Tillgänglighetsutlåtande för Pohjola Försäkrings webbplats Elä se

Det här utlåtandet gäller tillgängligheten på webbplatsen Elä se (https://elase.pohjolavakuutus.fi). Tjänsten är en webbplats för företagen inom OP Gruppen.

Tillgängligheten för Pohjola Försäkrings Elä se-webbplats har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

I de projektbaserade bedömningarna har följande system använts:

  • Bedömningen gjordes huvudsakligen med en Windows-dator och webbläsaren Chrome. Testningen av skärmläsaren gjordes med skärmläsarprogrammet NVDA. Vissa detaljer granskades med andra verktyg.

Vid självbedömningen har följande system använts:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter och webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande avfattades 30.11.2021 och det uppdaterades senast 31.1.2025.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Pohjola Försäkrings webbplats ”Elä se” uppfyller delvis tillgänglighetskraven. Bristande efterlevnad av kraven och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan. Webbplatsens innehåll består till största delen av funktioner som också kan användas med assisterande teknik.

Innehåll som inte är tillgängliga

Tillgänglighetsbrister på webbplatsen ”Elä se” finns bland annat i knapprubriker och rubrikhierarkier, justeringar, rullgardinsmenyer, videoinbäddningar och lyftning av dessa videor (bl.a karusell, Youtube-shorts). Webbplatsens applikationer stöder ännu inte till alla delar assisterande teknik, som användningen av skärmläsare, och det finns problem med användningen av tangentbordet. Dessutom uppvisar tjänsterna oftast brister i exempelvis textmotsvarigheterna till de grafiska elementen. Närmare brister på webbplatsen anges nedan.

Bristerna åtgärdas, och utlåtandet uppdateras i takt med att åtgärderna blir färdiga.

WCAG 2.4.11, allmän tillgänglighet: (Kakbanners, Navigering och Rubriker)

  • Det är möjligt att flytta tangentbordsjusteringen under bannern, vilket kan göra att användaren har svårt att uppfatta sin position på sidan. Dessutom flyttas justeringen direkt till knappen ”Godkänn alla kakor” när sidan laddas, vilket gör att en användare av tangentbord eller skärmläsare kan missa annat innehåll i bannern.
  • När sidan laddas är justeringen redan på hopplänken, vilket gör att länken enkelt blir 
  • Namnen på huvudnavigationens länkar motsvarar inte sidans huvudrubrik.

WCAG 1.4.10, 4.1.2, 1.3.1, användbarhet (meny)

  • Rullgardinsmeny: Menyns underlänkar ryms inte i det område som är reserverat för dem, utan kräver rullning i två riktningar för att vara fullt synliga, och skärmläsaren anger inte heller antalet element.

WCAG 1.3.2, 2.4.6, 4.1.3, 4.1.2, 1.3.1, allmän tillgänglighet (Karusell)

  • Textmotsvarigheten till karusellbilden läses med skärmläsare varje gång den ändras, också om användaren är någon annanstans på sidan. 
  • Textmotsvarigheten till karusellobjektens bilder läses före rubriken.
  • Sidoknapparna på karusellen kan inte nås med tangentbordet.
  • När du trycker på knappen ”Fortsätt/Stopp” med skärmläsaren får du ingen respons.
  • Sidoknapparna är inte programmatiska knappar och den valda sidan har angetts visuellt men inte programmatiskt.
  • Syftet med knappen ”Fortsätt/Stopp” i karusellen är svår att förstå med en skärmläsare.

WCAG 1.4.11, 2.4.3, 1.3.3, allmän tillgänglighet (Youtube-shorts)

  • Det finns inga hopplänkar placerade under förteckningen, vilket gör att en tangentbordsanvändare som ”går tillbaka” på sidan måste gå igenom flera videor innan den första länken visas.
  • Antalet videor hörs inte i början av listan.
  • När du scrollar med tabben flyttas inriktningen från knappen ”Spola till höger” till början av listan, också om andra videor är visuellt synliga.
  • Knapparna ”Spola till vänster” och ”Spola till höger” är svåra att förstå för en användare av skärmläsare som inte kan se listan visuellt.
  • Knappen för att hoppa över tar användaren till följande rubrik, men läser den inte. Användare av skärmläsare får ”tomt” och rubriken läses inte alls.

WCAG 1.3.2, allmän tillgänglighet (Lyftning)

  • Det skulle hjälpa en användare av skärmläsare om videorna fanns programmatiskt i listan så att antalet videor hördes i början av listan.
  • När du scrollar med tabben flyttas justeringen från knappen ”Spola till höger” till början av förteckningen, också om andra videor är visuellt synliga. 
  • Knapparna ”Spola till vänster” och ”Spola till höger” är svåra att förstå för en användare av skärmläsare som inte kan se listans visuella presentation.
  • Knappen för att hoppa över tar användaren till följande rubrik, men läser den inte. Användare av skärmläsare får ”tomt” och rubriken läses inte alls.

WCAG 2.4.6, 3.1.2, allmän tillgänglighet (Youtube-videoinbäddningar)

  • Textmotsvarigheterna till Youtube-inbäddningarna är på engelska.
  • De finskspråkiga texterna uttalas på engelska med skärmläsare.
  • Dessutom anges inte i videoinbäddningarnas title-attribut att det är frågan om en video.

WCAG 2.4.6 (Ingångssidans rubrik)

  • Den dolda huvudrubriken på webbplatsens ingångssida skiljer sig från den title och bildtext som syns på sidans webbläsarfält, som inte motsvarar sidans innehåll.

WCAG 1.3.1 (Rubrikhierarki)

  • Rubrikernas hierarki motsvarar inte deras förhållanden.

WCAG 1.2.1, 1.2.3, 1.2.5, allmän tillgänglighet (videoinnehåll)

  • Alla videor är inte textade.
  • Undertexter är i nästan alla videor gjorda som open caption, det vill säga som en direkt del av videon. Ett skilt closed caption-spår fanns inte.
  • Det saknas syntolkning i samtliga videor. 

WCAG 1.1.1, allmän tillgänglighet (textalternativ)

  • Det finns inte textalternativ för alla bilder eller så har bilderna fått en tom textmotsvarighet.

WCAG AAA-nivå 2.4.9 (Läs mer-länkar)

  • Användare av skärmläsare har svårare att veta vart Läs mer-länkarna tar dem om de rör sig med tabben från ett interaktivt element till ett annat. 

WCAG 1.3.1 (Lyftande texter)

  • I slutet av vissa sidor har rubriker för nivå 2 använts för texter som är av typen lyftande.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000