Tjänsterna är en del av webbplatsen op.fi, dvs. webbplatsen för bolagen inom OP Gruppen.
Tjänsternas tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.
Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:
- Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
- Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter och webbläsaren Safari (touch gestures).
Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Tillgänglighetsutlåtandet utarbetades 14 Juli 2025.
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Tjänsterna som hänför sig till kundrelationer och egna uppgifter uppfyller kraven delvis. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.
Innehåll som inte är tillgängliga
Bristerna i tillgängligheten gäller bland annat att färgkontrasterna på webbplatsen inte helt uppfyller tillgänglighetskraven och att webbplatsen inte till alla delar stöder användningen av assisterande teknik, som skärmläsare. Vidare förekommer problem vid användningen av tangentbord. Nedan följer en mer detaljerad förteckning över bristerna.
Bli kund digitalt
Tillgänglighetsstatus
Bli kund digitalt - den elektroniska tjänsten uppfyller kraven för WCAG 2.2 -anvisningen. endast vid valet av kortkod, som är en separat tjänst, finns det tillgänglighetsbrister.
Krav för WCAG 2.2 -anvisningen, som har brister
1.3.1 Information och relationer
- Den programmerade rubriksättningen för val av kortkod har brister.
2.4.3 Fokusordning
- När kortkodsdialogen stängs, blir fokuset kvar i slutet av sidan nedan.
Öppna banktjänster för ett barn
Tillgänglighetsstatus
Öppna banktjänster för ett barn - den elektroniska tjänsten uppfyller kraven för WCAG 2.2 -anvisningen.
Formulär för att bli kund för en person som är inflyttad till Finland
Tillgänglighetsstatus
Formuläret för att bli kund för en person som är inflyttad till Finland uppfyller kraven för WCAG 2.2 -anvisningen i övrigt förutom i fråga om tidsutlösningen för sessionen.
2.2.1 Justerbar tidsgräns
- Ingen varning ges för sessionens tidsbegränsning.
Ägarkund och förmåner
Tjänsterna Ägarkund och förmåner uppfyller i huvudsak tillgänglighetskraven i programmet WCAG 2.2 och man kan använda tjänsterna. Korrigeringar görs i takt med att tjänsterna förnyas. Utlåtandet uppdateras i takt med att åtgärderna blir färdiga.
De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.
Tillgänglighetsbristerna i de här tjänsterna består bland annat av att färgkontrasterna på tjänsterna inte helt uppfyller tillgänglighetskraven och det finns fel i länkarnas typsnitt. Tjänsterna stöder ännu inte till alla delar användning av assisterande teknik, så som användning av skärmläsare, och problem kan förekomma vid läsning av innehåll.
Användningen av tangentbordet och visningen av tangentbordets fokus är problematisk på vissa platser.
Avsnittet Min profil
Avsnittet Min profil uppfyller kraven i anvisningarna WCAG 2.2.
Arkiv
Tjänsten uppfyller huvudsakligen tillgänglighetskraven, och man kan använda tjänsten.
Små brister vid uppfyllandet av de följande WCAG-kriterierna
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
Dessutom brister i behandlingen av handlingar som öppnas via tjänsten. Dokument görs tillgängliga, men på grund av det stora antalet brister och dokument har arbetet inte slutförts ännu
Till övriga delar är tjänsten tillgänglig.
Avsnittet Kunduppgifter
Avsnittet Kunduppgifter uppfyller kraven i anvisningarna WCAG 2.2.
Servicetariff för privatkunder
Servicetariffen är en så kallad ensidesapplikation. Det finns brister på navigeringen på sidan och därför kan det vara svårt för personer som använder skärmläsare, skärmförstoring eller en liten skärm att få en uppfattning om sidans innehåll:
WCAG 1.3.1, 4.1.2, 2.4.3, 2.4.6: Flikelementet har flera tillgänglighetsbrister som gör att bl.a. innehållet inte programmässigt är anslutet till flikar.
WCAG 2.4.2: Sidornas namn hjälper en inte att få en uppfattning om var man finns i tjänsten.
WCAG 3.1.2: Elementet Noscript finns på sidorna på engelska, och det har inte markerats programmässigt.
WCAG 4.1.3, 2.4.3, 4.1.2: I navigationsmenyn finns ett fel som gör att fokus inte programmässigt förflyttas någonstans när sidan byts.
WCAG 2.4.3, 4.1.2: När man klickar på knappen för innehållsförteckning rullar sidan men fokus förflyttas inte.
WCAG 2.4.6, 2.4.3, 4.1.3: När man klickar på knappen övriga serviceavgifter förflyttas fokus inte.
WCAG 1.3.1: Mellanrubrikrader presenteras i en del av tabellerna så att skärmläsarprogram inte får information om att det är fråga om en rubrikrad.
WCAG 1.3.1: Extra debiteringar presenteras på vissa ställen så att skärmläsarprogram inte nödvändigtvis får entydig information om dem.
WCAG 1.3.1, 2.4.6: Tabellernas rubriker är placerade så att det är svårt att använda tabeller och tolka dem tydligt med skärmläsare.
WCAG 2.4.3: Fokusordningen är bristfällig i en del av tabellerna, vilket gör att det kan vara svårt att förflytta sig till sidfoten.
Vi håller på att förnya bakgrundssystemet för sidan för servicetariff, och i samband med processen kommer vi även att bygga op.fi-sidan för servicetariff på nytt och göra den tillgänglig, men på grund av projektets omfattning pågår arbetet fortfarande.
Dödsbos ärenden
Den elektroniska tjänsten för dödsbon uppfyller tillgänglighetskraven.
Ett dödsbos dokument kan också lämnas in till närmaste kontor, eller via ett meddelande i OP:s digitala tjänster om du har ett avtal om OP:s koder och digitala tjänster.