Hur känner du igen ett bluffmeddelande?

Bedragarna använder sig av bluff-sms, bluffmejl, sociala medier och marknadsplatser för begagnade varor för att försöka komma åt andras pengar och personuppgifter. Du känner igen bluffmeddelanden med hjälp av följande tecken. Gör inte det du blir ombedd att göra i misstänkta meddelanden.

Kom ihåg att banker eller myndigheter aldrig ber dig om bankkoder eller betalkortsuppgifter via meddelanden eller länkar.

1. Känsla av brådska eller fara

I meddelandena försöker man lura i dig till exempel att det har gjorts en låneansökan i ditt namn, det finns fakturor som har gått till indrivning eller man har upptäckt ovanlig aktivitet på ditt konto. Avsikten är att göra dig nervös. Samtidigt uppmanas du att agera direkt för att skydda dina pengar eller uppgifter.

2. Betalnings- och inloggningslänkar

Bluffmeddelandet kan innehålla en länk som används för att uppmana dig till att logga in på din nätbank, genomföra en kortbetalning eller uppdatera dina personuppgifter. Länken kan leda till en banksida eller företagssida som ser äkta ut, men som i själva verket är falsk. Om du matar in dina uppgifter på sidan blir de tillgängliga för bedragarna.

3. Begäran om att bekräfta en inkommande betalning på ditt konto

Du behöver aldrig bekräfta inkommande betalningar när du tar emot pengar. En sådan begäran är falsk och du kan utsättas för dem bland annat på nätloppisar eller Messenger. Bedragaren påstår sig behöva dina bankkoder eller kortuppgifter för att bekräfta att du är rätt betalningsmottagare.

På Messenger kan sådana bluffmeddelanden komma i dina vänners namn om bedragaren har lyckats kapa vännernas konton. På nätloppisen kan meddelandet istället komma från ”köparen” som säger sig ha betalat varan och vill att du ska ange dina bankkoder eller kortuppgifter i ett länkformulär för att bekräfta mottagandet av pengarna.

4. Begäran om att ringa snarast

Ett bedrägerimeddelande kan även innehålla ett telefonnummer som du uppmanas att ringa till genast. Kontrollera alltid att du ringer rätt servicenummer på bankens eller företagets sida. Ring inte till bedragare!

5. Uppmaning att installera ett program eller en app

Ibland kan bedragaren uppmana dig att installera ett program i din telefon eller dator via en länk eller en bifogad fil. Gör inte det. Med hjälp av länkar eller bifogade filer kan bedragaren installera skadlig programvara i din enhet, genom vilken hen kan ta över din enhet och komma åt din nätbank.

6. Stavfel och udda webbadresser

Kontrollera alltid noggrant namnet på meddelandets avsändare och kontaktuppgifterna som visas i meddelandet. Innehåller till exempel e-postadressen några stavfel eller är det något konstigt med webbadressen till webbplatsen? Motsvarar kontaktuppgifterna i meddelandet uppgifterna på företagets officiella webbplats?

7. Otroliga och överraskande löften

En överraskande lottvinst eller ett otroligt bra placeringsobjekt? Var på din vakt vid löften om sådant som låter för bra för att vara sant. Storslagna löften är bedragarnas sätt att manipulera människor.

Hur kan ett bluffmeddelande se ut?