Bedrägerier på nätloppisar

Populära nätloppisar är utmärkta platser för bedragare som är ute efter andras personuppgifter eller pengar, och de intet ont anande säljarna blir ofta bara glada när deras vara hittar en köpare. Man ska dock vara försiktig vid handel på nätloppisar så att man inte låter sig luras av de skickliga bedragarna.

Bedragaren är ofta en köpare – så här går ett typisk bedrägeri på nätloppisen till

  1. En köpare dyker upp på nätloppisen och visar intresse för varan du säljer. Hen föreslår ett nytt, enkelt sätt att ta emot betalningen eller ett sätt att leverera varan genom en leveranstjänst.
  2. Köparen kan vilja flytta samtalet till utanför nätloppisen, till exempel till WhatsApp eller e-posten. Ibland sker kommunikationen i nätloppisens egna chattfält.
  3. Köparen skickar en länk till dig som du ska använda för att bekräfta dina kortuppgifter och ta emot betalningen eller en länk för att ordna med leverans.
  4. Länken leder dock till en bluffsida som kan se ut som till exempel bankens eller leveranstjänstens webbplats. Om du matar in dina kortuppgifter och koder på sidan får köparen, eller bedragaren, tillgång till dem.
  5. När bedragaren har fått dina kortuppgifter och koder kan han försöka göra inköp med dem och ta över din mobilnyckel. Bedragaren kan också ta lån i ditt namn.

Köparen, eller bedragaren, kan i vissa fall istället skicka en länk och uppmana dig att installera till exempel en app för leveranstjänster. Länken innehåller dock en skadlig programvara som bedragaren kan använda för att ta över din enhet.

Tips om säker handel på nätloppisar

  • När du säljer varor på nätloppisar bör du läsa igenom tjänstens villkor och ta reda på hur den fungerar.
  • Kom ihåg att du aldrig behöver bekräfta inkommande betalningar. Säljaren behöver aldrig ange några andra uppgifter än kontonummer och/eller telefonnummer för att genomföra köpet.
  • Hantera all handel helt i nätloppisens egna app eller webbplats.
  • Läs noggrant igenom loppisappens varningar om du till exempel har klickat på en länk som du fått via ett meddelande och förflyttas utanför appen. Det kan vara ett varningstecken om att tjänsten inte ska användas på det sättet.
  • Skapa ett användarnamn som inte kan härledas till din e-postadress eller ditt fullständiga namn. På så sätt kan bedragare inte kontakta dig direkt via till exempel e-post.