Varning: På handelsplatsen för begagnade varor Tori.fi fiskar brottslingar efter kunders bankkortsuppgifter och nätbankskoder

Brottslingar fiskar efter kunders nättjänst- och bankkortsuppgifter på handelsplatsen för begagnade varor Tori.fi. Vi har fått mängder av meddelanden om situationer där en kund har salufört en vara, och i samband med affären har en bedragare försökt få reda på kundens betalningsuppgifter via en kurirtjänst som utger sig för att vara postens. Om en köpare ber dig lämna ut dina betalningsuppgifter, ska du genast avsluta diskussionen och kontakta Tori.fi:s support.

Lämna aldrig ut andra betalningsuppgifter än ditt kontonummer i samband med Tori.fi-affärer. Brottslingar försöker få dig att tro att om du lämnar ut dina bankkortsuppgifter och nätbankskoder på webbplatsen, registreras betalningen efter köpslutet på ditt betalkort. Det går dock inte att ta emot betalningar med betalkort, utan i själva verket kan brottslingen få obegränsad tillgång till nätbanken och betalkortet.


Den falska webbplatsen utger sig för att vara en kurirtjänst. Den liknar postens riktiga webbplats och kan till och med innehålla en chatt där en kundrådgivare ger anvisningar om hur betalningsuppgifterna ska lämnas. Låt dig inte luras av detta: kundrådgivaren i chatten är själva bedragaren.


Även Tori.fi varnar för sådana bedrägerier och meddelar följande: “Tori.fi har inte ett eget betalsystem eller en egen kurir- eller transporttjänst. Om du i samband med en affär blir ombedd att bekräfta betalningen via en länk eller lämna ut dina betalningsuppgifter, eller om du blir omdirigerad till en betalningssajt, ska du inte genomföra betalningen utan kontakta Toris support.” 

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du spärra nätbankskoderna genom att ringa 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). När vår telefontjänst är stängd ska du ringa till OP:s spärrtjänst +358 100 0555. Den är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till telefontjänsten när den öppnat.

Kom ihåg de här sju punkterna när du sköter bankärenden på nätet

  1. Gå inte till nätbanken via en länk du fått eller via en sökmotor. Den styrning till inloggningssidan som meddelandet innehåller är en bluff. Du kan också hamna på en falsk nätsida via Google, Bing eller andra sökmotorer. Därför ska du själv skriva adressen på webbläsarens adressrad. 
  2. Kontrollera adressen. Kontrollera alltid att du är på adressen www.op.fi när du sköter dina ärenden. Mata inte in dina koder på en webbplats, om du inte kan säkerställa dess äkthet.
  3. Håll koderna hemliga. Banken ber aldrig om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post.
  4. Öppna inte bifogade filer i e-post- eller textmeddelanden som skickats i bankens namn. Kontrollera med din banks kundtjänst att filerna är äkta. 
  5. Om en okänd person ber dig installera ett program på din enhet, ska du inte göra det. Installera själv de program du behöver via din enhets appbutik. 
  6. Bekräfta inte transaktioner som du inte själv har gjort. Läs alltid bekräftelsebegäran noggrant – om något inte stämmer, ska du låta bli att bekräfta. 
  7. I oklara fall ska du fråga. Om en kontaktbegäran eller ett meddelande verkar suspekt, ska du kontakta din bank innan du gör något annat.