1. Vad är ett verifikatkontoutdrag och var hittar jag mitt företags kontoutdrag?
Företagets kontoutdrag kallas också verifikatkontoutdrag. Ett verifikatkontoutdrag är ett numrerat kontoutdrag som duger i bokföringen. Du kan beställa nya kontoutdrag, ändra nuvarande kontoutdragsbeställningar och göra engångsbeställningar av kontoutdrag i tjänsten op.fi för företag.
Kontoutdragen finns i tjänsten op.fi för företag (kräver inloggning). I företagsavsnitten i OP-mobilen finns de under Bokföringsmaterial - Kontoutdrag.
Du kan välja om ett kontoutdragen upprättas dagligen, 4 gånger per månad, 2 gånger per månad, månadens sista bankdag eller en gång år.
Om du tidigare skött ditt företags bankkonto via tjänsten för privatkunder och inte hittar gamla kontoutdrag som du behöver, kan du sända ett nätmeddelande eller ringa vår kundtjänst på numret 0100 05151.
2. Hur överför jag pengar från företagets konto till mitt personliga konto?
Du kan överföra medel till ditt eget konto via funktionen Ny betalning på samma sätt som du betalar fakturor. När du första gången betalar till ditt eget konto, kan du spara mottagaruppgiften. Då kan du i fortsättningen girera pengar med några klickningar. För betalningar och gireringar tar vi ut avgifter i enlighet med vår servicetariff.
3. Hur beställer jag e-fakturor för mitt företag?
Du kan beställa e-fakturor för ditt företag genom att meddela faktureraren ditt företags e-fakturaadress och din förmedlarkod enligt fakturerarens anvisningar. Anvisningarna finns till exempel på fakturerarens webbplats. Du kan också göra en anmälan på det färdiga underlaget.
Förmedlarkoden för OP:s kunder är OKOYFIHH. Din e-fakturaadress finns i tjänsten op.fi (kräver inloggning). I företagsavsnitten i OP-mobilen ser du din e-fakturaadress via Kundrelation - E-fakturaadress.
Vi meddelar automatiskt din e-fakturaadress till e-adressregistret på webbplatsen verkkolaskuosoite.fi. Om du tidigare har skött ditt företags ärenden i tjänsten för privatkunder, har ditt företag automatiskt ett avtal om mottagningen av e-fakturor. För mottagningen av e-fakturor tar vi ut avgifter i enlighet med vår servicetariff.
4. Varför har mitt konto debiterats med 6 euro per månad?
Månadsavgiften för företagets nättjänst är 6 euro. Det ger dig tillgång till tjänsten op.fi och företagsavsnitten i OP-mobilen, med vilka du kan sköta många av ditt företags bankärenden.
5. Vad har jag för nytta av OP:s digitala tjänsterna för företag?
Du får tillgång till våra tjänster som planerats för företagens behov. Du kan till exempel smidigt sammanställa bokföringsmaterial till din bokförare direkt från tjänsten op.fi och företagsavsnitten i OP-mobilen, ta emot e-fakturor eller sända fakturor.
I företagsavsnitten i OP-mobilen kan du också följa upp företagets inkomster, utgifter och netto, dvs. skillnaden mellan inkomsterna och utgifterna på kontot: kommer det in mer pengar på kontot än det går ut? Det går att följa upp ekonomin månatligen eller jämföra utvecklingen med föregående år.
6. Var hittar jag faktureringstjänsten?
I faktureringstjänsten kan du sända fakturor till dina kunder via tjänsten op.fi och företagsavsnitten i OP-mobilen. Faktureringstjänsten finns i tjänsten op.fi (kräver inloggning).
I företagsavsnitten i OP-mobilen finns faktureringstjänsten under Översikt - Fakturering.
Då du börjar använda faktureringstjänsten kan du sända påminnelsefakturor, återkommande fakturor och både pappers- och e-postfakturor enkelt via företagsavsnitten i OP-mobilen. Du får också tillgång till en indrivningstjänst enkelt och förmånligt.
Du kan ladda ner ditt försäljningsfakturamaterial som månatliga sammanfattningsrapporter via laddningstjänsten för bokföringsmaterial.
Om du ännu inte har ett avtal om faktureringstjänsten, kan du ingå ett sådant i din andelsbank.
7. Var får jag ett ränteintyg för min kredit?
I tjänsten op.fi för företagskunder skapas inte ränteintyg för din kredit. Du får motsvarande uppgifter med en saldobekräftelse för kredit. Den innehåller också ränteuppgifter. Du laddar ner den avgiftsfritt i tjänsten op.fi exempelvis för bokslutet.
8. Behöver jag nya koder för företagets bankärenden?
Du kan också i fortsättningen sköta företagets bankärenden och dina privata bankärenden med samma koder i tjänsten op.fi och i företagsavsnitten i OP-mobilen. När du loggar in i tjänsten kan du välja om du sköter företagets ärenden eller dina privata ärenden.
9. Måste jag logga in på nytt då jag övergår från tjänsten för företag för att sköta mina privata bankärenden?
Du kan byta kundprofil också medan du sköter ärende i tjänsten op.fi genom att uppe till höger i menyn som öppnas under ditt namn välja Välj kundprofil. I företagsavsnitten i OP-mobilen kan du byta kundprofil också medan du sköter dina ärenden genom att trycka på knappen uppe i avsnittet Hem.