Hur får jag OP:s koder?
✓ Skaffa OP:s koder på kontoret eller digitalt
Om du inte har OP:s koder, ta med dig ditt pass eller identitetskort och titta in på vårt kontor. Om du redan har en annan finländska banks koder, kan du bli kund hos oss via nätet. Bli kund på nätet
Har du glömt din användarkod eller ditt lösenord?
✓ Ladda ner OP-mobilen för att börja använda Mobilnyckeln
Genom att börja använda OP-mobilen och Mobilnyckeln kan du sköta din ärenden enkelt och säkert i OP:s alla digitala tjänster – också när du identifierar dig i tjänsten op.fi med dator och webbläsare. Läs mer om OP-mobilen eller läs mer om Mobilnyckeln
✓ Gör samtidigt hela familjens ärenden smidigare
Visste du att barn kan använda våra digitala tjänster med mer begränsade funktioner? Läs mer om koder för minderåriga
Med dina koder och med fullmakt kan du också sköta ärenden till exempel för dina föräldrar när de blir gamla. Läs mer om att sköta ärenden för närstående
För vad kan OP:s koder användas?
- Du kan använda koderna för att identifiera dig i OP:s digitala tjänster och för att betala i nättjänster som har OP:s nätbetalningsknapp.
- Om du har ett identifieringsverktyg för stark autentisering, alltså en OP Användarkod, kan du också identifiera dig till exempel i den offentliga förvaltningens tjänster, såsom Suomi.fi, FPA och MittKanta. Med det kan du också verifiera din identitet och underteckna handlingar, såsom avtal och ansökningar.
- Med OP Företagstjänstkoden kan du identifiera dig enligt dina åtkomsträttigheter i OP:s digitala tjänster för företag och sköta ärenden för ett eller flera företag som du företräder.
Fem steg för en smidigare användning av koderna
Du använder koderna smidigt och säkert bara du lägger följande fem regler på minnet:
- Håll koderna hemliga. Om någon ber dig om dina koder eller om de begärs på en tvivelaktig webbplats, ska du inte ge dina koder. Varken banken, polisen, skattemyndigheter, butiker eller någon annan behöver dina koder – de enda som ber dig om dem är brottslingar. Förvara också dina koder så att ingen annan kommer åt dem.
- Spärra genast koder som kommit bort eller i fel händer? Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, om dina koder försvinner eller om en nätbedragare eller annan brottsling har fått reda på dem, ska du genast spärra koderna. Spärra dina koder genom att ringa OP:s kundtjänst 0100 0500 (msa/lna) eller OP Spärrtjänsten 0100 0555 (24 h, msa/lna).
- Om du besöker ett kontor i ett ärende som gäller koder, ta med dig ditt pass eller identitetskort. För ärenden som gäller identifiering behöver du alltid ditt pass eller identitetskort när du besöker kontoret. Läs mer om kraven på pass och om godtagbara identitetsbevis
- Kontrollera att det finns en personlig e-postadress som du använder sparad i dina uppgifter. Din kod måste vara ansluten till ditt eget, personliga telefonnummer där du kan ta emot textmeddelanden. Till det numret skickar vi vid behov ett textmeddelande med uppgifter om transaktioner som kräver tilläggsbekräftelse. Genom det försäkrar vi oss om att det är du själv som använder dina koder. Kontrollera att det finns en personlig e-postadress som du använder sparad i Mina uppgifter. Kontrollera dina uppgifter för telefonnumret för tilläggsbekräftelse
Beställning och hantering av koder
Du kan sköta de flesta ärenden som gäller koder i tjänsten op.fi. Via Hantering av koder kan du till exempel låsa dina koder, kontrollera ditt telefonnummer för tilläggsbekräftelse eller, om du använder nyckeltalslista, beställa en ny sådan.