Vad är en budget?
En budget är viktig för ett företags ekonomiförvaltning och planering. Budgetering är att göra en prognos för en viss tidsperiod (vanligtvis den räkenskapsperiod som bokföringen avser eller ett kalenderår) om varifrån företaget får pengar, vart de går och hur mycket pengar det är fråga om.
Budgetering hjälper dig att planera och följa upp ditt företags ekonomiska situation. Budgetering ger dig också en överblick över kostnaderna för produktionen av företagets produkter eller tjänster och över hur mycket du ska sälja för att verksamheten ska vara lönsam och att företaget ska kunna betala dig sådan lön som du vill ha.
Det lönar sig att i budgeteringen utgå från företagets affärsplan som beskriver företagets mål. En fungerande budget görs vanligtvis upp månadsvis eftersom enbart siffror på årsnivå inte räcker till för att styra verksamheten. Det lönar sig att använda vår enkla budgetmall för att göra upp en budget.
Gör upp en budget på en nivå som är lämplig för ditt företag
Tumregeln för en bra budget är att den görs upp på en lämplig nivå och tillräckligt noggrant för företaget. Du hittar en lämplig nivå för budgeten genom att fundera på vilka utgifter och inkomster som är relevanta för helheten och vilka av dem du kan påverka.
En budget som görs upp på basis av uppskattade inkomster och utgifter kallas också en resultatbudget. Företagets typ och storlek påverkar vad som ingår i resultatbudgeten. Ju större företaget är, desto mer omfattande brukar budgeten vara. För småföretagare är det ofta bäst att alla delområden tas upp i samma budget.
Företagets budget, exempel
Vilma Fotograf är bröllopsfotograf. Hon beräknar att hon gör två bröllopsfotograferingar per vecka mellan maj och augusti. Det genomsnittliga antalet veckor under sommarsäsongen är 16, vilket innebär att hon kunde fotografera på 32 bröllop. En bröllopsfotografering kostar 1 000 euro. Exempel på budget för Vilmas företag:
Följ upp budgetutfallet regelbundet
Budgeten är till ingen nytta om du glömmer bort den efter att den har gjorts upp. Genom att följa upp budgeten kan du se om ditt företag uppnår de mål du ställt för det. En bra uppföljningscykel är månadsvis, efter att bokföringen blivit klar. Det lönar sig att vid behov samtidigt uppdatera budgetprognoserna för de kommande månaderna.
Med en kassaflödeskalkyl kan du i realtid följa upp likviditeten och hur pengarna räcker till, och kalkylen är ett bra verktyg för att följa upp budgetutfallet.
Ytterligare information om delbudgetar
För småföretagare räcker det ofta med en enda budget. Större företag kan göra upp också delbudgetar. De vanligaste delbudgetarna är:
- Resultatbudget = Prognos för företagets resultat på basis av uppskattade utgifter och inkomster.
- Kassabudget = Visar hur mycket pengar det finns i företagets kassa, på företagskontot eller i annan snabbt tillgänglig form. Görs upp på basis av resultatbudgeten. Kallas även likviditets- eller finansieringsbudget.
- Försäljningsbudget = Vanligtvis ett separat försäljningsmål för varje månad. De sammanlagda månatliga målen utgör försäljningsmålet för hela budgetperioden.
- Marknadsföringsbudget = Kostnaderna för företagets marknadsföringsåtgärder.
- Budget för fasta kostnader = Löpande kostnader som inte ändras på kort sikt och som inte direkt är bundna till företagets produktiva verksamhet. Till exempel kostnaderna för affärslokaler och hyra, löner och elräkningar är fasta kostnader.
- Budget för rörliga kostnader = Kostnader som varierar beroende på produktion och försäljning, såsom materialkostnader. Kallas även tillverknings- eller produktionsbudget.