Kundrelation i OP



Aktivering av OP:s kod - Hur aktiverar jag min nya kod?

OP:s koder består av en användarkod, ett lösenord och en nyckeltalslista samt ett telefonnummer för tilläggsbekräftelse. 

Om du blir kund digitalt får du inom två vardagar efter att du har gjort din ansökan ett textmeddelande med anvisningar för hur du aktiverar användarkoden och lösenordet. Dessutom sänder vi nyckeltalslistan hem till dig per brev. I samband med att du får användarkoden får du också ett engångslösenord. Vid den första inloggningen blir du ombedd att byta lösenord. 

Din nya kod är i kraft genast och du kan logga in i OP:s digitala tjänster.

Att beställa tjänster och produkter – Hur beställer jag ett kort för ett nyligen öppnat konto?

När du blir kund hos OP digitalt, får du ett konto, OP:s koder och ett kort.  

Läs om hur du blir kund digitalt och hur du ansöker om ett kort 

När du är kund hos OP kan du eventuellt utvidga dina tjänster i OP:s digitala tjänster eller genom att boka en tid hos en expert.

Bli kund digitalt som myndig – vad frågar man mig, när jag blir kund hos OP?

Du kan bli kund hos OP digitalt genom att fylla i en ansökan i tjänsten op.fi. I ansökan frågas utöver dina kontaktuppgifter efter ett telefonnummer till vilket vi kan sända information per textmeddelande angående din kundrelation. Dessutom har bankerna en lagstadgad skyldighet att identifiera och känna sina kunder. Därför frågar vi i ansökan efter de uppgifter som lagen om penningtvätt förpliktar oss att fråga, uppgifter om medlen på kontot och skattskyldighet, så att våra kunder kan sköta sina ärenden tryggt. 

Läs mer om grunderna för bankens förfrågan på Finansinspektionens sidor

Du kan fylla i ansökan med finska nätbankskoder.

Avgifter i anslutning till kundrelationen – Vad kostar det att vara kund?

Som kund hos OP får du tillgång till omfattande banktjänster.  De serviceavgifter som uppstår beror på de tjänster som du har tillgång till samt på huruvida du har blivit ägarkund i andelsbanken.  

Till servicetariffen

Byte av bank – Hur överförs konton?


Med en fullmakt för överföring av kundrelationen kan du befullmäktiga din nya bank att överföra dina konton från den gamla banken. Om det finns flera kontohavare, måste de alla ge en fullmakt för överföringen av ett betalkonto.

Din nya bank

  • förmedlar fullmakten som du har undertecknat till din gamla bank
  • aktiverar de återkommande betaltjänst- och direktbetalningsuppdrag som du har i din gamla bank på ditt nya konto 

Din gamla bank

  • ger den nya banken, och på begäran också dig, en förteckning över dina återkommande kontotransaktioner för tretton månaders tid
  • avslutar tjänsterna enligt tidtabellen i fullmakten som du undertecknat
  • överför pengarna från kontot till kontot i den nya banken och avslutar betalkontot i den gamla banken.

Observera att tidpunkten för avslutningsåtgärderna kan infalla tidigast tretton bankdagar från det att fullmakten har upprättats.

Bankbyte – Jag håller på att byta bank. Vilka uppgifter måste jag ha med mig vid mötet?

När du ska byta bank ska du boka tid på nätet för ett möte eller för ett nätmöte. Mötet tar cirka en timme. Vi diskuterar vilka tjänster som passar dig och går igenom hur din kundrelation överförs från din nuvarande bank till OP.

Om du är en helt ny kund hos oss, kan du bli kund hos oss digitalt på förhand. I annat fall inleds kundrelationen vid mötet.

Bli kund digitalt

För att överföringen av kundrelationen ska gå smidigt, lönar det sig att ta med följande uppgifter om dina nuvarande banktjänster till det första mötet:

  • kontonumren
  • kreditkortsnumren
  • lånenumren och lånebeloppen
  • uppgifter om dina placeringsprodukter
  • försäkringsbrev

Kom också ihåg att vid behov på förhand fylla i ansökan om bolån på nätet.

Börja fylla i ansökan om bolån

Betalningsanmärkningar, kreditupplysningsregister – Vad är en betalningsanmärkning och vilka följder har den?

En obetald betalning leder till en betalningsanmärkning i kreditupplysningsregistret. Anmärkningen kan påverka möjligheterna att anlita bank- och försäkringstjänster. Anmärkningens inverkan på tillgången till tjänster beror på bank- eller försäkringstjänsten, antalet anmärkningar och anmärkningarnas natur.

Vår kundtjänst berättar mer om hur en betalningsanmärkning påverkar anlitandet av våra tjänster. Allmän information om betalningsanmärkningar finns på Försäkrings- och finansieringsrådgivningens (FINE) nätsidor.

Bli kund digitalt som myndig – jag har fyllt i en ansökan i tjänsten op.fi. Hur går behandlingen av ansökan vidare?

Du får ett textmeddelande med instruktioner om att gå tillbaka till tjänstens ingångssida och identifiera dig på nytt för att du ska få din användarkod och ditt lösenord.

Du får en nyckeltalslista per post inom en vecka efter att du har gjort ansökan. Efter det kan du börja använda OP:s koder.  

Övriga dokument i anslutning till din kundrelation sparas i op.fi:s eget arkiv.

Bli kund digitalt som myndig – Vem kan ansöka om att bli kund hos OP? När är det inte möjligt att bli kund digitalt? Hur återtar jag min ansökan?

Du kan bli kund hos oss utan att besöka kontoret om du är en myndig medborgare i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller dubbelmedborgare med medborgarskap i Finland och ett annat EES-land, du har en stadigvarande adress i Finland och dina kreditupplysningar är i skick. För att bli kund digitalt behöver du en telefon som kan ta emot textmeddelanden samt finländska bankkoder.

Om du redan har OP:s kod, till exempel för att sköta en annan persons eller en förenings kontoärenden, behöver du inte på nytt ansöka om att bli kund.

Du kan inte ansöka om att bli kund digitalt om

  • du är minderårig
  • du inte har en stadigvarande adress i Finland
  • dina kreditupplysningar inte är i ordning eller du har ett eget kreditförbud
  • din rättshandlingsförmåga har begränsats
  • din hemort är inte i Finland
  • ditt namn eller din personbeteckning finns på sanktionslistan.

Om du inte kan ansöka om att bli kund digitalt, kan du boka tid till andelsbankens kontor för att där ansöka om att bli kund.

Om du vill återta en ansökan som du gjort digitalt innan du beviljats OP:s koder, ska du kontakta vår kundtjänst.

Förmåner – Hur blir jag ägarkund och får tillgång till förmåner?

Alla våra kunder kan bli ägarkunder och det är lätt att ansluta sig på nätet, via vår telefontjänst 0100 0500 eller på närmaste andelsbankskontor. Då du ansluter dig betalar du en medlemsinsats, vanligtvis 100 euro, som är en engångsplacering - inga andra avgifter tas ut.

När du blir ägarkund, äger du en del av vår kooperativa OP och du får värdefulla förmåner och rabatt på banktjänster, försäkringar och tjänster för sparande och placering. Som ägarkund samlar du också värdefull OP-bonus för dina ärenden – rent av för hundratals euro per år.

Godtagbara identitetsbevis– Hur identifierar jag mig på kontoret?

En lista på de godtagbara identitetsbevisen finns i tjänsten op.fi.

Läs mer om godtagbara identitetsbevis

Öppna banktjänster för ett barn digitalt – När kan jag öppna tjänster för mitt barn digitalt? Hur återtar jag min ansökan?

Som förälder kan du öppna banktjänster för ditt barn digitalt om

  • barnet är minderårigt
  • barnet inte har en särskilt förordnad intressebevakare (vårdnadshavarna fungerar som intressebevakare)
  • barnet har personbeteckning och registrerat namn
  • barnet är medborgare i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller dubbelmedborgare med medborgarskap i Finland och ett annat EES-land
  • barnet har en stadigvarande adress och hemort i Finland
  • barnets namn eller personbeteckning finns inte på en sanktionslista

Om du ansöker om ett kort för barnet, ska barnet ha ett giltigt identitetskort eller pass utfärdat av finska myndigheter och ett eget telefonnummer som kan ta emot textmeddelanden.

Dessutom ska föräldrarna uppfylla följande kriterier:

  • den som påbörjar ansökan har OP:s koder
  • den andra föräldern har vilka som helst finländska bankkoder
  • föräldrarna är barnets officiella vårdnadshavare enligt befolkningsdatasystemet
  • föräldrarna har rättshandlingsförmåga
  • föräldrarna är myndiga
  • förälderns namn eller personbeteckning finns inte på en sanktionslista
  • föräldern har en stadigvarande eller tillfällig adress i Finland eller utomlands

Om du inte kan öppna tjänster för barnet digitalt, ber vi dig kontakta kundtjänsten. Kundtjänsten går igenom vad du behöver ha med dig till mötet och bokar en tid på kontoret åt dig.

Om du vill återta en ansökan som du gjort digitalt, kan en av föräldrarna låta bli att underteckna ansökan eller så kan du kontakta vår kundtjänst.

Nytt kontonummer – Vart måste jag meddela mitt nya kontonummer?

I samband med bankbytet byts också ditt kontonummer. Meddela ditt nya kontonummer till exempel till den som betalar din lön eller pension samt alla andra instanser som betalar dig återkommande betalningar. Observera att du ofta kan meddela ditt nya kontonummer också på nätet, till exempel på pensionsutbetalares, Skatteförvaltningens och FPA:s sidor.

OP-bonus – Vad är OP-bonus och hur samlas de?

Då du är ägarkund, samlar du OP-bonus för dina ärenden och med OP-bonus betalas tjänster som du använder. I OP:s digitala tjänster ser du hur mycket bonus du har samlat, till vad bonus har använts och hur mycket bonus du har kvar.

Ägarkunderna samlar OP-bonus för alla ärenden som ger rätt till bonus, t.ex. lån, besparingar, placeringar och försäkringspremier. Den OP-bonus som samlats räknas på basis av de månatliga ärendena.

OP-bonus som samlats på bonuskontot används för de användningsobjekt som OP fastställt, såsom banktjänster, försäkringspremier samt OP-Fastighetscentralens provisioner och arvoden för juridiska tjänster. Avgifterna och provisionerna betalas automatiskt helt eller delvis med bonus beroende på hur mycket bonus det finns att använda.

Sköt ärenden på nätet - Hur sköter jag mina ärenden med OP:s kod också i andra aktörers tjänster?

Med OP Användarkod kan du identifiera dig i OP:s tjänster och dessutom i tjänster som tillhandahålls av andra, till exempel på FPA:s och skatteförvaltningens sidor. Med OP tjänstkoderna kan du sköta dina ärenden i alla OP:s digitala tjänster.

Flyttat till Finland – hur blir jag kund?

Inled öppnandet av banktjänster genom att fylla i en blankett med de uppgifter som behövs innan vi möts på banken. När du har fyllt i blanketten kontaktar vi dig per telefon och bokar tid för ett möte på kontoret.  

Läs närmare anvisningar

Öppna banktjänster för ett barn digitalt – Vilka uppgifter behöver jag för att öppna tjänster för ett barn?

Som förälder kan du öppna tjänster för ditt barn digitalt genom att fylla i ansökan i tjänsten op.fi. Om du beställer ett kort åt barnet, ber vi i ansökan om barnets telefonnummer till vilket vi kan skicka en bekräftelsekod per textmeddelande. Om du beställer ett kort, ska barnet också ha ett giltigt identitetsbevis (pass eller identitetskort), och en bild på det ska bifogas till ansökan.

Dessutom har bankerna en lagstadgad skyldighet att identifiera och känna sina kunder. Därför frågar vi i ansökan efter de uppgifter som lagen om penningtvätt förpliktar oss att fråga gällande kontomedel och skattskyldighet, så att våra kunder kan sköta sina ärenden tryggt.

Läs mer om grunderna för bankens frågor på Finansinspektionens webbplats 

Öppna banktjänster för ett barn digitalt – Jag har fyllt i ansökan i tjänsten op.fi. Hur går behandlingen av ansökan vidare?

En av föräldrarna fyller i ansökan i tjänsten op.fi. Den andra föräldern undertecknar ansökan inom 10 vardagar. Den andra föräldern kan underteckna ansökan via samma sida där den förälder som påbörjade ansökan fyllde i den. På sidan finns en separat punkt "Underteckna ansökan". När föräldrarna har undertecknat ansökan, öppnas tjänsterna. Kortet och dess PIN-kod sänds hem inom 1–2 veckor.

Om föräldrarna inte undertecknar ansökan, stängs den och tjänsterna öppnas inte. 

Öppna banktjänster för ett barn digitalt – Kan jag fylla i ansökan om barnet har fler än två vårdnadshavare?

Det är möjligt att fylla i ansökan om barnet har flera vårdnadshavare. I så fall ska alla vårdnadshavare med sina bankkoder godkänna att tjänsterna öppnas digitalt för den minderåriga.

Öppna banktjänster för ett barn digitalt – Kan jag fylla i ansökan om jag är ensamförsörjare?

Det är möjligt att fylla i ansökan om barnet har bara en vårdnadshavare.

Öppna banktjänster för ett barn digitalt – Kan jag fylla i ansökan om vi har ett avtal om delad vårdnad?

Det är möjligt att fylla i ansökan också i en sådan situation. I så fall ska alla vårdnadshavare med sina bankkoder godkänna att tjänsterna öppnas digitalt för den minderåriga.

Byte av bank – Hur överför jag mina inkomster och utgifter till en ny bank?

När du undertecknar fullmakten för överföring av kundrelationen, överför vi dina ärenden enligt din fullmakt till OP och avslutar vid behov dina tjänster i din nuvarande bank.

Vi överför de betalningar som går regelbundet från ditt konto, återkommande betaltjänstuppdrag och direktbetalningsavtal till ditt nya konto enligt avtal.

Om du har gällande e-fakturor, rekommenderar vi att du själv aktiverar dem på ditt nya konto.

Kom också ihåg att förmedla numret på det betalkort som anslutits till det nya kontot till de appar du använder och till de tjänsteleverantörer vars betalningar du vill att ska debiteras det nya kontot. Beträffande inkomster (till exempel lön eller pension) som betalas in på ett konto i OP ska du meddela ditt nya kontonummer till alla dem vars betalningar du vill få in på ditt nya konto.