Varning: Uppgifter fiskas på handelsplatser för begagnade varor

Brottslingar fiskar efter kunders nättjänst- och betalkortsuppgifter på handelsplatser för begagnade varor.

Vi har fått mängder av meddelanden om situationer där en kund har salufört en begagnad vara, och i samband med affären fiskar en bedragare efter kundens betalningsuppgifter via en länk som skickats till kunden. 

Om en köpare ber dig lämna ut dina betalningsuppgifter, ska du genast avsluta diskussionen och kontakta handelsplatsens kundtjänst.

Följande kännetecken på ett bedrägeri är typiska oberoende av handelsplats:

  • Man försöker styra diskussionen bort från handelsplatsens plattform.
  • Den som låtsas vara köpare ber om dina kortuppgifter eller nättjänstkoder för att du ska kunna få betalningen.
  • Den andra parten i affären skickar en länk till dig under något svepskäl, till exempel för att du ska kunna bekräfta betalningen eller köpet.
  • Köparen erbjuder en kurirtjänst för att leverera varan och kan be om din kontaktinformation. När du har gett din kontaktinformation, skickar bedragaren dig en länk som fiskar efter betalningsuppgifter.

Brottslingar försöker få dig att tro att om du lämnar ut dina betalkortsuppgifter och nätbankskoder på webbplatsen, registreras betalningen efter köpslutet på ditt betalkort. Det är dock inte möjligt att ta emot betalningar med betalkort, utan i själva verket kan brottslingen få obegränsad tillgång till nätbanken och betalkortet. 

Också om du får en länk per e-post med en begäran om att bekräfta ett köp, handlar det om ett bedrägeri. 

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du spärra nätbankskoderna genom att ringa 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). När vår telefontjänst är stängd ska du ringa till OP:s spärrtjänst +358 100 0555. Den är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till telefontjänsten när den öppnat. 

Kom ihåg de här sju punkterna när du sköter bankärenden på nätet

  1. Gå inte till nätbanken via en länk du fått eller via en sökmotor. Den styrning till inloggningssidan som meddelandet innehåller är en bluff. Du kan också hamna på en falsk nätsida via Google, Bing eller andra sökmotorer. Därför ska du själv skriva adressen på webbläsarens adressrad. 
  2. Kontrollera adressen. Kontrollera alltid att du är på adressen www.op.fi när du sköter dina ärenden. Mata inte in dina koder på en webbplats, om du inte kan säkerställa dess äkthet.
  3. Håll koderna hemliga. Banken ber aldrig om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post.
  4. Öppna inte bifogade filer i e-post- eller textmeddelanden som skickats i bankens namn. Kontrollera med din banks kundtjänst att filerna är äkta. 
  5. Om en okänd person ber dig installera ett program på din enhet, ska du inte göra det. Installera själv de program du behöver via din enhets appbutik. 
  6. Bekräfta inte transaktioner som du inte själv har gjort. Läs alltid bekräftelsebegäran noggrant – om något inte stämmer, ska du låta bli att bekräfta. 
  7. I oklara fall ska du fråga. Om en kontaktbegäran eller ett meddelande verkar suspekt, ska du kontakta din bank innan du gör något annat.