Låneändringar i bolån, studielån eller banklån
Amorteringsfrihet
Om din livssituation och därmed din lånebetalningsförmåga ändras på ett avgörande sätt, kan du ansöka om amorteringsfrihet för ditt lån. Under en amorteringsfri period håller du en paus i amorteringen av lånekapitalet och betalar endast räntorna på lånet.
Du kan ansöka om amorteringsfrihet för bolån, studielån och banklån. För de här lånen kan du inte ansöka om en betalningsfri månad.
Amorteringsfrihet kan vara till hjälp tillfälligt, men det lönar sig att ansöka om amorteringsfrihet efter övervägande. Amorteringsfriheten påverkarbetalningen av lånet till exempel genom att lånetiden kan förlängas eller att de följande betalningsposterna kan vara större.
Ändringar i låneamorteringen eller förfallodagen
Du kan ansöka om ändring i amorteringens andel av betalningsposten och i betalningens förfallodag i OP:s digitala tjänster.
Skicka din ansökan senast fyra veckor dagar före förfallodagen du önskar. Då kan vi behandla din ansökan så att ändringarna träder i kraft från den förfallodag du önskar.
Om du inte har fått vårt beslut om din ansökan före förfallodagen för nästa betalningspost, betala posten normalt. Ändringarna gäller då från och med därpå följande förfallodag.
Vi kontaktar dig om vi behöver ytterligare information angående din ansökan. Observera att vår kundtjänst inte kan påskynda behandlingen av ansökan.
Ansök om ändring i låneamorteringen eller förfallodagen
Låneräknaren är en behändig hjälpreda då du vill räkna ut en lämplig amortering. Ett lämpligt belopp är vanligen 25–30 procent av nettoinkomsterna per månad, eftersom du efter lånebetalningen borde ha tillräckligt med pengar också för att leva och spara. Den rekommenderade lånetiden för bolån är högst 20–25 år och för konsumentkrediter 5 år.
Byte av referensränta
Du kan be om byte av referensränta i chatten med OP Aina. Banken kontaktar dig vid behov.
Be om byte av referensränta i god tid. Ändringen träder i kraft följande räntejusteringsdag om du ansöker om byte av referensräntan minst 14 dagar före räntejusteringsdagen.
Om referensräntan byts i samband med räntejusteringen debiteras för det endast en avgift enligt tariffen. Avgiften kan betalas med ägarkundens OP-bonus. Om bytet av referensränta inte sammanfaller med räntejusteringen och om räntenivån har sjunkit kan banken ta ut en ränteskillnadsersättning av dig.
Läs mer om de olika referensräntorna
Byte av debiteringskonto för lån
Du kan byta debiteringskonto för lånet genom att sända oss ett meddelande i tjänsten op.fi eller OP-mobilen. Ange följande i meddelandet:
- numret på ditt lån,
- begäran om byte av debiteringskonto för lånet och
- numret på det nya debiteringskontot.
Det nuvarande debiteringskontot ser du på sidan Betalningsplan. Debiteringskontot för lånet ska vara ett OP-brukskonto där du är kontohavare. Om lånet står i flera personers namn och om vi behöver de andras godkännande, kontaktar vi dem.
Om du inte har OP:s koder kan du boka tid på kontoret för att be om byte av debiteringskontot.
Så här går en ändring av betalningsplanen till
- För ändringen debiteras en avgift i enlighet med bankens servicetariff. Om du har OP-bonus, används bonus för avgiften. Avgiften för ändringen kan debiteras genast, men senast i samband med följande betalningspost. Kontrollera avgiften som tas ut för ändringen i bankens tariff.
- Logga in i tjänsten op.fi med dina koder och välj det lån som du vill göra en ändring för.
- Var beredd på att lämna uppgifter bland annat om dina inkomster och utgifter i ansökan. Observera att alla gäldenärer måste godkänna ansökan. Vissa ändringar kräver godkännande av borgensman eller pantsättare.
- Du underrättas med ett meddelande om att ansökan har godkänts eller avslagits. Om du inte har fått vårt beslut om din ansökan före förfallodagen för nästa betalningspost, betala posten normalt. Det går inte att se hur behandlingen av ansökan framskrider, utan du får vänta på att vi kontaktar dig. Vi behandlar din ansökan så snabbt som möjligt.
Låneändringar som gäller kreditkort
Kort
Vad händer om jag inte kan betala en faktura senast på förfallodagen?
Du kan ändra månadsbetalningen eller förfallodagen för kommande fakturor i självbetjäningskanalen, men en faktura som redan upprättats ska betalas som sådan.
Om du vill kan du kontakta vår kundtjänst på numret 0100 0500 (mån.–fre. 8–19). Om du inte klarar av att följa den betalningsplan som vi har avtalat om, ska du ringa direkt till vår kreditbevakning på numret 010 252 7750 (mån.–fre. 9–15).
Kreditkortsfaktura | Vanliga frågor om kreditkorts fakturering | OP
Låneändringar i Flex- och Specialkredit samt OP Exaktkredit
Betalningsfri månad
Du kan utan separat ansökan få en betalningsfri månad per år för Flexkredit, Specialkredit och OP Exaktkredit. Under den amorterar du inte på krediten och betalar inga räntor. För betalningsfriheten debiteras inga kostnader. Den betalningsfria månaden är samma kalendermånad varje år.
Läs om hur du kan göra ändringar i krediter utan säkerhet
Ändring av betalningsposten för Flex- och Specialkredit
Du kan ändra endast kommande betalningsposter som ännu inte har fakturerats.
- Logga in i op.fi med dina koder och välj det lån som du vill ändra.
- Fyll i och spara uppgifterna.
Övriga ändringar
Du kan ändra betalningsplanen genom att ringa kundtjänsten 010 252 7450, mån.–fre. 8–16.30.
Låneändringar i OP Företagsbankens avbetalningsfinansiering för bil samt i engångs- och kontokredit
Bilfinansiering
Om du har tillfälliga betalningssvårigheter kan du be om betaltid för din faktura. I första hand erbjuder vi en förlängning på 20 dygn för betalning av fakturan. Du kan be om betaltid genom att ringa vår kundtjänst: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30).
Om flyttning av fakturans förfallodag inte löser de tillfälliga betalningssvårigheterna kan du av vägande skäl ansöka om amorteringsfrihet för avbetalningsavtalet i högst tre månader i taget.
I samband med ansökan om amorteringsfrihet ber vi dig om en utredning över din försvagade skuldbetalningsförmåga. Vi följer bankens allmänna processer och kriterier när ändringar i betalningsplaner beviljas.
Du kan ansöka om amorteringsfrihet i OP:s nättjänst för finansiering för den avbetalningsfinansiering för bil som OP Företagsbanken beviljat.
Om du är allmänt oroad över din skuldbetalningsförmåga kontakta vår kundtjänst snarast möjligt: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30).
Engångs- och kontokredit
För Engångs- och kontokredit kan du få två betalningsfria månader per kalenderår. Du kan utnyttja en betalningsfri månad om fakturan ännu inte har förfallit till betalning. Betalningsfria månader får inte infalla under en räntefri eller amorteringsfri period. Observera att de betalningsfria månaderna inte kan infalla efter varandra. Om du vill lägga till betalningsfrihet till avtalet ber vi dig kontakta vår kundtjänst 010 252 5811.
Om du har tillfälliga betalningssvårigheter kan du ansöka om en tillfällig minskning av månadsposten för din kredit i OP:s nättjänst för finansiering.Observera att i kontokrediter spärras användningen av kontot till följd av en beviljad minskning av månadsposten. Via vår kundtjänst kan du ansöka om att få kontokrediten öppnad på nytt när månadsposten har återställts till det normala.
Du kan ansöka om ändring i betalningsplanen av vägande skäl, till exempel betydligt försvagad betalningsförmåga eller allvarlig sjukdom. Du kan göra ansökan i OP:s nättjänst för finansiering. Ring vid behov vår kundtjänst 010 252 5811.
Gå till OP:s nättjänst för finansiering (på finska)
OP Lasku
Vad ska jag göra om jag inte kan betala minimimånadsbetalningen?
Skicka ett meddelande från OP:s nättjänst för finansiering. Du hittar tjänsten på OP:s webbplats i avsnittet Tjänster, som finns under rubriken Lån på huvudmenyn. Tjänsten är finskspråkig. Välj "Muu asiakkuuteen liittyvä aihe" som ämne och berätta om din situation. Vi tar kontakt med dig.
Samtalsavgifter
För samtal till kundservicetelefonnummer tar vi ut normal lokalnätsavgift (lna) eller mobilsamtalsavgift (msa) enligt den inhemska operatörens tariff.