Ett säkert sätt att kontrollera att ett samtal kommer från OP Gruppen
Om du använder OP:s mobilapp kan du nu kontrollera att ett samtal till dig verkligen kommer från andelsbanken, Pohjola Försäkring eller OP-Livförsäkring. När du kontrollerar samtalet ser du i OP-mobilen eller OP-företagsmobilen förnamnet på den person som ringer, från vilken företag samtalet kommer och tidpunkten för samtalet. Samtidigt får vi också bekräftat att vi pratar med rätt kund.
Du kan kontrollera samtal i OP:s mobilapp då du använder OP:s koder. Appen, alltså OP-mobilen eller OP-företagsmobilen, kan du ladda ner i din telefon eller datorplatta. Samtal kan alltså inte kontrolleras med webbläsare på datorer.
Se till att du har den senaste versionen av appen. Du kan ladda ner och uppdatera OP-mobilen eller OP-företagsmobilen via App Store eller Google Play.
Så här kontrollerar du ett samtal i OP-mobilen
Under ett samtal kan tjänstemannen föreslå – eller du begära – att samtalet ska bekräftas. Efter det kan du kontrollera samtalet så här:
- Håll igång samtalet och öppna OP-mobilen. Logga inte in.
- Tryck på Anvisningar och inställningar och sedan på Kundtjänst och Kontrollera samtalsuppgifter.
- Om du redan är inloggad i OP-mobilen, väljer du Kundrelation och sedan Kundtjänst och Kontrollera samtalsuppgifter.
- Nu ser du vem som ringer och varifrån.
- Om uppgifterna om uppringaren stämmer, kan du bekräfta att du sköter ärenden per telefon med OP:s kundrådgivare.
- Gå tillbaka till det pågående samtalet.
Så här kontrollerar du ett samtal i OP-företagsmobilen
Också i OP-företagsmobilen börjar kontrollen av ett samtal genom att tjänstemannen eller du begär att samtalet ska kontrolleras. Efter det kan du kontrollera samtalet så här:
- Håll igång samtalet och öppna OP-företagsmobilen. Logga inte in.
- Tryck på menyn uppe i vänstra hörnet, sedan på Kundtjänst och Kontrollera samtalsuppgifter.
- Nu ser du vem som ringer och varifrån.
- Om uppgifterna om uppringaren stämmer, kan du bekräfta samtalet med tjänstemannen.
- Gå tillbaka till det pågående samtalet.
Så här försäkrar du dig om att dina ärenden sköts på ett säkert sätt när vi ringer dig
När vi ringer dig, gäller samtalet vanligen ett nätmeddelande som du har skickat eller något annat ärende som är aktuellt för dig. Var alltid misstänksam om någon under ett samtal ber om nätbankskoder, lösenord eller till exempel numret på ett kort. Banken eller myndigheter ber aldrig om sådana. Vi skickar aldrig heller under samtal betalningar, identifieringar eller inloggningar i op.fi som ska bekräftas.
Om du misstänker att du blivit uppringd av en bedragare, ska du avbryta samtalet och ringa vår kundtjänst 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Du når oss också via nätmeddelande eller chatten och på OP:s kontor.