OP Mellersta Österbotten effektiviserar kontorsnätverket

OP Mellersta Österbotten kombineras kontorens verksamhet i sitt tjänstenätverk så att experttjänsterna kan säkerställas.

Såväl kontoren i Kelviå och Lochteå som kontoren i Evijärvi och Terjärv kommer att bilda ett kontorspar där experttjänsterna är tillgängliga de dagar som kontoren har öppet. Med tidsbokningstjänsten säkerställs mötena på förhand.

Det ena kontorsparets öppettider ändras så att kontoret i Kelviå har öppet tre dagar i veckan och kontoret i Lochteå har öppet två dagar i veckan. Det andra kontorsparets öppettider ändras så att kontoret i Evijärvi har öppet tre dagar och kontoret i Terjärv två dagar i veckan. De anställda vid kontorsparen jobbar på det kontor som har öppet vid respektive tidpunkt. Så här tryggar vi kundernas experttjänster.

Kontoren i Karleby och Ylivieska har öppet fem dagar i veckan och på dem fortsätter den förlängda dagliga betjäningstiden efter julpausen.

Kassatjänsterna på alla kontor har öppet kl. 10–13 samma dagar som kontoren. På eftermiddagarna blir det därmed mer tid över för kundmöten. Dessutom finns det en Otto.-automat i samband med vart och ett av OP Mellersta Österbottens kontor, så man kan ta ut kontanter dygnet runt. Det går också att ta ut kontanter med andelsbankens kort i K-gruppens butiker och R-kioskerna.

Ändringarna förbereds så att verksamheten fortsätter från och med början av mars enligt de nya öppettiderna.

Bakom ändringarna ligger förändringen i kundbeteendet och i sättet att sköta bankärenden. Lösningen har gjorts på basis av noggrant övervägande och där har man också beaktat ställningen för dem som ofta sköter sina ärenden på kontoret. Verkställande direktör Kimmo Peuranto hoppas att besluten inte påverkar antalet kunder, och att det hittas lämpliga och fungerande tjänster åt alla.

Allt fler bankärenden kan skötas elektroniskt och automatiskt i och med bankens nättjänster och systemförnyelser: öppning av konton, beviljande av krediter eller till och med placeringsrådgivning.Enligt verkställande direktör Kimmo Peuranto sköter endast några procent av kunderna sina bankärenden huvudsakligen på kontoret. Förändringen har blivit betydligt snabbare på några år.

– En betydlig del av bolånen förhandlas redan i elektroniska kanaler, antingen på nätmöten eller som distansförhandlingar på telefon. Sådana här förhandlingar kan styras till vilket kontor som helst inom vårt verksamhetsområde, säger Peuranto.

De planerade förändringarna föranleder inga åtgärder av kunderna. Exempelvis konto- och lånenumren förblir oförändrade. Enklast sköter du också i fortsättningen betalningen av fakturor som direktbetalning, med e-faktura eller via OP-mobiltjänsten.  Du kan enklast betala dina dagliga inköp med bank- och kreditkort.  
- Vi hoppas att våra kunder också använder våra elektroniska kanaler. Numera är det till exempel möjligt att sköta låneförhandlingarna hemma i soffan med ett nätmöte, konstaterar verkställande direktör Peuranto.

 

Kontaktperson: Kimmo Peuranto, verkställande direktör, 050 5289995