Nainen toimistossa

Anvisningar för internationella betalningar

Det går smidigt och tryggt att betala till utlandet via OP. Du kan betala internationella betalningar globalt i följande tjänster:

  • OP Företagsekonomi
  • OP-mobilen och OP-företagsmobilen
  • nättjänsten op.fi
  • företagets bankförbindelseprogram.

Välj lämplig betalningstyp och tjänst samt läs mer i anvisningarna för internationella betalningar.

1. Välj typ av internationell betalning

Du kan betala en internationell betalning antingen som en SEPA-betalning till utlandet, en eurobetalning till ett land utanför SEPA-området i nästan hela världen eller som en valutabetalning. Valutabetalningar betalas i regel till länder med en annan valuta än euro eller om man avtalat att affären görs i en viss valuta.

 

2. Fyll i betalningsuppgifterna

 

3. Beakta de landspecifika anvisningarna

Kontrollera de landspecifika anvisningarna om du inte har betalat till landet i fråga tidigare. Var extra noga med betalningar till Kina, Ryssland och betalningar i USD, eftersom små brister leder till att betalningen returneras eller avvisas, vilket medför kostnader.

Så här tar du emot betalningar från utlandet

Om du vill ta emot betalningar från utlandet ska du komma ihåg att sända betalaren följande uppgifter:

  1. Ditt namn och din adress
  2. Ditt IBAN-kontonummer som börjar med FI och är 18 tecken långt
  3. OP:s SWIFT, dvs. BIC-kod: OKOYFIHH
  4. Bankens namn: OP Corporate Bank plc.
  5. Bankens adress: Gebhardsplatsen 1, FI-00510 Helsingfors

Så här gör du ändringar i betalningen

Då betalningen har debiterats ditt konto syns den i transaktionsflödet i OP-mobilen och i nättjänsten op.fi. Det kan ske fördröjningar, men debiteringen av betalningen syns i transaktionsflödet senast följande bankdag eller på den eventuella förfallodagen.

När betalningen har debiterats eller den har valutaomvandlats, går det inte att annullera eller ändra betalningen utan kostnader. Ytterligare information om att ta bort, annullera eller göra ändringar i betalningen samt frågor som gäller oklarheter i betalningens status får du av Företags- och betalningstjänsterna, tfn 0100 05151.