Puhelin kädessä

Trygg ärendehantering i OP-mobilen

Vi har upptäckt att din enhet har en applikation som nyttjar gränssnittet för tillgänglighet, och den är installerad från en opålitlig källa. För att säkerställa trygg skötsel av bankärenden, har vi blockerat användningen av OP-mobilen, tills du tar bort applikation helt från användning eller från enheten. Tillgänglighetstjänster eller tillgänglighetsfunktioner kan användas av bland annat skärmläsarapplikationer, men även skadliga applikationer kan utnyttja dessa på enheten.

Varför fick du den här notisen?

  • Vi har upptäckt att din enhet har en applikation som nyttjar gränssnittet för tillgänglighet, och den är installerad från en opålitlig källa. Som icke-pålitliga källor räknas andra än enhetstillverkarnas egna app-butiker.
  • Nätbrottslingar kan via sådana applikationer nyttja din enhets tillgänglighetstjänster eller -gränssnitt och därmed komma åt och använda din enhet utan din vetskap.
  • För att säkerställa trygg skötsel av bankärenden, har vi blockerat användningen av OP-mobilen, tills du tar bort applikation helt från användning eller från enheten.
  • Om det rör sig om till exempel ett antivirusprogram och du har installerat applikationen avsiktligt, kontrollera om applikationen finns i de officiella app-butikerna och installera den därifrån.

Hur kan den installerade applikationen påverka datasäkerheten?

  • Via Android-produkters tillgänglighetstjänster är det möjligt att få tillgång till användningsanslutningen för andra applikationer på enheten. Därmed är det möjligt att starta funktioner på enheten och samla in känsliga uppgifter från enheten, utan att användaren märker någonting.
  • Nätbrottslingar använder sig av tillgänglighetsgränssnitten för att samla in känslig information från mobilenheten. Det kan vara till exempel
    • nätbankens användarkoder,
    • personuppgifter,
    • meddelandetrafik och
    • alla andra uppgifter som kan användas för bedrägerisyften.
  • Brottslingarna kan få kontroll över enheten även när enhetens skärm är släckt, och då kan det vara svårt att upptäcka någon aktivitet.

Hur kan det skadliga programmet ha installerats på enheten?

Nätbrottslingar använder många olika metoder för att vilseleda människor till att ladda ned skadliga program till sin enhet. Ofta installeras det skadliga programmet på enheten från en icke-pålitlig källa tillsammans med en nedladdad applikation.

Fundera över händelser som inträffat de senaste dagarna.

  • Har du fått något misstänkt telefonsamtal eller textmeddelande, där du har guidats till att ladda ned något nytt program eller trycka på någon länk?
  • Har du installerat några andra program på enheten till exempel via en reklam eller en QR-kod?
  • Har du öppnat några bifogade filer, vars innehåll du inte är helt säker på?

De här är exempel på metoder som kan ha använts för att installera programmet på din enhet.

Vad behöver du göra?

  • Ta helt bort programmet som använder tillgänglighetsgränssnittet, eller ta åtminstone bort programmet, som är installerat från en icke-pålitlig källa.
  • Kontrollera åtkomsträtter till applikationer på din enhet och fundera över vilka av dem som är nödvändiga. Ta bort åtkomsträtter från applikationer, där de inte behövs.

Ett bra sätt att ta reda på om applikationen är installerad från en officiell app-butik (till exempel Play-butiken) är att kontrollera om applikationen syns i den officiella app-butikens utbud av applikationer. Om du inte kan ta bort applikationen från din enhet, ta med enheten till den närmaste servicebutiken för mobilenheter.

Varför blockerar ni användningen av OP-mobilen? Vad händer om jag inte tar bort applikationen?

Att installera applikationer från opålitliga källor kan vara en säkerhetsrisk. För oss är det ytterst viktigt att säkerställa våra kunders betalningstransaktioner, och därför vill vi begränsa användningen av våra tjänster på enheter, vars dataskydd kan ha varit utsatt för fara. Om du inte tar bort applikationen som har installerad från opåligtigt källan, kan du inte använda OP-mobilen.