Hos OP Pohjola är hållbarhet en integrerad del av strategin och vardagen för alla. Hållbarhet beaktas i alla beslut och i all verksamhet. OP Pohjolas hållbarhetsarbete baserar sig på dess grunduppgift och värderingar, som stöds av den kundägda affärsmodellen.
– Hållbarhet är en ledstjärna för oss, för vill vara en föregångare i det finländska samhället och visa vägen mot en ljusare framtid. Det här erkännandet visar att vi är på rätt väg. Samtidigt sporrar det oss att fortsätta arbeta och sikta ännu högre, säger affärsrörelsedirektör Katja Keitaanniemi.
Keitaanniemi sitter i OP Andelslags direktion, där hon ansvarar för affärsområdet Företagsbank och för hållbarhet inom OP Pohjola.
– Vi har byggt upp vår hållbarhetsarbete på ett långsiktigt och systematiskt sätt. Priset är ett tydligt bevis på att vårt arbete uppmärksammas även internationellt, konstaterar OP Pohjolas ESG- och hållbarhetsdirektör Elina Erkkilä.
Tre exempel på OP Pohjolas hållbarhetsarbete
1. Minskade utsläpp i den egna verksamheten och i värdekedjan
OP Pohjola har ställt upp ambitiösa utsläppsmål som omfattar all affärsverksamhet – utsläppen från den egna verksamheten har minskat med hela 99 % fram till slutet av 2024.
Utsläppsmål har även fastställts för Retailbankens och Företagsbankens kreditportföljer samt för placeringsportföljerna inom Försäkring och Kapitalförvaltning. Alla affärsområden har vidtagit konkreta åtgärder och redan lyckats minska utsläppen betydligt och i linje med etappmålen.
Hänsyn till väsentliga hållbarhetsfaktorer har integrerats i affärsverksamheten. Varje affärsområde har egna ESG-experter som driver arbete mot hållbarhetsmålen.
2. Kampanjen Alla tiders gärning fångar upp ägarkundernas synpunkter på hållbarhetsarbetet
OP Pohjolas kampanj Alla tiders gärningar är ett utmärkt exempel på inkluderande hållbarhetsarbete. Under 2025 samlade kampanjen drygt 65 000 svar av ägarkunderna. Kunderna fick möjlighet påverka hållbarhetsarbetet i sin egen bank genom att välja ut teman:
- Vägleda seniorer och andra som behöver stöd i att sköta bankärenden säkert
- Stöda hobbyverksamhet för barn och unga
- Sommarjobbsmöjligheter för unga
- Lära barn och unga att använda pengar smartare
- Gärningar som gynnar närnaturen
3. Cirkulär ekonomi i skadeförsäkringsverksamheten
Pohjola Försäkring främjar cirkulär ekonomi i sina ersättningstjänster för fordons- och egendomsförsäkringar. Partnerverkstäder uppmuntras exempelvis alltid att reparera bildelar och vindrutor om det går att göra på ett säkert och högklassigt sätt. Pohjola Försäkring samarbetar med en ledande aktör inom cirkulära lösningar för bilbranschen för att förbättra tillgången på reservdelar från inlösta fordon.
Kvalitetskontrollerade reservdelar som är säkra för trafik återanvänds enligt behoven på partnerverkstäderna. Skadad egendom repareras i första hand för att förlänga dess livslängd. Pohjola Försäkring strävar tillsammans med sina ersättningspartner efter att kontinuerligt öka andelen cirkulära lösningar i ersättningssituationer.
Retailbankens innovationer fick också pris
International Banker belönade även OP Pohjola i kategorin Best Innovation in Retail Banking Finland 2025. Priset uppmärksammar särskilt den digitala tjänsten OP Aina, en personlig hjälpreda för kunderna i bank- och försäkringsärenden. OP Aina är tillgänglig 24/7 och används redan i över två miljoner kundkontakter per år.
– Jag är stolt över vår innovationsverksamhet som fått välförtjänt uppmärksamhet i form av den här utmärkelsen. OP Aina hjälper kunderna med deras ärenden på ett sätt som andra aktörer i finansbranschen i Finland ännu inte kan erbjuda. OP Aina utvecklas stegvis till en coach och vägvisare till framtiden, och bidrar på så vis till att göra verklighet av vår varumärkesvision, kommenterar Retailbankens affärsrörelsedirektör Harri Nummela.
International Banker är en specialtidskrift för bankbranschen som ges ut av Finance Publishing Limited. Varje år belönar tidskriften utifrån läsarnas förslag aktörer som utmärkt sig i finansbranschen med International Banker Awards.