OP:s nya tjänst minskar på kassahanteringens manuella arbete och utredningsarbete

En exakt gruppering av företagets kontotransaktioner är väsentligt för affärsrörelsen. Tjänsten OP Virtuellt konto, som lanserades i juni, minskar på det manuella arbetet och utredningsarbetet i samband med registreringar, eftersom den som den fösta tjänsten i Finland gör det möjligt för företag att skapa nya kontostrukturer. Tjänsten lämpar sig för företag i alla storlekar.

För ledningen och utvecklingen av företagets affärsrörelse är det väsentligt att veta hur intäkterna och utgifterna bildas. För att få en bild i realtid måste kontotransaktionerna grupperas rätt enligt den affärsrörelsefaktor som gett upphov till utgiften eller intäkten.

Grupperingen av kontotransaktioner kan dock medföra huvudbry. Ett exempel på arbetsdryga ekonomiförvaltningsuppgifter är avstämningen av försäljningsfordringar med deras betalningsgrund. Särskilt inom konsumentaffärsrörelsen kan det uppstå en hel del oallokerade fordringar om betalningsreferensen är felaktig eller saknas.

Lättnader i uppgifter som kräver manuellt arbete

Med hjälp av de nya kontostrukturerna som kan skapas i tjänsten OP Virtuellt konto kan företaget nå lättnader i det manuella arbetet som förknippas med kontotransaktioner. Ett enskilt konto reserveras för betalningar och kostnader endast för en viss kundgrupp eller affärsenhet. Numret på det här kontot ges endast åt vissa betalare varvid inga andra betalningar tas emot på det här kontot. På motsvarande sätt kan kostnaderna betalas direkt från det här kontot.

Betalningarna på det här enskilda kontot visar således betalningarna endast för en kundgrupp, ett projekt eller en affärsenhet. Det går också att hämta kontouppgifter som filer direkt till ekonomiförvaltningsprogrammet och utnyttja dem normalt i ekonomiförvaltningsprocesserna. Det här minskar inte på felaktiga eller saknade referensnummer som beror på betalaren, men utredningsarbetet är enklare när man vet att betalningarna betalats endast till ett visst konto med en begränsad mängd transaktioner.

En helhetsbild av intäktskällorna och kostnaderna

I den nya kontostrukturen kan det ingå flera enskilda konton på vilka företaget tar emot betalningar så att företagets penningtrafik fördelas i mindre grupper. Företaget kan själv bestämma vilka konton som används och hur penningtrafiken styrs mellan dessa. I motsats till en sammanfattning av uppgifter manuellt i efterskott från olika källor går det bra att hantera uppgifter i den nya kontostrukturen så att företaget får en bättre insikt i önskade helheter. Det går enkelt och tillförlitligt att få en bild av intäktskällorna och kostnaderna.

Dessutom kan företaget själv administrera öppningen och stängningen av enskilda konton samt dispositionsrätten till konton utan att besöka eller kontakta banken. När företaget själv administrerar kontona så att banken inte inverkar på hur de bildas är de så kallade virtuella konton – därför kallar vi den nya tjänsten vi lanserade i juni för OP Virtuellt konto. OP Virtuellt konto är marknadens enda företagskontolösning i Finland där företaget själv kan bygga upp en kontostruktur som motsvarar företagets affärsrörelse.

Vad är OP Virtuellt konto?

  1. En kontostruktur som anpassas efter företaget: Du kan själv skapa en kontostruktur som stöder företagets affärsverksamhet och bokföring
  2. En vy i realtid som baserar sig på betalningsgrunden: Analyserar mångsidigt inkomster och utgifter och reder snabbt ut oallokerade transaktioner
  3. Smidig digital skötsel av ärenden: Då företagets behov förändras kan du enkelt via ditt användargränssnitt ändra antalet konton samt dispositionsrätter och användningsändamål för kontona