Varför kan appen på din enhet vara skadlig?
Att installera appar från andra källor än den officiella appbutiken kan utgöra en säkerhetsrisk. Nätbrottslingar kan använda sådana appar för att komma åt tillgänglighetstjänster eller tillgänglighetsgränssnitt på din enhet. Det kan ge dem kontroll över din enhet utan att du märker det eller ge dem tillgång till exempelvis
- användarkoder till nätbanken
- dina personuppgifter
- alla dina meddelanden
Det är av största vikt för oss att trygga våra kunders betalningar. Därför begränsar vi användningen av våra tjänster i enheter där dataskyddet kan ha äventyrats. Du kan fortsätta använda OP-mobilen om du stänger eller avinstallerar den opålitliga appen.
Gör så här
- Stäng eller avinstallera appar som du installerat från en annan källa än den officiella appbutiken.
- Du hittar alla appar som använder tillgänglighetstjänster eller tillgänglighetsgränssnitt genom att gå till Inställningar på din mobil eller surfplatta, och där skriva "tillgänglighet" eller "hjälpmedel" i sökfältet.
- Om du är osäker på varifrån en app är installerad kan du kontrollera om den finns i den officiella appbutiken. Öppna Play Butik på din mobil eller surfplatta. Skriv namnet på appen i sökfältet. Om appen finns i Play Butik men inte har installerats därifrån kommer knappen "Installera" att finnas för appen. Om appen är installerad från Play Butik finns i stället knappen "Avinstallera".
- Om du inte kan avinstallera appen från din enhet, ta enheten till din närmaste mobilreparatör.
- Kontrollera vilka behörigheter olika appar har på din enhet. Ta bort behörigheter från appar som inte behöver dem.
Hur kan en opålitlig app ha blivit installerad?
Nätbrottslingar försöker lura folk att installera skadliga program. Med hjälp av skadliga program kan brottslingarna få kontroll över enheten och komma åt nätbanken för att tömma offrets konton. Skadliga program installeras ofta tillsammans med appar som kommer från andra källor än den officiella appbutiken.
Fundera över händelser som inträffat de senaste dagarna:
- Har du fått något misstänkt telefonsamtal eller textmeddelande med instruktioner att ladda ner ett nytt program eller trycka på någon länk?
- Har du installerat några andra program på enheten till exempel via en reklam eller en QR-kod?
- Har du öppnat några bifogade filer, vars innehåll du inte är helt säker på?
Ovanstående är exempel på metoder som kan ha använts för att installera programmet på din enhet.
Hur vet vi vilka applikationer som finns på din enhet?
Ingen orsak till oro: Vi övervakar inte, och vi vet inte vilka applikationer som finns på din enhet. Dataskyddet i OP-mobilen har bara fått uppgift om att det på din enhet finns en applikation som har laddats ner från en inofficiell appbutik eller på något annat sätt. Applikationer som har laddats ner från andra än officiella appbutiker kan äventyra användningen av OP-mobilen, det vill säga säkerheten för dina bankärenden.
Vi vet inte vilken applikation det är frågan om. Vi vet inte heller, med undantag av OP-mobilen, vilka applikationer du har laddat ner eller använder.