalkortsuppgifter i beställningen debiteras först det överenskomna priset. Några dagar senare görs en ny debitering till ett mångdubbelt belopp. Varan, som inte existerar, byter naturligtvis inte ägare.

Abonnemangsfällor och falska nätbutiker förekommer speciellt i sociala medier. Brottslingarna köper reklamplats för falska nätbutiker också av sökmotorer som Google och Bing, vilket innebär att man kan hamna hos en falsk nätbutik då man klickar på ett sökmotorresultat. 

Om man klickar på en falsk nätbutiks annons eller på en reklam för ett otroligt erbjudande, det vill säga en abonnemangsfälla, kommer man sannolikt också i fortsättningen att stöta på bedrägerier på nätet. 
 

Kom ihåg det här när du handlar på nätet:

  • Om ett erbjudande är för bra för att vara sant, så är det fråga om bedrägeri. 
  • Kontrollera alltid nätbutikens beställnings- och leveransvillkor.
  • Sök andra användares recensioner av nätbutiken i tillförlitliga källor.
  • Fundera på om det verkligen lönar sig för nätbutiken att sälja produkten till det begärda priset.
  • Kontrollera om det finns kontaktuppgifter till kundtjänsten och om företagets hemort anges på webbplatsen.
  • Kom ihåg att även om webbplatsens adress slutar med .fi, så betyder det inte att butiken existerar eller att den är belägen i Finland.

Gör så här om dina betalkortsuppgifter har hamnat i fel händer

Om du misstänker att dina betalkortsuppgifter eller dina OP-koder har hamnat i fel händer, ska du ringa OP:s spärrtjänst 0100 0555. Spärrtjänsten är öppen dygnet runt.