1. Ange säkerhetsgränser för dina konton
Säkerhetsgränsen fastställer hur mycket pengar som kan dras från ditt konto under ett dygn. Säkerhetsgränsen kan hindra att dina konton töms om en nätbedragare har fått tag på dina bankkoder.
Gör så här: Logga in i tjänsten op.fi. Välj Mina konton – Kontouppgifter och ändring av uppgifterna – Användningsbegränsningar. Om du använder OP-mobilen, loggar du in och väljer önskat konto på startsidan. Klicka sedan på kugghjulet högst upp till höger för att komma till kontots inställningar.
2. Ange säkerhetsgränser för dina kort
Säkerhetsgränserna för bank- och kreditkort kan hindra att dina konton töms om du blir bestulen på dina kort. Du kan justera säkerhetsgränserna efter dina konsumtionsvanor, och du kan alltid ändra dem. Om du till exempel inte brukar ta ut kontanter kan du ange noll för kontantuttag med kort.
Gör så här: Logga in i tjänsten op.fi. Välj Kort – Ändra säkerhetsgränser. Om du använder OP-mobilen, loggar du in och väljer önskat kort på startsidan. Klicka sedan på kugghjulet högst upp till höger för att komma till kortets inställningar.
3. Aktivera aviseringar i OP-mobilen
Aktivera aviseringar i OP-mobilen. Med hjälp av aviseringarna upptäcker du snabbt eventuella avvikande konto- och korttransaktioner och kan reagera i tid.
Gör så här: Logga in på OP-mobilen. Välj Kundrelation – Inställningar – Aviseringar och aktivera aviseringar. Kontrollera inställningarna i din mobiltelefon eller surfplatta så att OP-mobilen har tillåtelse att skicka aviseringar till dig.
4. Aktivera OP Kontomeddelande
Om du endast använder tjänsten op.fi eller inte använder OP:s digitala tjänster alls, kan OP Kontomeddelande hjälpa dig att hålla dig uppdaterad om kontotransaktioner och saldon. OP Kontomeddelande skickar ett textmeddelande till din telefon varje gång pengar kommer in på eller tas ut från ditt konto.
Gör så här: Ring vår kundtjänst eller besök närmaste bankkontor. Be kundrådgivaren att aktivera OP Kontomeddelande för ditt konto och kontrollera att telefonnumret i kunduppgifterna är korrekt. Du kan välja att få kontomeddelandena i realtid eller som en sammanfattning en gång om dagen.
5. Betala med kreditkort på nätet
Kreditkort (credit) ger ofta ett bättre skydd än bankkort (debit) om du inte får din köpta vara eller tjänst eller om säljaren på annat sätt bryter mot avtalet.
Gör så här: När du handlar på nätet bör du välja kreditkort (credit) som betalsätt. Kontrollera alltid webbplatsens tillförlitlighet innan du matar in dina uppgifter; finns det kontaktuppgifter och information om leverans och returer på webbplatsen? Är varornas eller tjänsternas priser rimliga? Sök gärna efter omdömen från andra användare av nätbutiken.
Läs mer om säkra kortbetalningar på nätet
6. Kontrollera alltid betalningsmottagarens uppgifter
När du gör en betalning på OP-mobilen eller i tjänsten op.fi ska du alltid kontrollera så att det angivna IBAN-numret är korrekt. På så sätt hamnar inte dina pengar på fel konto på grund av felaktigt kontonummer.
Gör så här: Kontrollera att kontonumret tillhör en tillförlitlig aktör och att du har angett numret korrekt. Om du väljer att använda e-faktura eller direktbetalning, behöver du inte ange uppgifter för betalningsmottagaren separat.
7. Läs noggrant igenom eventuell begäran om bekräftelse
Transaktioner som görs med dina bankkoder, till exempel betalningar, avtal, låneansökningar, bekräftas med mobilnyckeln eller en nyckeltalslista. En begäran om bekräftelse skickas alltid i realtid. Om kriminella har fått tag på dina betalkortsuppgifter eller bankkoder, kan du få en oväntad begäran om bekräftelse.
Gör så här: Kontrollera att alla uppgifter som anges i bekräftelsebegäran motsvarar den transaktion som du just då håller på att göra. Om uppgifterna inte stämmer, det vill säga om en enda uppgift är fel eller om du inte själv just då använder dina koder, ska du inte bekräfta transaktionen.
8. Skydda din smarta enhet eller dator
Se till att du skyddar din dator, surfplatta och smarttelefon. På så sätt skyddar du dina person- och bankuppgifter mot virus och skadliga programvaror som sprids av kriminella.
Gör så här: Skydda alla dina enheter med ett uppdaterat antivirusprogram och en brandvägg. Uppdatera regelbundet enheternas operativsystem och appar så att de är säkra. Använd alltid starka lösenord och aktivera tvåfaktorsautentisering om möjligt.
9. Säkerställ att samtalet från OP verkligen är från OP
Bedragare ringer även samtal i OP:s namn. Därför är det viktigt att säkerställa att du verkligen pratar med vår expert.
Gör så här: Om uppringaren säger sig ringa från OP kan du be om att få identifiera dig i kundtjänsten via OP:s mobilapp som du har på din enhet. Om det inte går att identifiera sig i mobilappen, ska du avbryta samtalet omedelbart. Ring därefter till vår kundtjänst 0100 0500 (lna/msa) och berätta vad som har hänt.
Vi ber dig aldrig om dina bankkoder eller att identifiera dig via länkar under ett pågående samtal.
Läs mer om att kontrollera ett samtal
10. Lär dig att känna igen vanliga bedrägerimetoder
Om du lär dig att känna igen de vanligaste bedrägerimetoderna kan du undvika dem och skydda dig själv.
Gör så här: Läs mer om vanliga sätt som bedragare använder för att få tag på andras bank- och personuppgifter via telefon, meddelanden eller på nätet. Du hittar mer information och anvisningar för att känna igen bedrägerier på vår webbplats. På vår webbplats och i OP-mobilen varnar vi dessutom om aktuella bedrägerier.
11. Identifiera dig i OP-mobilen med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning
Biometriska kännetecken som fingeravtryck eller ansiktsdrag ger ett ökat skydd för användare av OP-mobilen. De säkerställer att bara du kommer åt dina konton och uppgifter.
Gör så här: Logga in i OP-mobilen. Välj Kundrelation – Inställningar – Biometrisk inloggning. Följ anvisningarna för att aktivera identifiering med hjälp av ansiktsdrag eller fingeravtryck i OP-mobilen.