op platinum kortti

OP Platinum

Ett unikt kort för oförglömliga upplevelser. Du får utvalda förmåner, bekymmersfria resor och skydd för alla stunder i ditt liv.
Aktuellt

Höstens nya utvalda förmåner är publicerade

Du ser förmånerna då du loggar in i tjänsten op.fi. Efter inloggningen välj bland dina kort OP Platinum och fliken Förmåner. Utvalda förmåner på resor, mat och dryck, shopping, välmående samt kultur och idrott. Förmånerna byts ut regelbundet med ungefär två månaders intervall.

Läs mer om förmånerna
Läs mera Stäng

-

  • Reseförsäkring och avbeställningsskydd för alla dina resor

    I OP Platinum-kortet ingår en omfattande reseförsäkring. Den tryggar dig, ditt resgods och familjemedlemmar som följer med på resor i Finland och utomlands.

  • Hyrbilsförsäkringen ersätter självrisken om du råkar ut för en skada

    Vid en skada ersätter hyrbilsförsäkringen kostnader upp till 5 000 euro i Finland och utomlands. Försäkringen gäller även om bilen körs av maken/makan/sambon eller kortinnehavarens barn under 25 år.

  • Lounge-tjänster för speciella stunder och avkoppling

    Med ett Priority Pass-medlemskap har du fri tillgång till över 1 400 lounger runtom i världen. På Helsingfors-Vanda flygplats har du tillgång till två Aspire-lounger och non-Schengen områdets Plaza Premium Lounge.

  • Unika upplevelser med utvalda förmåner

    Med de nya, utvalda förmånerna får du unika upplevelser. Förmånerna gäller resor, mat och dryck, shopping, välbefinnande samt kultur och idrott. 

  • Biljettskyddet försäkrar biljetter till evenemang

    Biljettskyddet ersätter teater-, konsert- eller evenemangsbiljetter upp till 3 000 euro om du till exempel på grund av ett sjukdomsfall eller annat allvarligt skäl inte kan delta i evenemanget.

  • Skydd mot identitetsstöld och vid ärenden på nätet

    Med Data- och ID-skydd som tillhandahålls av F-Secure skyddar du hela familjens enheter mot virus, trojaner och utpressningsprogram. Vid problem får du personlig rådgivning. För att kunna ta i bruk tjänsten behöver du OP:s nättjänstkoder.

Hae korttia

För vem lämpar sig OP Platinum-kortet?

OP Platinum-kortet lämpar sig för dig om du är minst 23 år och andelsbanken är din huvudsakliga bank. Du har regelbundna och tillräckliga löne- eller pensionsinkomster eller förmögenhet i form av placeringar eller insättningar. Dessutom har du skött dina penningaffärer klanderfritt, har en tillräcklig betalningsförmåga och är fast bosatt i Finland.

Betalningar

  • Betala med debit- eller credit-funktionen.
  • Du kan använda kontaktlös betalning för debit-inköp med kort oberoende av belopp. Vid inköp över 50 euro ska du knappa in din PIN-kod i betalterminalen, men du behöver inte mata in kortet i terminalen. Du betalar alltid credit-köp genom att sätta in kortet i betalterminalen.
  • Kreditgräns 2 000–20 000 euro.
  • Då du betalar med kredit får du en räntefri betalningstid på i genomsnitt 35 dagar.
  • Minska antalet kort i din plånbok. Lägg till K-Plussa till ditt OP:s Visa-kort.
  • Anslut ditt kort till Apple Pay, Google Pay™️, Samsung Pay eller Garmin Pay och betala behändigt med din smartenhet, var du än är.

Tilläggsskydd vid betalning

  • I andelsbankens kort för ägarkunder ingår Produktskyddsförsäkring som skyddar de produkter du betalar med kortet i händelse av skada eller skydd i 365 dagar, upp till 2 000 euro.
  • Inköpsskydd enligt konsumentskyddslagen hjälper i problemsituationer. Du kan ansöka om att få pengarna tillbaka från kreditkortsbolaget vid situationer som gäller kreditinköp och säljarens avtalsbrott.

 

Stöd för kortanvändning 

OP Platinums egen kundtjänst på numret 0100 0510 hjälper i frågor som gäller ditt kort dygnet runt. Vi betjänar på samma nummer också i anslutning till försäkringstjänster, data- och ID-skydd och lounge-tjänster. 

Skaffa ett behändigt infokort till din telefon. På det ser du alla OP Platinum-förmåner och kontaktinformation för dem. I iOS-telefoner sparas infokortet i Apple Wallet och i Android-telefoner i YourWallet, som kan laddas ner via appbutiken. Ladda ner infokortet till din telefon på adressen op.fi/platinum-infokort.

Pris

OP Platinum-paketet kostar 50,00 euro per månad inklusive månadsavgiften för kortet 2,95 euro och de tilläggstjänster som ansluter sig till kortet, samt det valda faktureringssättet (inkl. avgiften för pappersfaktura).

 

 

Ansök om kort

Kortets tilläggstjänster och egenskaper

 

Reseförsäkring från och med 1.5.2023

  • Reseförsäkringen täcker från och med 1.5.2023 hela familjen (inkl. utöver kortinnehavaren även sambo eller make samt barn och barnbarn under 25 år som följer med på resor) på resor i Finland och utomlands. En OP Platinum-kortinnehavare och en sambo eller make som följer med på resan är försäkrade fram till slutet av den kalendermånad då de fyller 86 år.
  • Resgodsförsäkringen ersätter resgods med 5 000 euro per försäkrad och för alla försäkrades del totalt högst 10 000 euro. 
  • Avbeställningsskyddet ersätter kostnader för avbeställning av resa upp till 10 000 euro per försäkrad, om du blir tvungen att avbeställa resan på grund av ett allvarligt hinder.
  • Ersätter olycksfall som inträffat i riskfyllda idrottsgrenar. 
  • Vi skickar automatiskt till dig det fysiska reseförsäkringskortet som hör till reseförsäkringen. Om du tappar bort reseförsäkringskortet kan du beställa ett nytt från OP Platinum-kortets kundtjänst under OP Platinum-kunders kortkundtjänst. OP Platinums reseförsäkringskort är tillsvidare inte möjligt att få i OP-mobilen. 
Försäkringsbeskedet och försäkringsvillkoren för den tidigare reseförsäkringen och det tidigare avbeställningsskyddet som är i kraft fram till 30.4.2023 får du fram via länkarna nedan.

Hyrbilsförsäkring från och med 1.5.2023 

  • Hyrbilsförsäkringen ersätter självrisken för en hyrbil upp till 5 000 euro om du råkar ut för en skada.  
  • Om till exempel en annan bil repar din hyrbil på parkeringsplatsen, någon kolliderar med din hyrbil eller vindrutan får ett stenskott får du genom hyrbilsförsäkringen ersättning upp till 5 000 euro för de kostnader för skadorna som biluthyrningen debiterar av dig. 
  • Utöver kortinnehavaren kan även en make/maka/sambo eller kortinnehavarens barn under 25 år köra hyrbilen när kortinnehavaren har utsetts till första förare. 
  • Hyrbilsförsäkringen försäkrar personbilar, kombibilar och skåpbilar, där man kan transportera högst nio människor och som kan användas på allmän väg samt vars detaljhandelspris är under 100 000 euro. Försäkringsskyddet är i kraft högst 30 dagar. Hyrbilsförsäkringen ersätter inte självrisken för ersättnings- eller leasingbilar.
  • Kortinnehavaren ska vara minst 21 år och högst 80 år och ha ett giltigt körkort för det fordon som hen hyr.

 

  • Som ägarkund får du pengarna tillbaka av oss, om en produkt som du köpt med kortet går sönder eller blir stulen inom ett år.
  • Du behöver ingen separat försäkring till exempel för din nya telefon.
  • Självrisken är endast 75 euro, med andra ord mindre än för traditionell hemförsäkring.

Vilka inköp skyddar Produktskyddet?

Ibland händer det ett och annat, telefonen slinker ur din hand, du spiller kaffe på din bärbara dator eller söndrar dina nya glasögon.

Produktskyddet skyddar du dina inköp i händelse av skada eller haveri. Du behöver alltså ingen separat försäkring till exempel för din nya telefon.

När gäller försäkringen?

Produktskyddet ersätter dina inköp med OP Platinum-kredit- och debitkort, dina inköp är alltså alltid skyddade när du betalar med OP Platinum.

Skyddet skyddar inköpen 365 dagar från det ögonblick när kortinnehavaren tar emot produkten.

Skydda inköp med Produktskyddet vare sig du betalar på webben, i specialaffären eller med ApplePay.

Har skyddet en självrisk eller en maximal summa för ersättningsbeloppet?

När skadan är framme är skyddets självrisk 75 euro. För ett enskilt föremål ersätts högst 2 000 euro.

Vad ska jag göra om något händer?

Om det sker ett missöde gör du skadeanmälan i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi.

Villkor och ytterligare information om Produktskydd

Produktskyddet beviljas av Pohjola Försäkring Ab.

Priority Pass-medlemskap

  • I OP Platinum-kortet ingår ett Priority Pass-medlemskap, som ger dig och tre personer i ditt ressällskap rätt att avgiftsfritt använda lounger på hundratals flygplatser. Med Priority Pass-medlemskapet får du fritt tillträde till över 1 400 lounger världen över. På Helsingfors-Vanda flygplats har du tillgång till två Aspire-lounger och non-Schengen områdets Plaza Premium Lounge.
  • Du kan få de avgiftsfria loungebesöken med ditt OP Platinum-kort eller med OR-koden på medlemskortet i den digitala appen Priority Pass. Fysiska Priority Pass-kort upphör att användas 30.11.2023.
  • Kom ihåg att alltid informera loungen om att ditt OP Platinum-kort omfattar Priority Pass-medlemskap. Det ger dig och tre medresenärer kostnadsfritt tillträde till loungen.
  • Loungerna ser du på Priority Pass-medlemskapets webbsida och i appen. 
  • Loungerna på Helsingfors-Vanda flygplats finns nära dessa portar:
    • Aspire Lounge, Schengen-område 13 och 27
    • Plaza Premium Lounge, Non-Schengen område 40 

Hur kommer jag igång med Priority Pass-appen?

  1. Du måste först registrera dig. Det gör du smidigast på prioritypass.com/op, anvisningar nedan.
  2. Under registreringen behöver du ditt OP Platinum-kort och OP:s Mobilnyckel eller nyckeltalslistan. Registreringen sker på engelska.
  3. I samband med registreringen görs en täckningsreservering på 1 euro, som inte debiteras. Försäkra dig om att ditt OP Platinum-kort godkänner betalningar på nätet och applikationer. Kortinformation på fysiska Priority Pass-kort som upphör att användas behövs inte.

Hur ska jag gå tillväga om jag redan tidigare har registrerat mig i applikationen med ett fysiskt Priority Pass-kort?

Om du har registrerat dig i Priority Pass-applikationen före 1.11.2023 genom att använda det fysiska Priority Pass-kortet, måste du skapa ett nytt konto så att du får ett digitalt Priority Pass-kort till ditt förfogande.

  • Börja med att skapa ett nytt konto genom att logga ut från Priority Pass-applikationen.
  • Skapa ett nytt konto och registrera dig enligt anvisningen “Hur registrerar jag Priority Pass-applikationen för mitt bruk?” 
  • Du kan när du skapar ett nytt konto använda samma e-postadress som med ditt gamla konto. Din användarkod måste vara ny.

Välj hur du vill registrera dig:
Registrera dig på prioritypass.com/op:

  • På webbplatsen kan du registrera dig med en webbläsare antingen på din dator, surfplatta eller din telefon.
  • Välj “Submit”.
  • Lägg till ditt OP Platinum-kortets credit-nummer i fältet “Payment Card Number”, skapa ett användarkonto och fyll i de personuppgifter som begärs.
  • I samband med det görs en täckningsreservering på 1 euro, som inte debiteras.
  • Efter registreringen ser du på webbsidan en QR-kod, med vilken du får tillträde till loungen.
Registrera dig med mobilappen Priority Pass
 
  • Ladda ner Priority Pass-mobilappen i din telefon via appbutiken. Välj i Priority Pass-appen “Activate your account”
  • Lägg till ditt OP Platinum-kortets credit-nummer i fältet “Payment Card Number”, skapa ett användarkonto och fyll i de personuppgifter som begärs.
  • I samband med det görs en täckningsreservering på 1 euro, som inte debiteras.
  • Efter registreringen ser du i appen en QR-kod, med vilken du får tillträde till loungen.
Hur gör jag vid loungen?
Från 1.11.2023 får du tillträde till loungerna på flygplatserna genom att visa ditt OP Platinum-kort eller genom att börja använda Priority Pass-appen.
 
Fysiska Priority Pass-kort används inte längre efter 30.11.2023.
 
När du använder Priority Pass-medlemskap med ditt OP Platinum-kort
 
  • Kom ihåg att informera loungen om att du har ett OP Platinum-kort som omfattar Priority Pass-medlemskap.
  • Du behöver även ditt boardingkort för att få tillgång till loungen.
  • Kundservicepersonalen i loungen registrerar loungebesöket med ditt OP Platinum kort när du kommer till loungen.
  • Du kan avgiftsfritt ta med dig tre medresenärer under ditt besök i loungen.
  • Observera: Om loungebesöket besöks av fler personer än dig och tre personer i ditt resesällskap, debiteras 30 euro/person för dem med credit-sidan på ditt kort. 
    • I det här fallet bekräftar du debiteringen på terminalenheten i loungen. Om du inte tidigare registrerat dig som Priority Pass-medlem, ska betalningen bekräftas på samma sätt som vid inköp på nätet, med Mobilnyckel eller nyckeltalslista. 
 
Om du vill kan du även använda Priority Pass-appen
 
  • Från 1.11.2023 kan du också börja använda appen Priority Pass. 
    • I appen finns ett digitalt Priority Pass-medlemskort som QR-kod. Du får tillträde till loungerna genom att visa QR-koden.  
    • Om du vill använda QR-koden, aktivera ditt Priority Pass-medlemskap genom att registrera dig i appen eller på webbsidan innan du åker på resa. Registreringen sker på engelska.
    • Anvisningar för registreringen finns på denna sida ovan vid Hur får jag appen Priority Pass? 
 

Data- och ID-skydd

I Data- och ID-skydd ingår för OP Platinum-kunder den prisbelönta F-Secures Total-tjänst samt applikationerna i anslutning till den. 

Tjänsten utökades 1.12.2023 med en VPN-anslutning, dvs. integritetsskydd på nätet. Om du redan använder Data- och ID-skydd, syns VPN i F-Secure-applikationens meny i din smarttelefon, surfplatta och dator och du kan ta funktionen i bruk.

Vad ingår i Internet Security, det vill säga virusskyddet?
 
  • Internet Security skyddar utöver mot virus dessutom mot utpressnings- och spionprogram, infekterade e-postbilagor och andra skadliga program. Det prisbelönta skyddet och prestandan säkerställer att dina apparater hålls rena och snabba – oavsett om du använder PC, Mac, Android eller iOS. 
  • Skyddet av bankfunktioner skyddar dina förbindelser och kontrollerar alla webbplatser som du går in på, så att du kan använda nätbutiker och nätbanker tryggt. Det förhindrar otrygga applikationer och webbplatser automatiskt, så att ingen kan kapa din nätbankssession.
  • Bläddra på internet utan oro för att du hamnar på skadliga webbplatser. Dataskyddet hindrar tillträde till kända webbplatser som sprider skadliga program eller försöker stjäla dina uppgifter. Färgspecifika sökresultat hjälper dig att ta en lång omväg kring tvivelaktiga webbplatser. 
Vad ingår i ID Protection, det vill säga ID-skyddet? 
 
  • ID Protection skyddar ditt lösenord och din identitet på nätet
  • Börja övervakningen av dina personuppgifter genom att ge din e-postadress. Du kan också lägga till din personbeteckning, ditt kreditkortsnummer, ditt telefonnummer och flera andra olika personuppgifter för övervakning.  
  • Uppföljningen börjar från den stund då du lägger till den första e-postadressen i mobilapplikationen. Genom att låta kombinera uppföljning av det mörka nätet med det arbete som informationssäkerhetsexperter gör är du den första som får veta om dina personuppgifter har läckt ut på nätet.  
  • Du får genast ett meddelande och expertanvisningar, om dina personuppgifter avslöjas vid en informationsläcka. Du kan snabbt svara på risken, och du kan hindra informationsläckage från att förvandlas till identitetsstöld.  
  • Ta vara på dina lösenord och spara dem på ett säkert ställe. Skapa starka lösenord och fyll i dem automatiskt i dina favorittjänster. Sköt betalningar på nätet ännu säkrare än förut. 
När lönar det sig att kontakta stödet vid identitetsstöld?
 
  • Vid identitetsstöld får du situationsanpassat stöd för att minimera skadorna samt råd för att avvärja många olika nätbrott.  
Stödet vid identitetsstöld hjälper dig i följande situationer:
 
  • du får larm om dataläckage
  • du träffar på skadliga program eller annan hackning
  • du vill minska ditt digitala fotavtryck
  • någon har tagit ett lån eller snabblån i ditt namn
  • du har gett dina personuppgifter till en tvivelaktig uppringare eller webbplats, du har tappat bort passet, plånboken, körkortet eller något annat viktigt dokument

Syftet med supporten vid identitetsstöld är att ge användaren råd om vad hen ska göra om hen råkar ut för en informationsläcka, nätfiske, skadliga program eller hackning.

Som en del av tjänsten ger F-Secure också råd vid vissa händelser som är jämförbara med informationsläckor, då exempelvis användarens plånbok eller pass stjäls. F-Secure ger även råd om informationssäkerheten.

F-Secure och OP ansvarar inte för att råden är felfria eller heltäckande. Tjänsten är en rådgivningstjänst, och varken F-Secure eller OP gör några myndighetsanmälningar eller andra anmälningar för användarens räkning. De ersätter inte heller pengar som gått förlorade.

Data- och ID-skyddets tjänster tillhandahålls av F-Secure.
  • Om du har OP:s koder: F-Secures prenumerationskod sänds till dig i ett separat meddelande till tjänsten op.fi och till OP-mobilen före utgången av april 2023.   
  • Om du inte har OP:s koder: För att kunna använda tjänsten behöver du OP:s koder, så att du får den prenumerationskod som du behöver för registreringen. Om du vill ha koderna, ber vi dig kontakta närmaste andelsbank. 

Hur gör jag när jag har fått prenumerationskoden?

  • När du har fått koden i ett meddelande till tjänsten op.fi och OP-mobilen ska du gå till F-Secure webbplatsen. Om du inte har ett F-Secure-konto, skapa nytt konto och gå vidare i enlighet med anvisningarna.
  • Om du redan har en annan F-Secure-produkt, logga in i tjänsten My F-Secure. Välj fliken Prenumeration, och mata in i punkten Hantera dina prenumerationer den prenumerationskod som du har fått från OP. Din gamla prenumeration avslutas då och din prenumeration ändras till Data- och ID-skydd och du kan fortsätta genom att ladda ner applikationen i dina apparater.

Hur ska jag göra om jag har problem med att registrera mig i F-Secures tjänst eller ändra en gällande prenumeration till en förmån som hör till OP Platinum-kortet?

  • Du får supportstöd i problemsituationer och kontakt med F-Secures kundtjänst på webbplatsen F-Secures Support.
Data- och ID-skyddets tjänster tillhandahålls av F-Secure.

Vilka är de utvalda förmånerna?

  • De nya, utvalda förmånerna gäller resor, mat och dryck, shopping, välbefinnande samt kultur och idrott. Förmånerna byts ut regelbundet med ungefär två månaders mellanrum. En förmånsperiod omfattar 5–6 olika förmåner.

Vem är de utvalda förmånerna avsedda för?

  • De utvalda förmånerna är avsedda endast för OP Platinum-kortinnehavarna. En del av förmånerna kan du utnyttja tillsammans med en familjemedlem eller vän.

Var ser jag de utvalda förmånerna?

  • Du ser och löser in dina förmåner i tjänsten op.fi. Logga in i tjänsten op.fi, välj Mina kort, OP Platinum och fliken Förmåner.
  • Senare kan du även se de utvalda förmånerna i OP-mobilen.

Försäkringen Biljettskydd ersätter teater-, konsert- eller evenemangsbiljetter om du inte kan delta på grund av sjukdom eller något annat allvarligt skäl upp till 3 000 euro. Biljettskyddet ersätter exempelvis biljetter du köpt till en fotbollsmatch eller en konsert om du insjuknar och inte kan gå på evenemanget och du har fått ett läkarintyg innan matchen börjar.

Du kan ansöka om ersättning från Biljettskyddet om du inte kan använda evenemangsbiljetter av följande skäl:

  • Du insjuknar eller blir allvarligt skadad och har ett läkarintyg.
  • Ditt fordon blir stulet eller du råkar ut för en olycka med det inom 48 timmar före evenemanget.
  • Du har ett inbrott i ditt hem eller om ditt hem får sådana översvämnings- eller brandskador att du måste stanna hemma.
  • Du flyttar över 100 km bort från evenemangsplatsen på grund av en ny arbetsplats.
  • Om du eller en närstående till dig avlider.
  • Biljettskyddet ersätter även evenemangsbiljetter till evenemang som arrangeras utomlands. 

Försäkringen Biljettskyddet beviljas av Inter Partner Assistance SA/AXA

Nödkontanter

  • Om ditt OP Platinum-kort skadas eller försvinner, kan du få nödkontanter så att din resa tryggas. Till exempel genom Visa Global Customer Assistance-tjänsten, kan pengar levereras till en närliggande bank eller valutaväxling inom tillgängligt saldo i händelse av en nödsituation.
  • Vid sådana situationer ska du kontakta OP Platinum-kundtjänsten på numret 0100 0510. Tjänsten är öppen dygnet runt alla dagar.

International SOS Assistance-tjänster

  • Visas International SOS Assistance-tjänster, tillgängliga 24/7 (telefon +44 208 762 8146), erbjuder medicinsk och hälsovård, juridisk och tolkhjälp.

Enligt konsumentskyddslagen kan du ansöka om att få pengarna tillbaka från kreditkortsbolaget vid situationer som gäller kredit-inköp och säljarföretagets avtalsbrott. Det är fråga om ett avtalsbrott exempelvis om en produkt eller en tjänst du köpt med kredit-funktionen är felaktig, försvinner under transporten eller om säljarföretaget går i konkurs innan du hinner få produkten.

Du kan också ansöka om att få pengarna tillbaka om flygbolaget eller researrangören går i konkurs eller om researrangören avbokar resan utan att ersätta kostnaderna.

För att bevisa säljarens avtalsbrott och för att sköta ärendet rekommenderar vi att du kontaktar säljarföretaget först. Gör omgående en reklamation till kreditgivaren då det är klart att säljaren begått ett avtalsbrott.

Så här gör du en reklamation till kreditbolaget

Förmåner som utgick 

  • Hole-in-one-försäkringen upphörde 30.4.2023
  • ID-skydd i händelse av stöld upphörde 30.4.2023
  • Det separata avbeställningsskyddet vid resa utan orsak upphörde 30.4.2023
  • Nyckeltjänsten upphör 30.11.2023
  • Concierge-tjänsten upphör 30.11.2023

OP Platinum kundtjänst 0100 0510 (öppen dygnet runt)

  • Välj 1: OP Platinum-kunders kortkundtjänst, öppen dygnet runt 
  • Välj 2: spärrtjänst, öppen dygnet runt 
  • Välj 3: Försäkringstjänster
    • Välj 1: Resenärförsäkring, öppen mån.–fre. kl. 9–16
    • Välj 2: Resgodsförsäkring och Produktskydd, öppen mån.–fre. kl. 9–16
    • Välj 3: Hyrbilsförsäkring och Biljettskydd, öppen mån.–fre. kl. 9–17 
  • Välj 4: F-Secures data- och ID-skydd
    • Välj 1: Börja använda tjänsten, öppen dygnet runt
    • Välj 2: F-Secure support, öppen mån.–fre. kl. 8–18
    • Välj 3: Hjälp vid identitetsstöld, öppen mån.–fre. kl. 8–18
  • Välj 5: Lounge-tjänster, öppen dygnet runt

Skaffa ett behändigt infokort till din telefon. På det ser du alla OP Platinum-förmåner och kontaktinformation för dem. I iOS-telefoner sparas infokortet i Apple Wallet och i Android-telefoner i YourWallet, som kan laddas ner via appbutiken. Ladda ner infokortet till din telefon på adressen op.fi/platinum-infokort eller genom att skanna QR-koden.

image

 

Information om kortet

 

  • OP Platinum-paketet kostar 50,00 euro per månad inklusive månadsavgiften för kortet 2,95 euro och de tilläggstjänster som ansluter sig till kortet, samt det valda faktureringssättet (inkl. avgiften för pappersfaktura).
  • Ränta 3 månaders euribor + 8,95 %, då krediten har skuld med ränta.
  • Kontoavgiften är 3,50 euro per månad då krediten har skuld med ränta.

Den effektiva räntan på en kredit på 2 000 euro i bruk är 19,44 % (07/24). I kalkylen har inte beaktagats ägarkundens rabatter eller dylika erbjudanden. Kalkylen har upprättats under antaganden om att månadsavgiften för kortet är 2,95 euro, kontoavgiften är 3,50 euro per månad, faktureringen sker med avgiftsfri e-faktura, krediträntan samt avgifterna och provisionerna är oförändrade hela kredittiden samt att krediten betalas tillbaka i 12 lika stora poster med en månads mellanrum. Den uppskattade totalkostnaden för krediten är 2 190,88 euro. 

Du kan ansöka om OP Platinum om
  • du är minst 23 år  
  • andelsbanken är din huvudsakliga bank 
  • du har 
    • regelbundna och tillräckliga löne- eller pensionsinkomster 
    • eller förmögenhet i form av placeringar eller insättningar 
  • du har skött dina penningaffärer klanderfritt 
  • du har tillräcklig betalningsförmåga 
  • du är fast bosatt i Finland. 
  • Kredit från 2 000 euro upp till 20 000 euro, kreditgräns enligt ditt behov och din betalningsförmåga.
  • Du väljer om du vill betala med debit-funktionen, så att inköpen debiteras ditt bankkonto direkt eller med credit-funktionen, så att du kan utnyttja kortets betalningstid eller kredit.
  • Du får i snitt 35 dagar räntefri betalningstid.
  • Du kan välja en förfallodag för bland fyra alternativ: den 7, den 15, den 23 eller den sista dagen i månaden.
  • Du kan ansluta K-Plussa-egenskapen till kortet.
  • Du kan ta ut kontanter vid kassorna i K-mataffärer och Tokmanni-butiker.
  • Med den kontaktlösa funktionen betalar du snabbt små inköp på högst 50 euro utan att du behöver knappa in din kod.
  • Du kan lätt följa upp dina korttransaktioner i OP-mobilen och op.fi-tjänsten.
  • Du kan samla besparingar varje gång du betalar med debit-funktionen, då du tar i bruk Sparbössan och funktionen Spara vid kortbetalning.

Samla Plussa-pengar behändigt med ditt OP-kort. Du kan enkelt ansluta K-Plussa-funktionen till ditt kort då du ansöker om kortet.

Betala tryggt på nätet Visa Secure (tidigare Verified by Visa)

Visa Secure (tidigare Verified by Visa) är en tjänst som gör det tryggare att betala på nätet. I tjänsten identifieras både köpmannen och köparen tillförlitligt. Du känner igen de nätaffärer som anlitar tjänsten på symbolen Visa Secure.

Börja betala mobilt Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay och Garmin Pay

Anslut ditt kort till Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay eller Garmin Pay. De är betalningsappar med vilka du kan betala i butiker, på nätet och i appar genom att endast använda din smartenhet. Du behöver varken ditt kort eller dina kortuppgifter när du betalar. 

Med Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay och Samsung Pay betalar du alltid med kontaktlös betalning utan kortkoden, också inköp på över 50 euro.

Du kan börja använda Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay eller Garmin Pay när du har OP:s koder för privatkunder. Observera att du ska vara minst 13 år för att använda Apple Pay och minst 16 år för att använda Google Pay, Samsung Pay eller Garmin Pay.

Läs mer om mobilbetalning

Du kan justera säkerhetsgränserna för ditt betalkort, höja kreditgränsen och göra betalningsplanen flexiblare enkelt på nätet eller i OP-mobilen. Kom också ihåg att utnyttja kortets förmåner!

Som ägarkund i andelsbanken samlar du OP-Bonus för:

  • Pengar på konton för sparande

  • Bolån, studielån och banklån med säkerhet

  • Fonder och fondanknutna försäkringar

  • Betalda premier för till exempel hem- och fordonsförsäkring eller fortlöpande reseförsäkring

OP-bonus används för bankens serviceavgifter och premier.

Kortet beviljas av OP Detaljkunder Abp, som också är försäkringstagare till de försäkringar som ingår i kortet samt avtalskund för kortets övriga tilläggstjänster.

Reseförsäkringen och Produktskyddet beviljas av Pohjola Försäkring Ab. Hyrbilsförsäkringen beviljas av försäkringsbolaget Inter Partner Assistance SA / AXA.

Lounge-tjänsterna tillhandahålls av Visa/Collinson.

Apple Pay erbjuds av Apple. Google Pay är ett varumärke som tillhör Google LLC. Samsung Pay tillhandahålls av Samsung. Garmin och Garmins logotyp är varumärken som tillhör Garmin Ltd eller dess dotterbolag och är registrerade i ett eller flera länder, inklusive USA. Garmin Pay är ett varumärke som tillhör Garmin Ltd eller dess dotterbolag.

 

Kortet beviljas av OP Detaljkunder Abp.