Tillgängligheten av tjänsten Betalningar, Referensräknaren, Valutakurser och Materialöverföringstjänsten har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.
Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:
- Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
- Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).
- I Referensräknaren har tillgängligheten testats med webbläsarna Firefox och Safari. Webbläsarna Chrome och IE har också använts vid kontroll av vissa detaljer. Vid kontrollen av kriterierna användes som hjälp webbläsartillägget WebAIM WAWE. Testet av skärmläsarprogrammet genomfördes på dator med skärmläsarprogrammet VoiceOver i MacOS och skärmläsarprogrammet NDVA i Windows.
Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Detta tillgänglighetsutlåtande är avfattat 11.12.2020 och uppdaterades senast 26.11.2024.
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Tjänsten Betalningar och Materialöverföringstjänsten uppfyller inte kraven.
Referensräknaren och Valutakurser uppfyller kraven.
Innehåll som inte är tillgängliga i tjänsten Betalningar
Tillgänglighetsbristerna i tjänsten Betalningar omfattar bland annat att ett flertal element saknar fokus vid navigering med tangentbord. Användaren kan alltså inte alltid se var fokus för navigeringen med tangentbord är, och man får inte systemrespons eller felmeddelanden med skärmläsaren utan att flytta fokus. Det finns ställen i tjänsten som man inte når med tabulatortangenten, så de som använder tangentbord kan inte använda dem. Valtangenter, dialogrutor och andra till varandra anknutna kontroller har inte kopplats samman, och därför är det svårt att förstå och använda dem med skärmläsare. I dragspelselementen flyttas fokus automatiskt till det första elementet inne i dragspelet som kan ställas i fokus. På en del av blanketterna är tabulatorordningen oklar, och det kan hända att man förbiser innehåll som man hoppat över. Tabellen med betalningar som valts saknar en rubrik som skulle beskriva syftet med tabellen. En seende användare kan sluta sig till syftet genom att titta på tabellen, men för en som använder skärmläsare förblir syftet delvis oklart. Meddelandena och varningarna har grupperats till en visuell box, men innehållet i de olika meddelandena framgår inte av texten eller programmässigt. Antalet betalningar som inte godkänts presenteras som ett lösryckt tal, som de som använder skärmläsare kan ha svårt att förstå. I dialogrutan för betalningsunderlag finns alternativet att begränsa betalningsunderlagen. Då man skriver text i textfältet, uppdateras innehållet i den nedanstående tabellen, men det får den som använder skärmläsare inte veta. Brister har konstaterats i kontrastförhållandena mellan texten och bakgrunden i applikationen. Bristerna listas mer detaljerat nedan.
WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
WCAG 1.3.1 Information och relationer
WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
WCAG 1.3.3 Sensoriska kännetecken
WCAG 2.1.1 Tangentbord
WCAG 2.4.3 Fokusordning
WCAG 2.4.7 Synligt fokus
WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
WCAG 4.1.1 Parsing
WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
Innehåll som inte är tillgängliga i Materialöverföringstjänsten
På grund av bristen på en fil att skicka fungerar bara den inaktiva knappen Fortsätt. Användaren får ingen textförklaring till varför de inte kan fortsätta. Det finns en viss förvirring på service angående vilka element som är länkar och vilka som är knappar, vilket gör det svårt att förstå logiken i service. Sidan skalar inte tillräckligt. Dokumenten är länkelement, men saknar href-attribut vilket gör dem interaktiva. Eftersom implementationen är bristfällig fungerar inte länkarna med tangentbordet, vilket innebär att tangentbordsanvändare inte alls kan öppna dokumenten. Vid överföring av material finns flera knappar för framsteg, som som standard är passiva. Passiva framstegsknappar ger inte användaren textbaserat stöd för vad de ska göra för att fortsätta. Användaren kan ladda ner material i maskinläsbart eller komprimerat format. Valet sker dock först efter att Ladda ner-knappen har tryckts, vilket är för sent för en skärmläsareanvändare, eftersom de redan kan ha laddat ner materialet vid den tidpunkten. Det finns några valknappgrupper på webbplatsen som saknar etikett. Den programmerade etiketten för båda datumfälten är "Från och med". Särskilt för en blind användare kan det vara svårt att förstå vilket datum som ska skrivas in i vilket fält. Skärmläsarenanvändaren får ingen feedback när knappen Dölj filtrering trycks. Det finns brister i fokus hanteringen. När användaren lägger till en bilaga återgår fokus till att lägga till en fil. Efter detta meddelas dock användaren fortfarande "Laddar" även om bilagan redan har laddats ner. Användaren kan markera feedback som läst. Om en skärmläsareanvändare gör det direkt i tabellen får de ingen feedback alls. Feedbackdata har två rubriker, som kanske inte är så tydliga i skärmläsarläge eftersom de inte är programmerade som rubriker. Bristerna listas mer detaljerat nedan.
-
WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
-
WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
-
WCAG 1.3.1 Information och relationer
-
WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
-
WCAG 1.4.10 Responsivitet
-
WCAG 2.1.1 Tangentbord
-
WCAG 2.4.3 Fokusordning
-
WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter
-
WCAG 2.4.11 Fokus inte fördunklad
-
WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
-
WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
-
WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden