Tillgänglighetsutlåtande för Fakturatjänsten

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller Fakturatjänsten för företagskunder på op.fi. Tjänsterna är en del av webbplatsen op.fi, dvs. webbplatsen för bolagen inom OP Gruppen.

Tjänsternas tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande är avfattat 8.12.2020 och uppdaterades senast 27.11.2024.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Fakturatjänsten uppfyller inte kraven. Ingen av de observerade bristerna förhindrar emellertid tjänstens huvudsakliga funktion, dvs. att göra och sända en faktura. 

Innehåll som inte är tillgänliga

När innehåll öppnas till höger, flyttas fokus inte alltid automatiskt till det. Skärmläsare och tangentbordsanvändare måste söka efter innehållet själva. På samma sätt flyttas fokus inte alltid från höger tillbaka till huvudinnehållet när processen är klar. Fokus flyttas inte alltid automatiskt till olika modal dialogrutor utan stannar på sidan under dialogrutan. Det är extremt svårt för skärmläsare och tangentbordsanvändare att komma åt dialogerna. Sidan skalar inte tillräckligt. Det finns brister i definitionen av tabeller i tjänsten. Skärmläsare användare får inte feedback om funktioner. Det är oklart för dem om den åtgärd de försöker utföra har utförts. Många formulärelement har anvisningar, men de har inte anslutits till elementen programmatiskt. Felmeddelanden som visas på formulär läses inte automatiskt av skärmläsaren. När formuläret innehåller fel och användaren försöker gå vidare händer ingenting från skärmläsarens perspektiv. Det finns ingen feedback till skärmläsaren om olika sökningar är klara. Element som ska fokuseras är placerade i lager och orsakar bland annat att när du flyttar med tabulatorn mellan elementen, läses inte det tillgängliga namnet för det inre elementet. Tangentbordsfokus syns mycket svagt på knapparna. Det finns lite brister i sidhuvudena. Det nuvarande datumet är inte markerat programmatiskt i datumväljaren. Förstoringsglasknappen har använts med olika betydelser. Vissa funktionsknappar fungerar inte med tangentbordet, endast med musen eller skärmläsaren. Meddelanden har inte separerats programmatiskt från annat innehåll och det är oklart för skärmläsarenanvändaren vad de gäller. De programmatiska namn etiketterna för båda fälten i tidsperioden är samma. Fält och knappar relaterade till arbetsprocessen har inte grupperats programmatiskt. Skärmläsare användare får inte information om vilket element som är relaterat till arbetsplatsen när de fokuserar på fält eller knappar. Stegvägen har implementerats med ett element som är avsett för att visa långvariga processer. Bristerna listas mer detaljerat nedan.

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

WCAG 1.3.1 Information och relationer

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning 

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)

WCAG 1.4.10 Responsivitet

WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text

WCAG 2.1.1 Tangentbord

WCAG 2.4.3 Fokusordning 

WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter  

WCAG 2.4.7 Synligt fokus

WCAG 2.5.3 Etikett i namn

WCAG 3.2.4 Konsekvent identifiering 

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde 

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden 

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000