Tillgänglighetsutlåtande för OP Nätbetalning

Det här utlåtandet gäller tillgängligheten i tjänsten OP Nätbetalning.

Tjänstens användare styrs direkt från nätbutikens eller betalningsförmedlarens tjänst till identifiering på valtuutus.op.fi och därefter till betalningsvägen på verkkomaksu.op.fi. Tjänsten OP Nätbetalning tillhandahålls av andelsbankerna och OP Företagsbanken. Bestämmelser om tillgänglighetskrav finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Det här tillgänglighetsutlåtandet upprättades den 17 september 2020 och uppdaterades senast den 10 mars 2025.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

OP Nätbetalning uppfyller delvis kraven för tillgänglighet. Enligt en expertbedömning om tillgänglighet som utfördes den 11 februari 2025 hittades det 11 brister enligt kriterierna på nivå AA i standarden WCAG. Observationerna gällande tillgängligheten finns förtecknade nedan.

Innehåll som inte är tillgängliga

Tillgängligheten för tjänsten OP Nätbetalning bedömdes för identifieringssteget och betalningsstegets del. De mest centrala tillgänglighetsbristerna var för sidofasernas del de skillnader som finns i funktionen av länkar och språkval, programmatiska etiketter, komponenternas programmatiska gruppering och felmeddelanden. Sidan stöder inte till alla delar assisterande teknik, såsom skärmläsare eller röststyrning. Nedan finns en ämnesvis förteckning över de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som webbplatsen inte ännu uppfyller.

Observationer som gäller identifierings- och betalningsstegen

  • WCAG 1.1.1, 4.1.2 Logotyper – OP:s logotyper i identifierings- och betalningsvyn är programmatiskt inkonsekventa
  • WCAG 3.2.4, 2.5.3, 3.1.2 Språkmeny - Språkmenyerna som används i identifierings- och betalningsvyn är programmatiskt inkonsekventa. I identifieringsvyn går språkvalen inte att använda med röststyrning. I betalningsvyn uttalas språkvalen felaktigt med skärmläsarfunktionen
  • WCAG 2.4.3 Förflyttningar - Navigeringen förflyttas inte till början av sidan när vyerna ändras

Identifiering

  • WCAG 2.4.7 Hopplänk – Hopplänken som används på sidan är visuellt gömd
  • WCAG 3.2.2 Nyckeltal – Vid identifiering med nyckeltal förflyttas navigeringen automatiskt till knappen Bekräfta när uppgifterna har matats in
  • WCAG 3.2.3 Navigeringsordning - Vid val av företagsföreträdande har knappen Avbryt undantagsvis placerats före knappen Fortsätt

Betalning

  • WCAG 1.3.1 Programmatiska element – Element på sidan (sidhuvud, innehåll, sidfot) saknar programmatisk definition
  • WCAG 1.3.1, 4.1.3 Val av betalsätt - Valknapparna för betalsätt finns inte i samma programmatiska grupp
  • WCAG 3.3.2, 2.5.3 Rullgardinsmenyn ”Från konto” – Rullgardinsmenyerna som används i betalningsskedet har fel programmatiska namn
  • WCAG 4.1.2, 2.4.6, 1.3.1 Felsituation - Felläge i rullgardinsmenyn är markerat visuellt, men saknar programmatisk markering, och felmeddelandena saknar programmatisk koppling till rullgardinsmenyn
  • WCAG 4.1.3 Valet ”Dölj fakturaalternativ” – När användaren ändrar valet, läser skärmläsaren felaktigt upp hela sidans innehåll

Bristerna åtgärdas, och utlåtandet uppdateras i takt med att åtgärderna blir färdiga.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000