Tillgänglighetsutlåtande för konton

Det här utlåtandet gäller tillgängligheten för op.fi:s Konton. Tjänsten är en del av webbplatsen op.fi, som är webbplatsen för bolag inom OP Gruppen.

Kontonas tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelser om tillgänglighetskrav finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande upprättades 2.12.2020 och uppdaterades senast 6.11.2025.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Kontoapplikationerna uppfyller delvis kraven. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

I fråga om konton uppfyller följande tjänster tillgänglighetskraven:

  • Öppna konto
  • Avsluta konto 
  • Transaktionsflöde
  • Kontoinställningar
  • Sparkonto
  • Multibanktjänsten
  • Kontouppgifter
  • Kontoutdrag‍
  • Konton och egna konton
  • Sparbössan
  • Ränteräknare för Tillväxträntekontot
  • Löneuppgifter 

Innehåll som inte är tillgängligt

Tillgänglighetsbrister i applikationerna till menyn Konton finns bland annat i kontrasterna, knapparnas rubriker, etiketterna och rullgardinsmenyn. Webbplatsens applikationer stöder ännu inte till alla delar assisterande teknik, som användningen av skärmläsare, och det finns problem med användningen av tangentbordet. Dessutom uppvisar tjänsterna oftast brister i exempelvis textmotsvarigheterna till de grafiska elementen.

Valutaräknare

Valutaräknaren uppfyller kraven delvis. Tillgänglighetsbristerna i applikationen stör eller fördröjer användningen, och förhindrar i vissa situationer helt användningen med hjälpmedel, såsom skärmläsare. Bristerna listas mer detaljerat nedan.

Huvudrubriken Valutaräknare på nivån H1 genereras ur ett annat system/en annan omgivning. Allmänt taget är färgerna och kontrasterna på ikoner, knapptexter och andra grafiska element inte i enlighet med tillgänglighetskraven.

Vid användning av tangentbord förekommer det även problem till exempel när man förflyttar sig framåt/bakåt från Input-fältet.

Tillgänglighetsbrister:

1.4.1 Användning av färger
1.4.3 Kontrast (ikonernas och knapptexternas färgkontraster)
2.1.1 Tangentbord (bl.a. från Input-fältet kan man inte röra sig bakåt)
2.4.3 Fokusordning

OP har inte längre någon resevalutatjänst.

Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på

I tjänsten Löneuppgifter övergår man till innehåll och en miljö som produceras av eLöneoperatörerna, och de här tjänsterna produceras i sin helhet av eLöneoperatören i fråga. OP kan inte påverka tillgängligheten av de här innehållen.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000