Hur känner du igen ett bluffsamtal?

Bedragare ringer ofta även i bankers och myndigheters namn. Uppringaren kan uppfattas som både övertygande och professionell, men vissa tecken kan avslöja att det rör sig om en bedragare. Om du misstänker att du har blivit uppringd av en bedragare, ska du omedelbart avbryta samtalet. Gör inget av det som uppringaren ber dig om.

Kom ihåg att banker eller myndigheter aldrig ber dig om bankkoder eller betalkortsuppgifter per telefon.

1. Okänt nummer

Om du får ett samtal från ett okänt eller misstänkt telefonnummer ska du vara försiktig. Du kan kontrollera bankernas och företagens kontaktuppgifter på deras officiella webbplatser.

2. Känsla av brådska eller fara

Bedragare försöker ofta övertyga dig om att dina pengar eller personuppgifter är i fara på något sätt. Samtidigt uppmanar de dig att agera snabbt, till exempel att överföra dina pengar till en säker plats eller uppge dina bankuppgifter för att lösa situationen.  

3. Frågor om dina bankkoder eller personuppgifter

Banker, myndigheter eller andra tillförlitliga aktörer ber aldrig om dina bankkoder, lösenord eller din personbeteckning per telefon.

4. Uppmaning att överföra dina pengar till ett ”säkerhetskonto”

Banker eller myndigheter användersig inte av säkerhetskonton dit du kan överföra dina pengar enligt anvisningar. Det handlar om ett bedrägeri, och kontot hör till bedragaren.

Banken ber dig aldrig att på egen hand flytta över dina pengar till en säker plats. Om banken misstänker missbruk, kan den begränsa betalningstransaktioner utan att kräva något från kunden.

5. Uppmaning att avbryta en betalning

Bedragarna kan påstå att det har debiterats en betalning på ditt konto eller kort som du för din egen säkerhets skull bör avbryta. Du ska inte svara på sådana uppmaningar, eftersom det rör sig om ett bedrägeri. När betalningen har skickats kan den inte längre avbrytas.

6. Uppmaning att bekräfta en betalning under ett samtal

Banken ber dig aldrig att bekräfta betalningar under ett telefonsamtal. En kundrådgivare på banken blir heller inte upprörd eller försöker pressa dig om du säger nej och vill avsluta samtalet.

Läs alltid noggrant igenom alla bekräftelsemeddelanden som du får. Om uppgifterna i bekräftelsemeddelandet inte motsvarar det du gör just då, ska du inte bekräfta något.

7. Uppmaning att installera ett program eller en app

Ibland kan bedragaren uppmana dig att installera ett program i din telefon eller dator via en länk eller en bifogad fil. Gör inte det. Med hjälp av länkar eller bifogade filer kan bedragaren installera skadlig programvara i din enhet, genom vilken hen kan ta över din enhet och komma åt din nätbank.

8. Otroliga och överraskande löften

En överraskande lottvinst eller ett otroligt bra placeringsobjekt? Var på din vakt vid löften om sådant som låter för bra för att vara sant. Storslagna löften är bedragarnas sätt att manipulera människor.

Om uppringaren utger sig för att vara från OP ska du göra följande

Du som använder OP:s mobilapp kan identifiera dig i kundtjänsten under ett pågående telefonsamtal och på det sättet säkerställa att det faktiskt är en expert från andelsbanken, Pohjola Försäkring eller OP-Livförsäkring du talar med.

När du identifierar dig i OP-mobilen eller OP-företagsmobilen kan du se vem det är som ringer och varifrån. Samtidigt kan även vi bekräfta att vi pratar med rätt kund.