Tillgänglighetsutlåtande för OP-företagsmobilen

Det här utlåtandet gäller tillgängligheten hos applikationen OP-företagsmobilen. OP-företagsmobilen är en mobilapplikation från företag som ingår i OP Gruppen. I OP Gruppen ingår OP Andelslag, dess koncernföretag (såsom OP Företagsbanken Abp, Pohjola Försäkring Ab, OP-Livförsäkrings Ab och OP-Tjänster Ab), OP Andelslags medlemsbanker, Andelsbankernas Ömsesidiga Försäkringsbolag, OP-Eläkesäätiö, OP-Eläkekassa samt nuvarande och framtida företag, sammanslutningar och stiftelser i vilka minst en av de organisationer som nämnts ovan ensam eller tillsammans med någon annan som nämnts ovan utövar ett bestämmande inflytande.

OP-företagsmobilens tillgänglighet har bedömts av experter på tillgänglighet som utför uppdrag av projektnatur. Dessutom har fortlöpande självbedömning gjorts gällande applikationens tillgänglighet. 

Bedömningen av tillgänglighet har gjorts med skärmläsaren VoiceOver i en iOS-enhet och skärmläsaren Talkback i en Android-enhet.

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Det här tillgänglighetsutlåtandet har utfärdats första gången 15.6.2021 och därefter uppdaterats regelbundet, senast 31.1.2025.

OP-företagsmobilens tillgänglighetsstatus

Det finns brister i OP-företagsmobilens tillgänglighet och applikationen uppfyller inte till alla delar tillgänglighetskraven. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan. Om ingen enhet har specificerats för problemet som uppdagats, så förekommer problemet vid användning av såväl iOS- som Android-enheter. Målet är att korrigera brister i tillgängligheten så snart som möjligt efter att de upptäckts.

I OP-företagsmobilen finns många tillgängliga tjänster och avsnitt, som är enkla att använda. De här tjänsterna och avsnitten är ingångssidan, ingångssidans favoriter, kontohändelser, samt kortvyer, inklusive kortens säkerhetsgränser, korthändelser och kortinställningar. Därtill är tillgängliga vyer ingångssidorna för placeringar och finansiering.

Innehåll som inte är tillgängliga

Allmänt

OP-företagsmobilen har några tillgänglighetsbrister, som upprepas i flera olika vyer. OP-företagsmobilen har också några brister beträffande allmän tillgänglighet och användbarhet, som dock inte bryter mot något av WCAG-kraven. En del av tillgänglighetsbristerna förekommer såväl i iOS- som i Android-enheter, en del förekommer endast på den ena plattformen.

Alla PDF-dokument som kan öppnas från applikationen är inte tillgängliga.  Pdf-filer som öppnas i applikationen kan inte zoomas tillräckligt utan att använda en rörelse med två fingrar. I vissa situationer har läsningsordningen för pdf-filer i iOS-enheter inte specificerats och i Android-enheter hanterar skärmläsaren allt innehåll i pdf-filerna som ett objekt. Utöver de här bristerna finns också andra tillgänglighetsbrister i dokument som har tagits fram med gammal teknik. De här dokumenten finns också att få i pappersform, vilket gör dem tillgängliga.

En användare av OP-företagsmobilen loggas automatiskt ut när applikationen inte används aktivt inom fem minuter (tidsutlösning som fastställts i det andra betaltjänstdirektivet (PSD2)). Ingen varning ges om den automatiska utloggningen i förväg. 

Applikationen har vissa egenskaper där innehåll i nättjänsten op.fi används inbäddat i mobilapplikationen (till exempel Boka tid för ett möte, nätmeddelanden, skadeanmälningar). De här vyerna uppfyller inte tillgänglighetskraven för alla delar, och stöder inte de inställningar för tillgänglighet som tillhandahålls av enheten, som ökning av textstorleken, mörkt tema och ökning av textens kontrast. Personer som använder skärmläsare kan ha svårigheter att uppfatta när det är fråga om innehåll i op.fi som är inbäddat i applikationen. 

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer 
  • WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns 
  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text 
  • WCAG 1.4.4 Förändring av textstorlek 
  • WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
  • EN 11.5.2.5

Aktivering och inloggning

De tillgänglighetsbrister som finns definierade under punkten Allmänt i det här utlåtandet syns även vid användning av Mobilnyckeln och vid inloggning på OP-företagsmobilen. Därtill finns det brister som gäller för en begränsad användargrupp. De här användarna har inga användarkoder från OP, med de har ett betalkort från OP och de bekräftar nätköp som har genomförts med kortet med Mobilnyckel.

För den här begränsade användargruppen gäller följande brister:

  • När mobilnyckelns PIN-kod ska matas in på en Android-enhet, följer inte tangentbordet den metod för textinmatning som fastställts i inställningarna. Dessutom visas anvisningarna för att mata in koden först efter fältet.
  • När användaren av Android-enheten väljer representationsprofil, visar skärmläsaren inte med vilken roll användaren sköter ärenden.
  • I några fall finns flera stycken av text i ett textelement
  • Laddningsanimationen läses inte av skärmläsaren
  • EN 11.5.2.15
  • EN 11.6.2
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Ordning som påverkar betydelsen
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.7 Synligt fokus
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Dagliga penningaffärer

Ny betalning

Följande tillgänglighetsbrister gäller Android-enheter. Felmeddelandena som behövs ges inte i alla vyer och förfallodagen måste väljas i en kalender, vilket kan vara utmanande för skärmläsare. Information om att en betalning är sen är inte automatiskt associerad till de andra uppgifterna om betalningen, vilket kan vara problematiskt för personer som använder skärmläsare. En del av uppgifterna är endast visuellt markerade. De tillgängliga namnen för vissa tangenter kan vara svåra att förstå. Alla knappar har inte specificerats programmässigt eller så har de specificerats felaktigt. Obligatoriska fält är inte markerade. 

Därtill förekommer tillgänglighetsbrister i betaltjänsterna. De beskrivs i det här utlåtandet under punkten Allmänt.

  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde 
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer 
  • WCAG 3.2.2 Vid inmatning 
  • WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden 
  • WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter
  • WCAG 4.1.2 Namn, värde, roll
  • WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner

Internationella betalningar

Avsnittet Internationella betalningar är nästan tillgängligt. Tillgänglighetsbristerna i det beskrivs under Allmänt i det här utlåtandet.

Betalningar och e‑fakturor

I avsnittet Betalningar och e‑fakturor förekommer tillgänglighetsbrister som nämns under Allmänt.

Konton och kort

Konton och kort kan organiseras endast genom att markera och dra. Det framkommer tillgänglighetsbrister även i avsnittet Konton och kort. De beskrivs i avsnittet Allmänt i det här tillgänglighetsutlåtandet.

  • WCAG 2.5.7 Dra med mus eller finger
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord

Kontotransaktioner

I Kontotransaktioner förekommer tillgänglighetsbrister som beskrivs under Allmänt i det här tillgänglighetsutlåtandet. 

Kortvyer

Avsnittet för kortvyer är nästan tillgängligt. Tillgänglighetsbristerna i det beskrivs under Allmänt i det här utlåtandet.

Höjning av kreditgränsen

Bedömningen har endast gjorts med en iOS-enhet med en VoiceOver-skärmläsare. I vyn har ibland använts länkar för att gå mellan vyerna, fast man borde ha använt knappar. Vissa element har dolts helt från hjälpmedel. I början av en del vyer finns en osynlig och textlös knapp som skärmläsare kan upptäcka. 

  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning

Uppföljning av företagets ekonomi

Det förekommer tillgänglighetsbrister i avsnittet. De nämns i det här utlåtandet under punkten Allmänt.

Fakturering

Det förekommer tillgänglighetsbrister i avsnittet. De nämns i det här utlåtandet under punkten Allmänt.

Finansiering

Avsnittet Lån är nästan tillgängligt. Skärmläsaren läser inte all information, till exempel grafen som gäller lånets ränta. Några av grafens uppgifter presenteras endast med en färg, vars kontrast inte är tillräckligt stor. Listorna har inte genomförts programmeringsmässigt. Det kan också vara svårt att med skärmläsare förstå penningbeloppen på sidan Uppgifter om lånet. Därtill förekommer tillgänglighetsbrister i avsnittet Lån. De nämns i avsnittet Allmänt. Alla tillgänglighetsbrister som upptäckts i avsnittet Lån planeras att åtgärdas under 2025. 

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text

Placeringar

Fonder och aktier

När man vid köporder (till exempel aktier) övergår till val av portfölj får skärmläsaren inte information om portföljen som valts. En person som använder skärmläsare kan endast dra slutsatsen att hen valt portföljen då hen klickade på den. Dessutom finns det brister i användbarheten vid bläddring av förteckningen och för användare av skärmläsare kan det vara oklart var markören finns. I förteckningen över länder för aktiemarknaden finns inte antalet objekt i förteckningen markerade, vilket kan göra det jobbigt för personer som använder skärmläsare att gå igenom förteckningen. När man köper fonder med en Android-enhet läser skärmläsaren först kontot och dess summa, och först därefter betydelsen. I iOS-enheter har alla ikoner inte något tydligt textalternativ. I avsnittet förekommer därtill tillgänglighetsbrister som nämns i avsnittet Allmänt.

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer 
  • WCAG 4.1.2 Namn, värde, roll
  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter

Företagskunders bokföringsmaterial

Det förekommer tillgänglighetsbrister i bokföringsmaterialet. De beskrivs i avsnittet Allmänt i det här utlåtandet.

Övriga

Kundrelation

I avsnittet finns tillgänglighetsbrister, som beskrivs under Allmänt i det här utlåtandet.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000